چگونه جزوه‌نویسی و خلاصه‌برداری کنیم؟

یادداشت‌برداری خوب و مفید فقط به معنی ثبت و ضبط کردن مطالب کلاس نیست، بلکه درحقیقت بخشی از پروسه‌ی یادگیری است و نیاز به این دارد که شما به‌سرعت موضوع درس را بفهمید و نکات اصلی را برای خودتان بنویسید

چگونه جزوه‌نویسی و خلاصه‌برداری کنیم؟

یادداشت‌برداری خوب و مفید فقط به معنی ثبت و ضبط کردن مطالب کلاس نیست، بلکه درحقیقت بخشی از پروسه‌ی یادگیری است و نیاز به این دارد که شما به‌سرعت موضوع درس را بفهمید و نکات اصلی را برای خودتان بنویسید. باید این نکات را متناسب با سبک یادگیری خودتان بنویسید. بعد از این‌که به‌خوبی برای درس آماده شدید، فرایند یادداشت‌برداری‌تان را بهینه کنید.

برای این‌که بهتر بتوانید یادداشت‌برداری کنید نیاز است «شنونده‌ی فعال» باشید؛ یعنی فقط چیزی را که گفته می‌شود ثبت نکنید، بلکه باید خودتان را درگیر موضوع کنید و بفهمید که قسمت‌های مهم چیزی که گفته می‌شود کجاهاست.

اول جلسه معمولاً با چیزی که قرار است طی کلاس گفته شود شروع می‌شود یا حداقل درباره‌ی چیزی که قرار است نهایتاً به آن برسید حرف زده می‌شود؛ بنابراین با دقت به شروع کلاس گوش بدهید تا موضوع دست‌تان بیاید و راحت‌تر بتوانید مطالب را سامان‌دهی کنید و قسمت‌های مهم را بهتر و راحت‌تر بفهمید.

خلاصه‌نویسی راهی است برای استفاده از میان‌برها که به کمک آن دیگر مجبور نیستید کلمه به کلمه‌ی چیزی را که گفته می‌شود بنویسید. هم‌چنین با استفاده از آن می‌توانید تندتر یادداشت‌برداری کنید. یادداشت‌برداری سریع برای وقتی که در کلاس به درس گوش می‌دهید یک مهارت خیلی مهم و ضروری است؛ اما موقع یادداشت‌برداری مثل یک تندنویس نباشید؛ چون این کار نیاز به رونویسی طولانی دارد. درعوض، برای خودتان یک‌سری میان‌بر، کلمات اختصاری، نماد، طرح و... درست کنید. حتی اگر هیچ کس نفهمد که شما چه چیزی نوشته‌اید، مهم این است که خودتان می‌فهمید.

Menu