تحلیل آزمون چه اهمیتی دارد؟

در این نوشته‌ی کوتاه قصد دارم به برخی از سوالات مشترک دانش‌آموزان پس از آمون پاسخ دهم که ریشه‌ی آن‌ها به یک مفهوم باز می‌گردد: تحلیل آزمون

تحلیل آزمون چه اهمیتی دارد؟

در این نوشته‌ی کوتاه قصد دارم به برخی از سوالات مشترک دانش‌آموزان پس از آمون پاسخ دهم که ریشه‌ی آن‌ها به یک مفهوم باز می‌گردد: تحلیل آزمون

طی تجربیاتی که تاکنون از دانش‌آموزان کنکوری داشته‌ام، برخی از آن‌ها سوال‌هایی دارند:

چرا درصد‌هایم تغییری نمی‌کند؟

چرا باز هم اشتباه دارم؟

مشابه این سوال را در آزمون قبلی هم اشتباه حل کرده‌بود. چرا تکرار اشتباه دارم؟

یکی از مشکلات اصلی دانش‌آموزان در آزمون‌های برنامه‌ای این است که بعضی از اشتباهات خود را که در آزمون‌های قبلی مرتکب شده‌اند، تکرار می‌کنند.

در واقع زمانی که در آزمون های برنامه‌ای شرکت می‌کنید صرفا قدم اول را برداشته‌اید و به‌عبارتی نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده‌اید. مطمئنا این نتایج به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را رفع کند. پس با برگزاری آزمون، نقاط قوت و ضعف شناسایی می‌شوند. حالا باید نقاط ضعف به صورت دقیق بررسی شود تا با کمک پشتیبان راه رفع آن‌ها را پیدا کنید.

متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان فقط مرحله‌ی اول را انجام می‌دهند و همیشه هم گله دارند که چرا با وجود شرکت مستمر در آزمون‌ها تراز و درصدهای مطلوبی ندارند. طبعا حضور مستمر در آزمون‌ها بسیار عالی است، ولی این‌که از آزمون‌های قبلی، از اشتباهات قبلی و از نقاط ضعف خود چه کمکی گرفته‌اید مهم است.

تمامی متخصصین و مشاورین تحصیلی اعتقاد دارند که تحلیل آزمون مهم‌تر از خود آزمون است. با تحلیل آزمون است که می‌توان روند رو به رشدی در آزمون‌های آتی انتظار داشت.

به طور خلاصه تحلیل آزمون یعنی پس از آزمون، حداقل به اندازه‌ی زمان آن آزمون برای پرسش‌ها وقت بگذارید و تمام دلایلی که سبب شده سوالی را پاسخ ندهید یا اشتباه پاسخ دهید، یادداشت کنید تا بعدا با کمک پشتیبان خود راه‌حل مناسبی پیدا کنید.

در تحلیل آزمون علاوه بر رهنمود‌های پشتیبان خود می توانید از ابزار‌های کانون (کارنامه‌ی  5 نوع درس، کارنامه‌ی اشتباهات) نیز بهره ببرید.

دلیل پیروزی و موفقیت افراد، درس گرفتن از شکست‌ها است.

علی اصغر فتحی.مشاور و پشتیبان کانون (شهر رشتخوار).کد ملی 6500033841

Menu