چگونه برنامه ریزی صحیح داشته باشیم؟

چگونه برنامه ریزی صحیح داشته باشیم؟اهداف خود را مشخص کنید

چگونه برنامه ریزی صحیح داشته باشیم؟

بچه ها سلام

آیدا رحیمی هستم دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز

از مشاورین متا

((اگه خواستی به پیجمون متا کنکور سر بزن))


چگونه برنامه ریزی صحیح داشته باشیم؟


  • اهداف خود را مشخص کنید

بهترین تیرانداز با بهترین سلاح نمی‌‏تواند هدفی را نشانه‌‏گیری کند که وجود ندارد.


1. اهداف بلند مدت یا کلی

این اهداف، مسیر کلی برنامه ریزی را تعیین می‌‏کنند. مثلا هدف بلند مدت می‌‏تواند قبولی در رشته مهندسی برق دانشگاه تهران و یا کسب معدل ۱۹ در پایان سال تحصیلی باشد.

2.اهداف کوتاه مدت

اهداف جزئی‌‏تر و عملی‌‏تراست و در یک بازه زمانی محدود مانند یک هفته قرار می‌‏گیرد. مثلا مطالعه درس فیزیک در این هفته.

نکته مهم در تعیین اهداف واقع بینی است.تاریخچه مطالعاتی اولین ابزار مورد نیاز برنامه ریزی می باشد.ساعات مطالعه خود را برای یک یا دو هفته یادداشت کرده و بر اساس آنها برنامه ریزی معقولی داشته باشید.ببینید در حال حاضر چقدر میتوانید مطالعه کنید ودقت کنید برداشتن سنگ بزرگ در ابتدای کار چیزی جز از بین بردن انگیزه  نیست.


  • دفتر برنامه ریزی مهم ترین ابزار برنامه ریزی

برای نوشتن واجرای یک برنامه خوب باید حتما دفتر برنامه ریزی داشته باشید.همانطور که گفته شد، در تعیین اهداف ،شناخت خود یکی از اولین نیازهای برنامه ریزی اصولی است و این شناخت جز با ثبت و مقایسه عملکرد گذشته خود بدست نمی آید. هر گاه توانستید بدون آب شنا کنید بدون دفتر برنامه ریزی هم میتوانید برنامه خوبی برای کنکور نوشته و اجرا کنید.

  • حتما حتما در برنامه یک روز درس های متفاوتی رو قرار بدید و تنها یک درس خاص رو مطالعه نکنید.


  • تعادل اختصاصی و عمومی در برنامه ریزی برای کنکور


در برنامه ریزی برای کنکور حتما به تعادل مطالعه اختصاصی و عمومی توجه کنید. ساعات مطالعه هر درس باید متناسب با سطح داوطلب در آن درس باشداما در صورتی که دانش آموز از سطح تقریبا یکسانی در تمام یا بیشتر دروس برخوردار است، بهتر است برنامه ریزی با توجه به ضرایب دروس صورت گیرد و بر همین اساس ساعاتی به مطالعه آنها اختصاص گیرد.

( مثلا در رشته تجربی دروسی مثل زیست و شیمی ضریب بیشتری دارن پس ساعت های بیشتری نسبت به بقیه درس ها بهشون اختصاص داده میشود. البته از نقاط ضعفتون در بعضی درس ها نگذرید و سعی کنید زمان مطالعه ای بیشتر براش در نظر بگیرید تا بتونید این ضعفتون رو برطرف کنید.)

در پایان هر هفته، این نسبت رو بررسی کنید و اگه تعادل نداشتید هفته بعد اصلاح کنید.

توجه کنید که در طول هفته تمام دروس اختصاصی و عمومی در برنامه ریزی باید جا داشته باشن و همراه مطالعه زمانی رو هم برای تست زدن در نظر بگیرید. اینجوری نباشد که یک هفته فقط مطالعه کنید و یک هفته فقط تست بزنید .


  • اگر دانش آموز هستید، درس هر روز مدرسه همان روز

زمانی که اولین بار مطلبی رو از معلم یاد میگیرید در صورتی که همان روز مرورش کنید تا مدت زمان بیشتری در حافظه شما باقی میماند. اما اگر مطلب یادگرفته شده رو نصف و نیمه رها کنید و چند روز بعد برید سراغ مطالعه اون مطلب، به احتمال زیاد کل مطلب یا بیشترش رو فراموش کردید و تقریبا باید از اول اول شروع کنید که اینجوری وقت بیشتری از شما گرفته می شود. خیلی ها  ساعت مطالعه بالایی دارند ولی بر اثر رعایت نکردن همین نکات ریز ولی مهم بازدهی آنها پایین است.

مطالعه درس هر روز مدرسه در همون روز بازدهی کار شما رو خیلی بالا برده و باعث صرفه جویی در وقت میشود.

بلند پروازی نکنید برنامه رو بیش از حد توانتون تنظیم نکنید، واقع بین باشید.


  • تعیین زمان های جبرانی در صورت اجرا نشدن برنامه

گاهی ممکنه اتفاقات ناخواسته ای در طول هفته برای شما پیش بیاد که باعث شود نتوانید بخشی از برنامه درسی رو اجرا کنید. به همین دلیل باید تایم های جبرانی کوچکی در برنامه هفتگی وجود داشته باشه تا در صورت عقب افتادن از برنامه در این تایم ها بتونید جبران کنید و خودتون رو به برنامه برسانید.

  • تک برنامه ای باشید، از آشفته کردن ذهنتون با چند برنامه ای بودن و برنامه های درهم و نامنظم خودداری کنید.

  • مرور و برنامه ریزی برای آزمون های آزمایشی طبق برنامه راهبردی

یک مرور کوتاه مدت و یک مرور بلند مدت نیاز هست. مرور بلند مدت باید طبق برنامه راهبردی آزمون های آزمایشی باشد .

 برای مرور میتوانید از خلاصه نویسی ها استفاده کنید. هر مطلبی رو که اولین بار می خوانید حتما یک روز و حدود یک هفته بعد مرور کنید. هر داوطلب کنکور باید چند هزار صفحه کتاب درسی بخونه و اگه میخواهد رتبه خوبی بیاورد باید بر بیشتر این مطالب مسلط باشه. اگه مرور به طور منظم و کافی نباشه خیلی از مطالب تا روز کنکور فراموش میشوند. کسی در کنکور موفق تر است که بار اول و دوم درس ها رو عمیق و مفهومی بخونه و یاد بگیرد و دفعات بعد به اندازه کافی و در فاصله های منظم مطالب رو مرور کنه.

  • مباحث پیچیده و سخت رو زمانی مطالعه کنید که کارایی و توان ذهنی بیشتری دارید.


و این نکته را به یاد داشته باشید که لازم نیست برنامه ی شما بی نقص باشد،در دنیای واقعی به جای کمال گرا ها، از کسانی قدردانی می شود که کاری انجام می دهند.


آیدا رحیمی

دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز

Menu