سیدرسول اسلامی: نتیجه خوب در کنکور می‌خواهید؟ زمان را مدیریت کنید

اگرچه مهم‌ترین عامل برای موفقیت در کنکور داشتن دانش است، اما از نقش کلیدی مدیریت زمان هم غافل نشوید.

سیدرسول اسلامی: نتیجه خوب در کنکور می‌خواهید؟ زمان را مدیریت کنید


مدیریت زمان برای جلسه‌ی کنکور

اگرچه مهم‌ترین عامل برای موفقیت در کنکور داشتن دانش است، اما از نقش کلیدی مدیریت زمان هم غافل نشوید. وقتی زمان به اندازه‌ی کافی داریم، جای نگرانی نیست. اما وقتی زمان با محدودیت مواجه هست، باید با مدیریت زمان بهترین استفاده را از آن ببریم.

1- هدف‌گذاری چند از 10: هدف‌گذاری چند از 10 به شما کمک می‌کند تا بدانید قرار است از هر 10 سؤال در هر درس به چند سؤال پاسخ بدهید. نکته‌ی کلیدی این است که وقتی می‌گویید مثلاً از هر 10 سؤال 4 سؤال را جواب می‌دهید یعنی نگرانی بابت عدم پاسخ به 6 سؤال نخواهید داشت. این آرامش به شما کمک خواهد کرد. نمرات کنکور اردیبهشت و عملکردتان در آزمون‌های جامع و سه‌روز یک‌بار می‌توانید در هدف‌گذاری دقیق به شما کمک کند.

2- روش ضربدر و منها: اول سؤالات ساده‌ی آزمون را جواب بدهید و در کنار سؤالاتی که وقت‌گیر یا سخت هستند اما می‌توانید آن‌ها را جواب بدهید و روی مبحثشان تسلط دارید ضربدر بگذارید و پاسخ‌گویی به آن‌ها را برای پایان هر دفترچه بگذارید. همچنین در کنار سؤالاتی که مبحث آن را اصلاً نخوانده‌اید و حذف کرده‌اید یا نمی‌خواهید جواب بدهید علامت منها بگذارید و سراغ پاسخ دادن به این سؤالات نروید. 

3- روش زمان نقصانی: وقتی برای هر درس هدف‌گذاری چند از 10 کنید و از روش ضربدر و منها هم استفاده کنید، حتماً وقتی را برای هر درس اضافه خواهید آورد. زمان‌های نقصانی پیشنهادی برای هر درس و هر دفترچه را در مجله‌ بخوانید. البته زمان نقصانی هر دانش‌آموزی مخصوص به خودش است و باید برای خودتان تنظیم کنید. فراموش نکنید اضافه آوردن وقت برای پایان هر دفترچه، آرامش شما را بیشتر می‌کند و بار روانی مثبتی برای شما خواهد داشت.

4- استراتژی بازگشت: حالا که برای هر دفترچه وقت اضافه آوردید، برای پاسخ دادن به سؤالاتی که کنار آن‌ها علامت ضربدر زده‌اید چگونه عمل می‌کنید؟ اول سراغ کدام درس می‌روید؟ اول کدام سؤالات را جواب می‌دهید؛ سؤالات وقت‌گیر یا دشوار؟ یا سراغ سؤالاتی می‌روید که برایتان شک‌دار بوده است؟ استراتژی بازگشت هر دانش‌آموزی مخصوص خودش است.

Menu