ارزیابی مسیر- تحلیل کارنامه آزمون - یاسین محمد صالحی - قسمت 4

اگر از جمعه‌های آزمون استفاده بهتری داشته باشید، می‌توانید رونددرسی خود را بهتر کرده و نقایص خود را از بین ببرید. یکی از کار هایی که میتوان کرد، تحلیل کارنامه آزمون است که در این مقاله به آن میپردازیم

ارزیابی مسیر- تحلیل کارنامه آزمون - یاسین محمد صالحی - قسمت 4

سلام!

من یاسین محمد صالحی هستم دانشجوی پزشکی دانشگاه اصفهان. در این مقاله (( که پادکستشو توی پیج کانون برتر ها گذاشتیم)) چند نکته درباره تحلیل کارنامه آزمون و کارهایی که باید بعد از آزمون انجام داد حرف خواهیم زد.

در مقاله قبلی ((که اتفاقا پادکست اون رو هم میتونید از پیج کانون برتر ها گوش بدید)) درباره تحلیل آزمون و فرق آن با تحلیل کارنامه صحبت شد و متوجه شدیم که تحلیل آزمون هدفی آموزشی و رفع اشکال داشته و هدف تحلیل کارنامه، بررسی عملکرد شما نسبت به سایرین و سختی آزمون می باشد.

لینک مقاله "ارزیابی مسیر - تحلیل کارنامه آزمون - قسمت سوم"

رتبه و تراز، معروف ترین اطلاعاتی که از کارنامه به دست می آورید، اعدادی نسبی هستند که بر اساس عملکرد جمعی تعیین می گردند. رتبه را می شناسید اما شاید درباره تراز نمی دانستید که این نمره به نسبت سختی سوالات یا همان عملکرد جمعی تعیین می گردد((چون هرچی عملکرد جعی توی یه درس ضعیف تر باشه اون درس از نظر آماری و ثبت تراز سخت تر محسوب میشه))! پس احتمال دارد که یک بار با درصد هایی که کسب کرده اید، ترازی کسب کنید و در آزمون بعد همان درصد ها ترازی دیگر برای شما حاصل کنند!

نمره خام شما در هر درس هم به صورت درصدی و هم به صورت دردهی بیان می شود ، بیان نمره به صورت چند از ده، در ارتباط با استراتژی های قبل از آزمون ارزش پیدا می کند، استراتژی چند از ده، یک ترفند خوب برای مدیریت جلسه آزمون می باشد که در آینده آن را زیر ذره بین قرار خواهیم داد.

تفاوت شما با میانگین هم تراز ها اطلاعات ارزشمندی است که سال های اخیر استفاده از آن رایج تر شده است، شما می توانید خودتان را با کسانی که از لحاظ تراز با شما هم گروه هستند، مقایسه کنید و بفهمید که کدام درس ها نسبت به سایر رقبا و هم تراز های شما نیاز به اصلاح و بهبود دارند.

درصد و تراز درس به درس را از دست ندهید، درس هایی که چند آزمون تراز کمتری از بقیه درسها به دست می آورند، نقاط ضعف شما هستند و قطعا نیاز به تلاش بیشتر و اصلاح روش دارند، درس هایی که تناوب دارند را فراموش نکنید، درس هایی که یک آزمون خوب هستند و در آزمون بعدی بد می شوند، می توانند با اندکی توجه تبدیل به نقاط قوت جدیدی گردند! (( یعنی فقط کافیه بفهمی اون موقعایی که درصدت خوب میشده چیکار میکردی، همون کار رو همیشه انجام بدی)) 

اگر همه درس های شما ، شبیه به نقاط قوتتان شوند، یعنی یک مرحله (level) بالاتر رفته اید! در واقع شما در هر سطحی که هستید باید تناوب ها را از بین ببرید، نقاط ضعف را جبران کنید و نقاط قوت را تثبیت کنید، بعد از انجام دادن این 3 مرحله ساده، خودتان را به گروه های بالاتر می رسانید!

غیر از تحلیل آزمون و تحلیل کارنامه آزمون کارهای دیگری هم در روز جمعه آزمون ارزش پیدا می کنند! 

سعی کنید بعد از این دو کار، روند تغییرات خود را در طول بلند مدت و میان مدت ارزیابی کنید! در کل پیشرفت داشته اید یا پسرفت؟ دلایل این تغییرات را بیابید و با استفاده از گذشته برای آینده خود هدف گذاری کنید، اینکه کدام درس ها زمان و تست بیشتر و کدام درس ها تغییر روش احتیاج دارند، چیزهایی است که می توانید با اندکی بررسی به دست بیاورید!

برای تحلیل روند رشد میان مدت ، می توانید از گزارش کار هفتگی استفاده کنید و آن را با نتایج کسب شده مقایسه کنید، فراموش نکنید، همیشه خودتان را ارزیابی کنید، شما باید تغییرات و نقاط ضعف و قوت درسی خود را بدانید.

بعد از این هدف گذاری آزمون، برای آزمون برنامه ریزی کنید، اگر برنامه شخصی سازی شده از مشاورتان می گیرید، آن را بازنویسی کنید و سعی کنید شخصی سازی را به اوج برسانید، با مشورت مشاور خود، تغییراتی در برنامه اعمال کنید که بتوانید آن را بهتر انجام دهید!

اگر هم که برنامه شخصی سازی شده ای دریافت نمی کنید، با خودتان رو راست باشید، این برنامه شما را به جایی نخواهد رساند!

درنهایت، سعی کنید بازیابی انرژی داشته باشید، یک تفریح کوچک متناسب با زمانی که دارید می تواند مناسب باشد! به اهداف بزرگتان بیندیشید، به دستاورد هایی که شما را خوشحال خواهند کرد، برای داشتن این اهداف و دستاورد ها برنامه ریزی کنید، خودتان را در نقطه موفقیت تصور کنید و اجازه دهید که این حس خوبی که از فکر کردن به موفقیت در وجودتان تزریق می گردد، انرژی دو هفته آینده شما را تامین کند! اعتماد به نفستان را ترمیم کنید، اگر آزمون خوبی داشته اید، مراقب باشید اعتماد به نفستان به غرور تبدیل نشود (( اینم خودش یه آسیبه دیگه، مگه نه؟!)) و اگر نتیجه آزمون شما بد شده است، نگذارید اعتماد به نفستان دچار آسیب و کاهش شود، سعی کنید نتایج منفی را با موفقیت های بعدی جبران کنید!

روز های جمعه آزمون وقت بررسی وضعیت درسی دانش آموزان است، جمعه ها روز تحلیل است ، این روزها را از دست ندهید! 

((خب این رشته مقاله هم تموم شد! هر دو مجموعه "تست زنی" و "ارزیابی مسیر" رو میتونید از صفحه شخصی من در سایت کانون یا پیج کانون برتر ها دنبال کنید. لینک های لازم رو این زیر میتونید پیدا کنید!))

لینک پادکست مقاله " ارزیابی مسیر - قسمت اول - گزارش کار نویسی "

لینک پادکست مقاله " ارزیابی مسیر - قسمت دوم - علامت گذاری تست ها"

لینک پادکست مقاله " ارزیابی مسیر - قسمت سوم - تحلیل آزمون "

لینک پادکست مقاله " ارزیابی مسیر - قسمت چهارم - تحلیل کارنامه آزمون"

لینک صفحه شخصی یاسین محمد صالحی

لینک پیج کانون برتر ها

 

Menu