خاطره‌ی شیرین یک درس

وقتی اول دبیرستان بودم همه‌ی نمره‌هایم عالی بود؛ اما ریاضی نه! نمی‌دانستم چرا؛ اما فهم و حل مسائل آن برایم سخت بود.

خاطره‌ی شیرین یک درس

وقتی اول دبیرستان بودم همه‌ی نمره‌هایم عالی بود؛ اما ریاضی نه! نمی‌دانستم چرا؛ اما فهم و حل مسائل آن برایم سخت بود. البته آن موقع برای ضعف در این درس مثل بقیه‌ی بچه‌ها دلایلی هم داشتم: «بقیه‌ی بچه‌ها هم در کلاس، ریاضی‌شان خوب نیست. کلاً درس سختی است. دبیرمان خوب درس نمی‌دهد و... .»

اما بالاخره وقتی به سال دوم رفتم، فهمیدم که مشکل از خودم است و باید فکری به حال این درس بکنم. یادم است که شروع کردم به مطالعه‌ی دوباره‌ی کتاب سال قبل. هر روز جبر و هندسه می‌خواندم. کلمه‌به‌کلمه‌ی جمله‌های کتاب را می‌خواندم و مثال‌ها و مسائل را حل می‌کردم و اگر از عهده‌ی آن‌ها برنمی‌آمدم، دوباره به سراغ متن کتاب می‌رفتم. به‌تدریج نمره‌هایم هم بهتر و علاقه‌‌ام به این درس بیشتر شد. الان علت موفقیتم را در این سه نکته می‌دانم:

1. پذیرفتن واقعیت وضعیت درسی‌ام و نیاز به بهبود آن؛

2. مطالعه‌ی مستمر و دقیق متن کتاب درسی؛

3. حل زیاد مسئله.

تابستان فرصت خوبی برای توجه به درس‌های مشکل‌آفرین و یادگیری کامل مطالب درسی است. علاوه بر آن فرصت کافی برای تمرین هدفمند دارید؛ یعنی اگر در مبحثی مشکل دارید، بعد از خواندن دقیق کتاب درسی، از کتاب‌های پرتکرار و آبی، ‌آن‌قدر نمونه‌سؤال و تست حل کنید تا به تثبیت و تسلط برسید. فراموش نکنید برای شروع‌کردن، هیچ‌وقت دیر نیست؛ اما برای موفقیت باید از همین امروز شروع کنید. با چه درس یا مبحثی می‌خواهید شروع کنید؟

Menu