امیرحسین جلالی: پیشرفت قطعی با تحلیل آزمون

در این مطلب می­خواهیم با هم مهم­ترین کاری که شما باید در سال کنکور انجام دهید را یاد بگیریم. یعنی تحلیل آزمون!

امیرحسین جلالی: پیشرفت قطعی با تحلیل آزمون

دانش­‌آموزان عزیز سلام 

امیدوارم حالتون خوب باشه

در این مطلب می­خواهیم با هم مهم­ترین کاری که شما باید در سال کنکور انجام دهید را یاد بگیریم.

 

یک سوال مهم و کلیدی:چرا در آزمون شرکت می­کنیم؟

هدف فرعی شرکت در آزمون بررسی رتبه و تراز و درصد است اما هدف اصلی«یادگیری»است.منظور از این یادگیری صرفا یادگیری مطالب علمی نیست بلکه شامل یادگیری تجربیات روشی و مهارتی نیز می­شود.دستیابی به این علم و تجربیات نیز نیاز به تحلیل آزمون دارد.

تحلیل آزمون را می­توانیم به روش­های مختلفی انجام بدهیم.مثلا می­توانیم فقط سوالاتی که غلط پاسخ دادیم را بررسی کنیم؛ البته طبیعی است که با این روش افزایش ترازی در کار نخواهد بود.

اما روشی که موجب تمایز دانش‌­آموزان برتر با سایر دانش‌­آموزان می­شود، تحلیل سوالات ظاهرا صحیح، سوالات نزده و سوالات غلط است.این نوع تحلیل آزمون به موارد ذیل توجه ویژه دارد:

 

1)پاسخهای درستی که از آنان اطمینان کامل نداشتیم مانند سوالاتی که با شک دو گزینه به جواب رسیدیم یا سوالاتی که صرفا با رد گزینه جواب را بدست آوردیم و علت درستی جواب درست را نمی­دانیم؛ در این موارد بررسی علت درستی و نادرستی گزینه‌­ها در پاسخ تشریحی،باعث یادگیری عمیق می­شود.

 

2)سوالات چند لایه،که علی رغم پاسخ درست و قطعی،ابهاماتی نیز دارد و اگر به گونه­‌ای دیگر طراحی می­شد ممکن بود نتوانیم پاسخ درست را پیدا کنیم.مواردی از این قبیله نشانه یادگیری ناقص است.

 

3)سوالاتی که به پاسخ درست رسیده­‌ایم ولی با روشی طولانی و زمانبر که همه­‌جا قابل استفاده نیست؛در اینجا نیاز است که پاسخ تشریحی را به صورت عمیق بررسی کنیم و به دنبال روش‌های سریع­تر باشیم.

 

4)راه‌­حل‌­هایی که سر جلسه آزمون به صورت ابتکاری استفاده کردیم و به جواب رسیدیم را حتما مورد تحلیل عمیق قرار بدهیم تا بدانیم که آیا در موارد مشابه کاربرد دارد یا نه؟

 

در این روش تحلیل آزمون، سوالات غلط، سفید و نکته‌­دار را علامت­‌دار می­کنیم. بهترین زمان برای حل این سوالات،قبل از آزمون بعدی می­باشد ولی آزمون­‌های ایستگاه جبرانی و آزمون­‌های جمع­‌بندی نیز زمان مناسبی برای حل این سوالات هستند.

این سوالات را به عنوان تست آموزشی یعنی بدون زمان و بدون درصد پاسخ می­دهیم تا از ثبات آموخته ها اطمینان پیدا کنیم.(گروه از دانش‌­آموزان وجود دارند که پاسخ سوالاتی مانند قرابت و درک مطلب تا مدت زیادی در ذهنشان ماندگار می­شود.بهتر است این دسته از دانش­‌آموزان،این نوع از سوالات را علامت‌­دار نکنند زیرا هنگام پاسخگویی مجدد، پاسخ سوال را از قبل میدانند.)

 

در پایان درنظر داشته باشید که هرچقدر در یک آزمون تراز و درصد کمتری کسب کنید،آن آزمون به تحلیل عمیق­‌تری نیاز دارد. لذا ارزش آزمون صرفا به تراز و رتبه آن بستگی ندارد بلکه ارزش آزمون با نوع و کیفیت تحلیل مشخص می­شود.

 

ممنون از توجه شما 

 امیرحسین جلالی رتبه 3 کنکور انسانی

منبع :

Menu