ارزیابی مسیر - تحلیل آزمون - یاسین محمد صالحی - قسمت 3

برای اینکه عملکردتان در آزمون ارزیابی شود، صرفا تحلیل کارنامه کارساز نیست و باید خود آزمون هم، با تحلیل شدن، به روند اصلاح شما کمک کند.

ارزیابی مسیر - تحلیل آزمون - یاسین محمد صالحی - قسمت 3

جمعه های آزمون، وقت تحلیل کردن است! درواقع تحلیل کردن همه چیز! از خود آزمون و کارنامه آن تا گزارش کار هفته های گذشته!

این تحلیل مثل گزارش کار نویسی و علامت گذاری تست ها به ارزیابی مسیرتان کمک می کند، مقالات قبلی ارزیابی مسیر را از طریق لینک های زیر دنبال کنید.

لینک مقاله "ارزیابی مسیر - گزارش کار نویسی - قسمت اول"

لینک مقاله "ارزیابی مسیر - علامت گذاری تست ها - قسمت دوم"

سلام، من یاسین محمد صالحی هستم دانشجوی پزشکی دانشگاه اصفهان و در این مقاله به اهمیت و روش تحلیل آزمون می پردازیم.

به عنوان داوطلب آزمون، وظیفه دارید این 5 کار را بعد از آزمون انجام دهید:

  1. >> تحلیل آزمون
  2. >> تحلیل کارنامه آزمون
  3. >> تحلیل روند رشد 
  4. >> تحلیل گزارش کار هفتگی
  5. >> نوشتن برنامه آزمون بعدی
  6. >> هدف گذاری و بازیابی انرژی

شاید جدا بودن تحلیل آزمون و کارنامه آزمون اندکی تعجب برانگیز باشد ، بله! باید بین این دومورد تفاوت قائل باشید! تحلیل آزمون شما صرفا با داشتن کلید و پاسخنامه قابل انجام شدن می باشد. 

>> سعی کنید به محض رسیدن پاسخنامه آزمون، تعداد غلط ها و درصد هر درس رو محاسبه کنید.(نگی کارنامه نیومده نمیشه و...حال ندارم و... زمین کجه و... هوا بده و...)

هر درس شامل تعدادی سوال است که جواب داده شده و تعدادی سوال که نزده باقی مانده اند. از آن تعداد سوالی که جواب دادید هم چند سوال غلط جواب داده شده اند. بعد از تعیین جواب های نادرست وقت تحلیل سوال هاست.

اول از غلط ها شروع کنید، این سوالات از قسمتی استخراج می شوند که مورد اطمینان و تسلط نسبی شما می باشند! (همون رفیقای نیمه راهن که تا نصفه یادگیری باتون اومدن و بعد شمارو ول کردن)! پس سعی کنید به دنبال جایی بگردید که راه یادگیری را اشتباه رفته اید و این نکته را فراموش نکنید که آدم بیشتر از جایی که مطمئن می باشد ضربه میخورد( #درس_زندگی) ! 

غلط های شما می توانند دلایل مختلفی داشته باشند اما (متاسفانه) رایج شده است که اکثر این دلایل را بی دقتی تلقی کنیم!

خیر! حتی اگر یک سوال را کامل بلد بودید و بخاطر یک نکته کوچک آن را اشتباه پاسخ دادید، (نندازیدش گردن بی دقتی!) چرا که حتی سهل انگارانه ترین بی دقتی ها هم رگه هایی از تسلط ناکافی در خود نشان می دهند!

اگر به اندازه کافی تیپ های سوال (انواع سوال) را نشناسید، نمی دانید که چه تله ها و نکات انحرافی پنهانی در وال نهفته است و وقتی به اشتباه می افتید، فکر می کنید که تقصیر بی دقتی بوده است!

پس ریزبینانه دلایل غلط ها رو پیدا کنید(مو رو از ماست بکشید!) ، آیا راه حل صحیح را بلد بودید؟ اگر بلد بودید پس چرا نتوانستید جواب صحیح رو به دست بیاورید؟ اگر بلد نبودید، به خاطر نقص یادگیری است یا به دلیل نقص منبع؟ چه منبعی میتواند این نقص ها را پوشش بدهد؟ این ها سوالاتی هستند که در طی تحلیل آزمون باید به جواب برسند (وگرنه آزمون های بعدی همون آشه و همون کاسه)!

در ارتباط با سوالات نزده هم همین کار را انجام دهید؛ دسته ای از این سوالات هستند که برای شما حتی راحت هستند اما به خاطر کم توجهی، آن ها را از دست دادهید! چرا کم توجهی کردید؟ استرس؟ کمبود وقت یا سایر دلایل؟ حتما این دلیل را پیدا کنید!

تا فراموش نکرده ایم، پیج کانون برتر ها کلی مطلب مفید برای شما تهیه کرده است و شما می توانید مستقیما نقطه نظر رتبه های برتر کنکور های سالهای اخیر را، از خود آن ها بشنوید.

کانون برتر ها، یک تیم واقعی کنار هم و یک دوست واقعی کنار تو

برای مشاهده پیج کانون برتر ها این روی این متن کلیک کنید.

اساسا ما یک عملکرد بالقوه داریم و یک عملکرد بالفعل! تست هایی که می توانید حل کنید، اما نزده باقی می گذارید ، تست هایی هستند که فاصله بین عملکرد بالقوه و بالفعل شما را زیاد می کنند! یعنی عملا می توانستید سوالات بیشتری را جواب دهید اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاده است! دومین چیزی که باعث کاهش عملکرد بالفعل ما می شود چیست؟ نمره منفی! وقتی کارنامه را دریافت می کنید، به شما گفته میشود که اگر غلط نزده بودید چه ترازی کسب می کردید! بررسی این نکته مربوط به تحلیل کارنامه است ((که یکم بعد تر دربارش حرف میزنیم))

دسته دیگری از سوالات، نزده شما هستند، که آنها را بلد هستید اما در زمان آزمون نتوانسته اید آن ها را حل کنید، برای سوالاتی که بلد هستید اما تسلط ندارید، جواب اصلی را از تمرین زیاد خواهید گرفت اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که یک آزمون خوب آزمونی است که زمان از سوالات آسان ذخیره کنید و به سوالات سخت اختصاص دهید.

دسته آخر نزده ها سوالاتی هستن که سر جلسه آزمون کلا نظری راجع به آنها نداشته اید و باید منابع آموزشی خود را  بخاطر آنها تقویت کنید.

پس در تحلیل آزمون، عملکردمان را در پاسخ دهی به سوالات می سنجیم و دلایل اصلی تغییر این عملکرد را پیدا می کنیم.

اما در تحلیل کارنامه آزمون هدف چیز دیگری است! هدف اصلی از تحلیل کارنامه، مقایسه ما با همگروه ها و جامعه آماری می باشد.

درباره تحلیل کارنامه آزمون، تحلیل روند رشد، تحلیل گزارش کار ها و سایر کارهایی که باید جمعه آزمون انجام بدید در مقالات بعدی صحبت خواهیم کرد!

این نکته را فراموش نکنید که تحلیل آزمون شما باید در "برنامه ریزی" آزمون بعدی خودش را نشان دهد تا بتوانید آن را در "نتایج" آزمون های بعد هم مشاهده کنید.

می توانید پادکست این مقاله را در پیج کانون برتر ها از طریق لینک (های) زیر بشنوید.

لینک پادکست مقاله " ارزیابی مسیر - قسمت اول - گزارش کار نویسی "

لینک پادکست مقاله " ارزیابی مسیر - قسمت دوم - علامت گذاری تست ها"

لینک پادکست مقاله " ارزیابی مسیر - قسمت سوم - تحلیل آزمون "

لینک پادکست مقاله " ارزیابی مسیر - قسمت چهارم - تحلیل کارنامه آزمون"

لینک صفحه شخصی یاسین محمد صالحی

لینک پیج کانون برتر ها

Menu