کاظم قلم‌چی: مسأله امروزداوطلبان کنکورچیست؟بهترین راه حل کدام است

مهم‌ترین مسأله برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور این است: چگونه درس بخوانیم که هم برای امتحانات مدرسه آماده باشیم و هم در

کاظم قلم‌چی: مسأله امروزداوطلبان کنکورچیست؟بهترین راه حل کدام است

مسأله‌ی امروز داوطلبان کنکور چیست؟ بهترین راه حل کدام است؟

 مهم‌ترین مسأله برای دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور این است: چگونه درس بخوانیم که هم برای امتحانات مدرسه آماده باشیم و هم در کنکور نتیجه‌ی خوبی بگیریم؟

موفق‌ترین دانش‌آموزان کسانی هستند که بتوانند این دو را به خوبی با هم تلفیق کنند.


لطفا خود شما در ابتدا به این دو سوال پاسخ دهید و اگر راهکار دیگری هم داشته‌اید، توضیح دهید:

قبل از کنکور اردی‌بهشت و پس از آن تمرکز شما روی کدام یک بود، کنکور یا امتحانات نهایی؟

راهکار شما قبل از اردی‌بهشت و پس از آن چه بود؟

راهکار اول: قبل از کنکور اردی‌بهشت روی کنکور تمرکز کردم و پس از کنکور، فقط روی امتحانات نهایی؛ 

راهکار دوم: قبل از کنکور اردی‌بهشت روی کنکور تمرکز کردم و پس از کنکور، اولویت را به امتحانات نهایی دادم، اما تمرینات تستی را هم ادامه دادم.

راهکار سوم: قبل از کنکور اردی‌بهشت و پس از آن، به هر دو توجه می‌کردم: قبل از اردی‌بهشت روی تست بیشتر تمرکز کردم و پس از اردی‌بهشت روی امتحانات نهایی و مطالعه‌ی تشریحی؛

راهکار چهارم: ممکن است شما راهکارهای دیگری داشته باشید؛ لطفا روش خود را در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

 

دو راهی‌ها، این؟ یا آن؟ یا تلفیق؟ بهترین راه کدام است؟

در هنگام تحصیل و در دوران کنکور شما چندین بار باید در مورد دوراهی‌ها تصمیم بگیرید و مهارت حل مسأله و تصمیم‌گیری را تقویت کنید؛ مثلا درس بخوانیم یا تفریح کنیم؟

فقط درس یا فقط تفریح یا تلفیق این دو؟ 

در هنگام انتخاب رشته هم باید بین این دوگانه‌ها انتخاب کنید: مثلا انتخاب بین علاقه و درآمد؟فقط علاقه یا فقط در آمد؟یا تلفیق بین این دو؟ تصمیم‌گیری بین رشته‌ای که خودتان می‌خواهید یا رشته‌ای که خانواده و دیگران می‌گویند؟ 

تصمیم‌گیری بین رشته‌ی مورد علاقه و نزدیکی به محل زندگی و خیلی دوگانه‌های دیگر.

 پس از ورود به دانشگاه و در زندگی شخصی نیز همواره باید انتخاب کنید و تصمیم بگیرید؛ مثلا چقدر کار کنید و چقدر به زندگی شخصی خودتان بپردازید؟ 

معمولا بهترین پاسخ فقط این یا فقط آن نیست، بلکه تلفیق کردن و وزن دادن و کم‌رنگ و پررنگ کردن است. 

امروز و در شرایطی که هم امتحانات نهایی و هم رتبه‌ی کنکور برای نتیجه‌ی نهایی شما مؤثر هستند، کسانی که راهکار بهتری دارند و تصمیم‌های بهتری برای تلفیق امتحانات نهایی و کنکور می‌گیرند نتایج بهتری خواهند گرفت.

 با تمرین زیاد، فکر کردن و حل مسأله و تصمیم گرفتن را یاد می‌گیریم. 

یادتان باشد؛ زندگی سراسر حل مسأله است!


 یک نکته ی مهم در مورد تلفیق:

حل مسأله‌های تستی و تشریحی به یک‌دیگر کمک می‌کنند و مکمل هم هستند.

امسال کار جدیدی را در کانون آغاز کردیم: 

برخی سوال‌های آزمون‌ها را که برای امتحانات مدرسه و امتحانات نهایی مفید و مؤثر بودند، برجسته کردیم و از سوی دیگر برخی سوال‌های کتاب‌های پرتکرار امتحانی را که در کنکورها مورد توجه طراحان سوال هستند، مشخص کردیم؛ در واقع سوال‌های تستی و تشریحی کاملا جدا نیستند و بین این دو نوع سوال، یک دیوار چین فاصله نیست. 

شما می‌توانید این دو را با یک‌دیگر به خوبی تلفیق کنید. در کشورهای جنوب شرق آسیا مثل سنگاپور، تایوان، کره جنوبی، ژاپن و در شانگهای چین که معمولا در آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز و پیزا رتبه‌های برتر جهانی را دارند و بین تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی رتبه‌های برتری دارند، یک روش آموزشی وجود دارد که در کتاب‌های درسی دبستانی و دبیرستانی هم اجرا می‌شود؛ نام این روش «Mastery in Learning» است که به فارسی «یادگیری در حد تسلط» ترجمه شده است. 

در کتاب‌های ریاضی و در سایر کتاب‌های درسی در هر فصل، تعداد زیادی تمرین با روش‌های مختلف مطرح می‌شود؛ هم تستی، هم تشریحی، سوال‌های کوتاه پاسخ، وصل کردنی، تصویری، مفهومی و انواع و اقسام سوال‌ها در این کتاب‌ها وجود دارد تا تمام دانش‌آموزان موضوع را کاملا یاد بگیرند.

 تعداد مباحث هر کتاب کم است، اما انواع سوال‌ها و تمرین‌ها و تعدادشان زیاد است.

در واقع با تمرین‌های زیاد انواع سوال‌ها، هم تستی و هم تشریحی، دانش‌آموزان به حد تسلط می‌رسند و آن‌گاه اگر در هر نوع آزمونی شرکت کنید؛ چه تستی و چه تشریحی از عهده‌ی آن بر می‌آیید، بنابراین بین حل تمرین‌های تستی و تشریحی گرچه تفاوت‌هایی وجود دارد، اما هم‌پوشانی هم زیاد است و هر یک به دیگری کمک می‌کند.

 

کانون برای تلفیق امتحانات و کنکور چه برنامه‌ای دارد؟

یک راه حل ساده این بود که در ایام امتحانات نهایی، آزمون‌ها را حذف کنیم، اما در این صورت، فارغ‌التحصیلان که امتحان نداشتند و دانش‌آموزان جدی‌تر که می‌خواستند در ایام امتحانات آزمون را رها نکنند، آسیب می‌دیدند، پس از آن که زمان کنکور تغییر کرد کانون، دو آزمون جامع با سطح دشواری مشابه کنکور اردی‌بهشت به تعداد آزمون‌های قبلی اضافه کرد. 

جالب این است که در اولین آزمون هم‌زمان با امتحانات نهایی پنجاه هزار دانش‌آموز شرکت کردند و امروز در آزمون 25 خرداد تعداد شرکت کنندگان پانزده درصد بیش از آزمون گذشته است و حتما در آزمون 1 تیر که در انتهای امتحانات است، تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر خواهد شد؛ یعنی همه‌ی دانش‌آموزان با هر سلیقه و روشی که دارند می‌توانند از برنامه‌ی راهبردی کانون جدا نشوند و برنامه را برای خودشان شخصی‌سازی کنند.

علاوه بر این، برای کمک به دانش‌آموزانی که امتحان نهایی دارند، سوال‌های امتحانات شبه‌نهایی و سوالات امتحانات سال‌های گذشته همراه با پاسخ تشریحی در سایت کانون به صورت روزانه بارگذاری می‌شود. 

کتاب‌های سوالات پرتکرار امتحانی با استقبالی به مراتب بیش از سال‌های گذشته، منبع مناسبی برای دانش‌آموزان است. 

در ایام امتحانات، کانون گزینه‌های متعددی برای کمک به دانش‌آموزان در نظر گرفته است. 

بازدید سایت کانون در ایام امتحانات روزانه بین هفتصد هزار تا یک میلیون بار در نوسان بود. 

 

توصیه‌ی پایانی:

از برنامه جدا نشوید و روش سه روز یک بار و آزمون‌های پایانی را با شرایط خودتان هماهنگ کنید. 

در روزها و هفته‌های پایانی، دانش‌آموزانی که ذهن منظم‌تری دارند و با برنامه به پیش می‌روند، می‌توانند نتیجه‌ی بهتری بگیرند. 

از برنامه جدا نشوید. 

 

در آزمون‌های پایانی (جمعه 1 تیر، دوشنبه 11تیر و شنبه 16 تیر) شرکت کنید.

 جدول برنامه برای جمع‌بندی به روش سه روز یک بار در سایت کانون و در صفحات داخل مجله‌های آزمون در اختیار شماست و می‌توانید از نمایندگی‌های کانون دریافت کنید.

 با ذهن منظم و برنامه‌ی دقیق به پیش بروید و در امتحانات پیش رو و کنکور نهایی نتیجه‌ی مطلوب را کسب کنید. 

شما در طول سا‌ل‌های گذشته زحمت کشیده‌اید، تلاش پیوسته داشته‌اید و حتما و باید به نتیجه‌ای هم‌سنگ زحمت و تلاش و برنامه‌ریزی خود برسید، موفقیت از آن سخت‌کوشان است، پیروز و سربلند باشید.

 آینده یقینا از آن شماست.


فایل صوتی مقاله


                                                                      نویسنده:کاظم قلم چی

Menu