هزار بار تمرین برای یک ضربه‌ی کاری

«من از کسی که هزار ضربه را یک بار تمرین کرده نمی‌ترسم. از کسی می‌ترسم که یک ضربه را هزار بار تمرین کرده است.»

هزار بار تمرین برای یک ضربه‌ی کاری

این یکی از جملات معروف «جان فن‌لی» معروف به «بروس‌لی» است: «من از کسی که هزار ضربه را یک ‌بار تمرین کرده نمی‌ترسم. از کسی می‌ترسم که یک ضربه را هزار بار تمرین کرده است.»

بروس‌لی که علاوه بر استادی در ورزش‌های رزمی و بازیگری در دانشگاه واشنگتن هم فلسفه خوانده بود، کاملاً می‌دانست برای پیروزی بر حریف باید ضربه‌هایی دقیق و توانمند در زمان‌های حساس و مناسب وارد کرد. بنابراین به تمرکز و تمرین و تکرار فراوان هر فن اعتقاد داشت و این روند را تا زمانی ادامه می‌داد که حرکات لازم به‌اصطلاح ملکه‌ی ذهن شوند و در مبارزه به‌شکل عالی اجرا گردند؛ درست مثل زمانی که راه‌حل یک مسئله یا تست فی‌البداهه به ذهن شما می‌رسد که البته ماحصل حل تعداد زیادی مسئله و تست با تیپ‌های مشابه است.

هر بار که چیزی را تجربه می‌کنید، هزاران ارتباط سیناپسی از میان میلیاردها سلول مغز شکل می‌گیرد که با تمرکز و تکرار مداوم، این ارتباط‌ها تسهیل‌یافته‌تر و ماندگارتر می‌شود. بنابراین پیشنهادی دارم. علاوه بر مطالعه و توجه به همه‌ی درس‌ها بر دو درس تمرکز ویژه‌تر کنید. منظورم از تمرکز، ساعت مطالعه‌ی زیاد، حل تمرین و تست بیشتر است. این کار با ایده‌ی اصلی بروس‌لی که تکرار هزار بار یک ضربه است، شباهت دارد و نتیجه‌ی آن قوی‌شدن پایه‌ی درسی شما در این دو درس در آغاز سال تحصیلی است. در ادامه، دو درس و باز هم دو درس دیگر را به همین شکل قوی کنید. اگر با این پیشنهاد موافقید، همین حالا نام این دو درس را بنویسید.

Menu