در دوران جمع بندی چگونه تحلیل آزمون کنیم؟

ما وقتی که آزمون می‌دهیم با سه دسته سوال روبرو هستیم ، اول سوالاتی که به آنها پاسخ صحیح می‌دهیم ، دوم سوالاتی که به آنها پاسخ نمی‌دهیم و سوم سوالات شک دار.

در دوران جمع بندی چگونه تحلیل آزمون کنیم؟

بسیاری از دانش آموزان در طول سال تحصیلی در آزمون های کانون  شرکت می کنند بدون اینکه بعد از آزمون تحلیلی انجام دهند و دقیقا به همین علت است که بعضی از دانش آموزان آنطور که انتظار دارند پیشرفت نمی کنند.

به اعتقاد بنده مهمترین کار بعد از آزمون دادن تحلیل آن است .

ما وقتی که آزمون می دهیم با سه دسته سوال روبرو هستیم ، اول سوالاتی که به آنها پاسخ صحیح می دهیم ، دوم سوالاتی که به آنها پاسخ نمی دهیم و سوم سوالات شک دار.

در یک تحلیل آزمون خوب باید همه ی سوالات  مورد بررسی مجدد قرار بگیرند .شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا سوالات صحیح را دوباره باید مورد ارزیابی قرار داد؟ پاسخ این است که وقتی به سوالی پاسخ صحیح می دهیم باید به پاسخنامه رجوع کرد شاید راه حل کوتاه تری برای حل سوال وجود داشته باشد و یا اینکه در پاسخنامه به نکته ای اشاره شده باشد که موقع حل سوال ما به آن توجه کافی را نکرده ایم و نکته ی دیگر اینکه شاید سوال را بصورت شانسی صحیح پاسخ داده باشیم.

سوالات نزده سوالاتی هستند که تکلیف دانش آموز با آن روشن است و بعلت ضعف در یک مبحث دانش آموز به آن پاسخ نداده است و باید علت عدم پاسخگویی بصورت دقیق نوشته شود و تا فرصت هست تکلیف اینگونه سوالات مشخص شود.

اما طبق تجربه باید گفت که بیشترین آسیب را در کنکور سوالات شک دار به داوطلبان وارد می کنند و بهتر است دانش آموز موقع امتحان دادن کنار سوالات شک دار کلمه (ش) یعنی شک دار را بنویسد و در تحلیل آزمون ببیند شک به صحیح بوده است یا به غلط و به این صورت تکلیفش را در هر درس با سوالات شک دار روشن کند .مثلا اگر در درس دین و زندگی 8 سوال شک دار دارد و بعد از بررسی متوجه شود که به 6 سوال درست پاسخ داده تصمیم بگیرد که در آزمون اصلی به سوالات شک دار دین و زندگی پاسخ دهد یا نه .

 تحلیل آزمون باعث می شود که نقاط قوت شما پایدار شوند و یادگیری ناقص شما به یادگیری کامل تبدیل شود. به یاد داشته باشید که در کنکور بعضی از سوالات هستند که دانش آموزان تک رقمی هم به آنها پاسخ نمی دهند و علت آن کمبود وقت و فضای حاکم بر جلسه آزمون است.

مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد وضعیت روحی و جسمی شما در جلسه آزمون است که باید به بهترین شکل آن را مدیریت کنید  و اینکه به نتیجه فکر نکنید و بهترین خودتان را در آزمون ارائه دهید.

دوران جمع بندی زمانی است که می شود با تحلیل دقیق آزمون جایگاهتان را ارتقاء دهید.

Menu