کامنت های(توصیه‌های روز کنکور و قبل آن)-آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم درباره روز کنکور و پیش از آن توصیه هایی ارائه دهیم. امید است از مطالب بیان شده نهایت استفاده را ببرید.

کامنت های(توصیه‌های روز کنکور و قبل آن)-آیدا علی بخشی


کامنت های(توصیه‌های روز کنکور و قبل آن)-آیدا علی بخشی




آیدا علی بخشی

دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400




سلام به همه دوستان عزیزم. امیدوارم که خوب باشید. با نزدیک تر شدن به روز کنکور، خیلی از شما سوالات و دغدغه هایی در رابطه با روز قبل کنکور و خود روز کنکور دارید. پس موضوع بحث امروز ماهم در ارتباط با همین مطلب خواهد بود.

ابتدا، توصیه هایی را درباره روز قبل کنکور و بعد پیشنهاداتی درباره خود روز کنکور را برای شما، دوستان عزیز، اینجا مینویسم. امیدوارم که مطلب مفیدی برای شما واقع شود.


روز قبل کنکور:

اولین مورد اینکه شب قبل هر ساعتی که خوابیدید، صبح زود بیدار باشید(ترجیحا 6 تا 7 صبح). بیدار شدن زودهنگام باعث می شود در انتهای روز احساس خستگی کنید و استرس مانع استراحتتان نشود. همین جا یادآوری کنم که در طول روز از خوابیدن خودداری کنید. 


دومین مورد اینکه روز قبل کنکور سعی کنید درسی  مطالعه نکنید. اجازه بدهید ذهنتان اطلاعات را مرتب کند. نهایتا اگر به علت استرس یا عقب بودن از برنامه مجبور به درس خواندن شدید، موارد سبک تر مثل فرمول های ریاضی و ... را مرور کنید.


سومین مورد اینکه ترجیحا یک برنامه یک ساعت و نیم- دوساعته برای بیرون رفتن بعد از ظهر داشته باشید. حتی اگر مایل به این کار نیستید این کار را انجام دهید.


چهارمین مورد اینکه وسایل مورد نیاز برای کنکور را آماده کنید.

لیست وسایلی که باید تهیه بشود:

کارت ورود به جلسه، شناسنامه یا کارت ملی، سنجاق برای متصل کردن کارت به مقنعه یا لباس، دو عدد مداد، پاک کن خوب که سیاه نکند، تراش، یک پوشه شفاف یا نایلون برای قرار دادن وسایتان که اجزای داخل آن دیده شود، دستمال کاغذی، خوراکی سبک مثل شکلات، آب معدنی یا یک شربت خنک، ساعت مچی( هوشمند نباشد). راستی فراموش نکنید که  لوکیشن حوزه تان را چک کنید.


پنجمین مورد اینکه قطعا شما شب قبل از کنکور استرس بالایی دارید. برای پایین آمدن سطح اضطراب و استرستان سعی کنید با کسی صحبت کنید که توانایی آرام کردن شما را دارد. کارهایی را انجام بدهید که به شما آرامش می دهد. اگر هم با کسی صحبت نکردید، از حس و حالتان برای خودتان بنویسید.


مورد بعدی اینکه برای آرام تر شدن به این فکر کنید که فرداشب این موقع همه چیز تمام شده است. به حالتان در آن شرایط فکر کنید.


و مورد آخر اینکه زود بخوابید. فکرتان را از کنکور و صبح کنکور منحرف کنید و روی موارد کاملا بی ربط تمرکز کنید. ساعت گوشیتان را تنظیم کنید و بسپارید که فرد دیگری هم ساعتش را تنظیم کند.


توصیه های روز کنکور:


امروز در حالی که برای تو روز مهمی هست، برای خیلی از افراد روز عادی و یکی از روزهای معمولی است. صبح زودتر مثلا ساعت ۶ بیدار باش، آماده شو و یک لباس راحت ترجیحا لباس فرم مدرسه ات را بپوش. اگر دختر هستی، ترجیحا مقنعه بپوش چون وصل کردن کارت به مقنعه راحت تر است.


 صبحانه ای معمولی  داشته باش. سعی کن سنگین نباشد.


وسایلت را آماده کن، سعی کن چند نفس عمیق بکشی و در برابر استرس زیاد، از خودت محافظت کنی. حسرت روزهای گذشته که شاید تلاش نکرده باشی یا کمتر تلاش کرده باشی را نخور. به خودت قول بده با در نظر گرفتن شرایط، عملکرد واقعی ات را سر جلسه کنکور داشته باشی.


به حوزه که برسی‌؛ افراد زیادی را می بینی. نگران نباش. خیلی از این ها داوطلب رشته دیگری هستند، بسیاری نیز هدف زندگی شان را در کنکور تعریف نکرده اند، خیلی ها هم برای کنکور فعلا آماده نیستند و ... .


داخل سالن که شدی، از یک نفر مسئول یا مراقب کمک بگیر که صندلی ات را پیدا کنی.


تا شروع کنکور یک فاصله زمانی نه چندان کوتاهی هست. اگر نیاز داری کاری انجام بدهی، سرویس بهداشتی، یا هرچیز دیگر انجامش بده.


سوالات که منتشر شوند احتمالا استرس زیادی را تجربه خواهی کرد. نگران نباش. این استرس کمی بعد از شروع به حل سوالات، کمتر می شود. به شرط اینکه با تمرکز، تمام حواست را به حل سوال بدهی. قبل از شروع به حل سوالات نیز پاسخنامه ات را با دفترچه و مشخصات خودت تطبیق بده.


لطفا زمانت را مدیریت کن. برای حل سوال صبر نکن. به هرچیزی که بلدی، باید پاسخ داده شود و حتی اگر ده سوال هم بلد نبودی، سریع بگذر. سوالات سخت، معمولا برای اکثریت سخت هستند.


با گذشت زمان شاید متوجه شوی که افراد زیادی در حال ترک جلسه هستند. نگران نباش و حواست را روی کار خودت بگذار. 


زمانی که مراقبین اعلام کردند که قرار است شناسنامه و مشخصلات را بررسی کنند، از همان لحظه آماده این فرایند باش تا زمان زیادی صرف این کار نکنی.


بعد از تمام شدن کنکور، لطفا برای سالم ماندن روحیه ات و نباختن خودت، پاسخ های احتمالی که افراد به سوالات کنکور میدهند را بررسی نکن. لطفا جواب سوالات را با دوستانت بررسی نکن. لطفا پاسخی که سنجش در سایت بارگذاری میکند را هم دانلود نکن که این کار جز دو برابر کردن استرست اثر دیگری ندارد.


 حالا وقت این هست که مدتی استراحت کنی. در این مدت استرس و کلافگی زیادی تجربه میکنی چون منتظر نتیجه هستی. اما باز هم تلاش کن اوضاع را کنترل کنی. درباره رشته یا رشته های مد نظرت، دانشگاه یا دانشگاه های مطلوبت،  توانایی های خودت مثل اینکه واقعا این قابلیت را داری که در شهر دیگری زندگی کنی؟ قابلیت زندگی با فلان نوع آب و هوا را داری؟ زندگی در خوابگاه برای آدمی‌ با شخصیت تو مناسب هست؟ فلان رشته با شخصیت و علایقت همخوانی دارد؟  و ... فکر کن.

 

در آخر تو حق داری که بابت کنکور و نتیجه آن استرس داشته باشی اما مهم است بدانی تا زمانی که نتیجه ای را دریافت نکرده ای، به خصوص قبل از کنکور، آنقدر مضطرب نشوی که این نگرانی عملکردت را تحت تاثیر قرار دهد. فرصت بده. اگر نتیجه ای را که باب میلت نبود دریافت کردی، آن وقت به اینکه چکار باید انجام بدهی هم فکر می کنی اما الان صرفا به بهترین عملکرد خودت در جلسه کنکور فکر کن. امیدوارم همه شما، بهترین نتیجه را که درخور تلاشتان بوده دریافت کنید.


ممنونم از توجه شما💐🙏🏻

آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه تهران


ارتباط با ما

برای رزرو پشتیبان ویژه و آشنایی با خدمات مشاوره و برنامه ریزی، لینک صفحه پشتیبان ویژه را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .

Menu