راه و روش‌های مدیریت زمان

زمان از گرانبهاترین داشته‌های هر فرد است. همان‌طور که بارها شنیده‌اید وقت طلاست.

راه و روش‌های مدیریت زمان

زمان از گرانبهاترین داشته‌های هر فرد است.  همان‌طور که بارها شنیده‌اید وقت طلاست.  ولی باید یادآور شد که وقت از طلا هم با ارزش‌تر است، چون اگر طلای شما مفقود شود و از دست برود قابل احیاست، اما اگر ثانیه‌ای از زمان شما از دست برود به هیچ عنوان نمی‌توانید آن را به دست آورید. لذا زمان از طلا هم گرانبهاتر است. تمرینات و مهارت‌های مدیریت زمان را به خوبی یاد بگیرید و در زندگی شخصی و تحصیلی خود به کار ببندید.

اولین راز موفقیت در مدیریت زمان این است که همۀ کارهایی را که باید انجام دهید لیست کنید.  شاید بدیهی به نظر برسد، اما تجربه ثابت کرده که اکثر دانش‌آموزان فعالیت‌های کم‌اهمیت را تا آخرین لحظه انجام نمی‌دهند. این کار می‌تواند بر کیفیت تحصیل و نمرات آن‌ها اثر بگذارد.

دوم اینکه مشخص کنید چه مواقعی بیشتر از سایر زمان‌ها سرحال هستید. مهم‌ترین دوره‌های مطالعه را به آن زمان اختصاص دهید. زمانی را برای معاشرت اجتماعی در نظر بگیرید، اما مطمئن شوید که خواب کافی دارید. اکثر افراد بین 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارند تا بتوانند در طی دوره‌های مطالعه سرحال و متمرکز باشند.

سوم اینکه منعطف اما واقع‌گرا باشید. همچنین باید به خاطر داشته باشید که کارها بیشتر از آن‌چه که انتظار می‌رود، زمان می‌برند. بنابراین اندکی زمان اضافی برای هر یک از تکالیف خویش در نظر بگیرید.

چهارم اینکه تمرین کنید که در فاصلۀ بین جلساتِ مطالعه ذهن خود را خالی نمایید. ممکن است باورتان نشود اما این تمرین همانند خواب می‌باشد. ذهن شما را متمرکز می‌کند، ذهنتان را خالی می‌نماید و قدرت ذهن شما را در فواصلِ بینِ جلساتِ مطالعه افزایش می‌دهد. اگر تا به حال این تمرین را انجام نداده‌اید، با ده دقیقه شروع کنید و سپس اندک‌اندک آن را افزایش دهید. سعی کنید به هیچ مسئله‌ای فکر نکنید و این کار را تمرین کنید.

بررسی و ارزیابی مستمر از برنامه‌ی خود، به شما کمک می‌کند تا تشخیص بدهید که آیا لازم است تغییراتی در آن ایجاد کنید یا خیر.  آیا این برنامه شما را قادر می‌سازد که تکالیف درسی را کامل انجام دهید و همچنین به آرامش و وقت‌گذرانی با خانواده و دوستان برسید یا خیر؟ در نهایت اینکه، مدیریت زمان به فرد می‌آموزد که در تقسیم‌بندی اوقات خود در منزل و خارج از منزل باید تدابیری بیندیشد تا بتواند بر هر مشکل احتمالی غلبه کرده و مسیر درست را پیدا کند. خود شخص نیز با دیدن ثمرات مثبت مدیریت زمان و داشتن بهترین عملکرد، احساس خوبی نسبت به مدیریت زمان خود خواهد داشت.

Menu