چگونه مطالب را خلاصه نویسی کنم ؟

خلاصه نویسی کردن یک روش بسیار مفید برای بخاطر سپردن مطالب مختلف است.یادداشت برداریاز مطالب و خلاصه کردن آن‌ها به ما کمک می‌کند تا مطالعه و مرور بهتری داشته باشیم

چگونه مطالب را خلاصه نویسی کنم ؟

بچه ها سلام

مهسا اسدی انار هستم 

دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی

از مشاورین متا

((اگه خواستی به پیجمون متا کنکور سر بزن))


چگونه مطالب را خلاصه نویسی کنم ؟

خلاصه نویسی کردن یک روش بسیار مفید برای بخاطر سپردن مطالب مختلف است.یادداشت برداری از مطالب و خلاصه کردن آن‌ها به ما کمک می‌کند تا مطالعه و مرور بهتری داشته باشیم. غفلت از خلاصه نویسی معمولا باعث می‌شود که ما مجبور باشیم تمامی مطالب را از روی جزوه یا کتاب درسی خود مو به مو بخوانیم، یا اینکه هنگام خلاصه‌نویسی آنقدر مفصل می‌نویسیم که گاهی خلاصه‌ی ما از خود متن اصلی بیشتر می‌شود. درحالی‌که به سادگی و به کمک روش‌های خلاصه نویسی، می‌توانیم مطالب را به سادگی مطالعه یا مرور کنیم.

انواع روش های خلاصه نویسی :

1.علامت گذاری   .2حاشیه نویسی  3.یادداشت برداری

1. علامت گذاری: بهترین روش مطالعه، مطالعه فعال است، یعنی همزمان با خواندن مطالب با آن درگیر شوید و در جریان آن قرار بگیرید. یکی از روش های خلاصه نویسی استفاده از علامت می باشد به این صورت که شما با مداد دور کلمات کلیدی خط می کشید و یا جایی از متن را که احساس می کنید، سوال کنکور است با علامت سوال (؟) مشخص کنید و یا مطالبی را که نیاز دارید دوباره مرور کنید با علامت تعجب ( ! ) مشخص کنید. از این روش می توانید برای دروسی مانند دینی و زیست وحفظیات دروس دیگر که تمام مطالب آن مهم و کلیدی است ، استفاده کنید. این نکته را راجع به این روش بخاطر بسپارید که در علامت گذاری و خط کشیدن افراط نکنید زیرا تمرکزتان را کاهش خواهد داد.

2.حاشیه نویسی: در این روش شما می بایست کلیدی‌ ترین جمله هر پاراگراف را استخراج کرده به زبان خودتان در حاشیه کتاب یا جزوه یادداشت کنید. در پایان هر پاراگراف از خودتان بپرسید این پاراگراف قصد داشت چه مطلبی را به من بیاموزد و آن را در یک جمله و با زبان خودتان، یادداشت نمایید. همچنین می توانید، مطالب مرتبط با موضوع مورد مطالعه که در منابع دیگر مطالعه کرده اید را حاشیه نویسی کنید، تا هنگاه مرور هر دو مطلب را بخوانید. حاشیه نویسی نه تنها تمرکز شما را افزایش می دهد بلکه سبب تقویت حافظه نیز می شود.

3.یادداشت برداری: اصلی ترین و وقت گیر ترین قسمت روش خلاصه نویسی است . در این روش شما نیاز مند تهیه دفتر جداگانه  یا برگ اضافی هستید. این شیوه خلاصه برداری برای دروس دارای منابع متعدد مانند زیست بسیار مناسب است.نکاتی که در یادداشت برداری باید رعایت شود:


1- تمام مطالب یک صفحه را یادداشت نکنید، در اینصورت شما رونویسی انجام داده اید نه خلاصه نویسی.

2- مهمترین و کلیدی ترین نکات را یادداشت کنید که اصل مطلب را منتقل می کند.

3- نکاتی که یادداشت می کنید باید تداعی گر مطالب متنی که از ان خلاصه نویسی کرده اید باشد.

4- باید تمام نکات کلیدی یادداشت شود تا دیگر نیازی به بازگشت به متن اصلی نباشد.

5- تاریخ خلاصه های خود را یادداشت کنید، تا برای مرور آنها بهتر برنامه ریزی نمایید.


برای درسی مانند زیست شناسی که دقیق جملات کتاب درسی ارزشمند هستند و نباید تغییر خاصی در کلمات آن ایجاد شود و مرور مداوم کتاب درسی بسیار حائز اهمیت است ، پیشنهاد می شود که نکات استخراج شده از تست ها و تحلیل ازمون ها را در بخش های مرتبط با آن مبحث استخراج شده ، در" کتاب درسی" یادداشت کنید. اینگونه با هر بار مطالعه کتاب درسی این نکات رو هم مرور کرده و گویا چندین تست زده اید. اگه حجم مطالب یادداشت شده زیاد شود در این موقع می توانید یک دفتر جداگانه بر داشته و ادامه را در آن بنویسید . یک نکته کارآمد در این روش این است که بالای هر صفحه نوشته شود که این صفحه مرتبط با نکات کدام فصل است تا از پراکندگی پرهیز شود.

با مطالعه منابع دیگر به دفتر خود مراجعه کنید و مطالب جدید را در کنار مطالب مرتبط یادداشت کنید. برای این کار برای هر مطلب جای کافی را درنظر بگیرید. یا در صفحات بعدی یادداشت کنید اما بالای صفحه مشخص کنید که این صفحه ادامه نکات فصل فلان است.

در دروس محاسباتی که مطلب حفظی زیادی ندارند مانند ریاضی ، فیزیک و تا حدودی شیمی پیشنهاد می شود که در طول هفته ها که به تست زدن می پردازید و در زمان های تحلیل آزمون ، بجای علامت دار کردن سوال ها که در زمان جمع بندی دوباره به آن مراجعه کنید ، سوال هایی را که اشتباه حل کردید و یا نکته مهمی را داشته است را در دفتری یادداشت کرده و با یک فاصله زمانی کوتاه برگردید و آنهارا بدون کمک پاسخنامه دوباره حل کنید.

این روش بر مبنای تکنیک یاد آوری در مقاله "چگونه مطالبی را که یاد گرفته ام را به خاطر بسپارم " می باشد و اساس علمی دارد(Space Repetition). زیرا وقتی این کار را انجام دهید چندین بار آن سوالی را که اشکال دارید در ذهن نا خوآگاه مرور کرده و ذهنتان با آن درگیر می شود و بخوبی آن را بدون فراموشی یاد خواهید گرفت و منبع بسیار مناسبی برای دوران جمع بندیتان خواهد بود.

اگر سوال ها را در کتاب مارک دار کنید و دوران جمع بندی و مرور به آن باز گردید ممکن است حجم آن کتاب قطور موجب استرس شما شود و فکر کنید که زمان جمع بندیتان خیلی محدود است و دیگر به آن نمی رسید . هم چنین با این کار شما فقط یک سوالی را که اشتباه حل کردید یک بار مارک دار می کنید و تمام می شود تا دوران جمع بندی و مرور و عملا تا آن زمان در ذهن تان تکرار نخواهد شد.

شاید فکر کنید که اینکار کمی وقت گیر است اما قطغا اینگونه نیست کافی است امتحان کنید ، هر چه قدر وقتتان در این راه صرف شود در دوران جمع بندی وقتتان بیشترو خیالتان راحت تر خواهد بود.

خلاصه نویسی برای دروس از جمله کار های ضروری برای یادگیری موثر است و باعث حفظ وقت و کاهش استرس در ماه های پایانی کنکور می باشد . امیداورم با به کار گیری این روش ها که خودم در دوران کنکور استفاده می کردم  از اتلاف وقت خود کاهش داده و به کیفیت بالا برسید .


امیدوارم از تکنیک های ارائه شده سود کافی را برده باشید

مهسا اسدی انار دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی

از مشاورین متا

به پیج اینستاگرام متا سر بزن


Menu