مقاله :جمع بندی با نگاهی متفاوت‌تر به دبستان و متوسطه1

جمع بندی طلایی؛ نگاهی متفاوت‌تر به دبستان و متوسطه1 هدف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت

مقاله :جمع بندی با نگاهی متفاوت‌تر به دبستان و متوسطه1

مهشید بریمانی – مهندسی متالورژی و مواد

مدیر دبستان و متوسطه 1 مشهد پسر

 هدف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت

جمع بندی طلایی؛ نگاهی متفاوت تر به دبستان و متوسطه 1



آیا تا به حال برنامه ی بلند مدت برای خودتان داشته اید ؟

یا یک هدفگذاری برای چند سال آینده ؟

مقاله :جمع بندی با نگاهی متفاوت‌تر به دبستان و متوسطه1

اگر یکی از این حالت حالا را تجربه کرده باشید، شما ذهن برنامه ریزی دارید. به شما قول میدهم برای رسیدن به هدف مورد نظرتان برنامه ریزی کرده اید. چرا که ذهن شما پذیرفته که آن اتفاق در زمان مقرر شده، اتفاق میفتد و به دنبال راهکار و ابزار مناسب برای این موضوع میگردد.

اگر شما پیوستگی در انجام  راهکار های رسیدن به هدفتان را داشته اید به شما تبریک میگویم، شما قطعا به هدف خود رسیده اید.

هدف این مقاله تصویر سازی مسیر حساب شده و دقیقی است که برای شما اتفاق میفتد.

شما یا مادر و پدر دانش آموزی هستید که مشغول تحصیل در پایه های پایین تر است و یا خود آن دانش آموز.

هدف اکثر دانش آموزان و اولیا برای تحصیل دانش آموزشان، قبولی در رشته ی مورد علاقه در بهترین دانشگاه هاست و این حساسیت تا به امروز در پایه های دهم و یازدهم و با شدت بیشتر، در پایه ی دوازدهم دیده میشد.

اما امروز آمار نشان میدهد اکثر رتبه های کنکور از مدارس برتر هستند، به همین جهت شاهد رفتن اولیا و دانش آموزان به سمت مدارس خاص هستیم. که این فرآیند در مقاطع پایین تر اتفاق میفتد.

لطفا به این موضوع توجه ویژه داشته باشید، اکثر مدارس برتر آزمون های ورودی دارند، دانش آموز شما نیاز به مهارت تست زنی دارد و باید پیش از آزمون اصلی در چندین آزمون آزمایشی شرکت کند. دانش آموزان در مقاطع پایین به شدت آموزش پذیرتر و تغییرپذیرتر هستند. به همین علت میتوان عادت های مطالعاتی درست به خوردشان داد و از طرفی یک دانش آموز برای موفقیت باید از تمام ابزار آموزشی استفاده کند، مدرسه در اولویت و در کنار آن کتاب های مکمل آموزشی، آزمون های برنامه ای و برنامه ی درسی که اصولی اجرا شود.

پس به مقاطع پایین تر، متفاوت تر نگاه کنید چرا که مهم ترین اصلِ موفقیت در هر کاری تمرین و تکرار است.

مشخص و واضح است، دانش آموزی که از سال پنج و ششم اصولی رشد کند و منطق برنامه ریزی را بلد باشد، محکوم است به موفقیت.

حالا اجازه بدهید کمی شفاف تر از هدفگذاری با شما صحبت کنم. در دوران تحصیل 3 هدفگذاری میتوانیم داشته باشیم.

هدفگذاری بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت :

  1. هدفگذاری بلند مدت اکثر دانش آموزان کنکور سراسری و قبولی در دانشگاه خوب است.
  2. هدفگذاری میان مدت که قبولی در مدارس برتر است. (چه در پایه ی ششم و چه در پایه ی نهم) 
  3. هدفگذاری کوتاه مدت هم قبولی در امتحانات مدرسه و معدل خوب است.

اما اکثر افراد هدفگذاری میان مدت ندارند!! در صورتی که شما برای رسیدن به هدفگذای بلند مدتتان باید هدفگذاری میان مدت داشته باشید تا بتوانید پیوستگی را حفظ کنید. اگر از هدف بزرگتان که قبولی در رشته ی مورد علاقه و دانشگاه برتر است زمان زیادی را غافل باشید، خب باید بدانید رسیدن به آن هم سخت تر میشود.

اما اینجا روی صحبتم با اولیاست، چرا که دانش آموز پایه ی ششم و هفتم شاید هدف واحد و مستقلی در مورد کنکور نداشته باشد، دقیقا برای همین است که میگوییم مهم ترین پشتیبان دانش آموز اولیا ی دانش آموز هستند. نقش شما در آینده ی دانش آموز به شدت پررنگ است.

برای رسیدن به هدف بزرگ اصلی باید هدف های کوچکتر داشت.

جمع بندی طلایی

همانطور که میدانید، 31 خرداد آزمون تیزهوشان برای ششم و 1 تیر آزمون تیزهوشان و نمونه برای نهمی ها برگزار خواهد شد. در واقع روزشمار آزمون، 31 روز را به شما نشان میدهد. ما این بازه را دوران جمع بندی نام گذاری کردیم.

و باید بدانید دوران جمع بندی همیشه بهترین دوران برای رشد است، اگر اصولی انجام شود.

بهترین روش برای بدست آوردن بهترین بازخورد در این 31 روز، بازیابی به روش سه روز یکبار است. شما با انجام این روش مطالعاتی، بهترین و مفیدترین استفاده را از زمانتان میکنید.

این روش در مقطع کنکوری روتین و پر طرفدار است و امروز قصد داریم تا آن را در دبستان و متوسطه 1 هم مرسوم کنیم.

در بازیابی به روش سه روز یکبار، شما هر 3 روز از خودتان آزمون میگیرید، همان روز آزمون را تحلیل میکنید و دو روز بعد را روی اشتباهاتتان کار میکنید. میتوانید از مبحثی که اشتباه داشتید تست جدید بزنید. اما توجه داشته باشید که تست زنی در ایام جمع بندی، زماندار میباشد.

شما میتوانید زمانی را برای خودتان مشخص کنید، برای مثال هر تست 1 دقیقه. مجموعا 20 تست بزنید. یعنی شما در 20 دقیقه 20 سوال پاسخ دادید. در تایم دوم، زمان را 20 دقیقه نگه دارید و تعداد تست را بالا ببرید.

بعد از چند روز متمرکز کار کردن روی این موضوع میبینید که زمان پاسخگویی به هر سوال را از 60 ثانیه به 40 ثانیه یا کمتر رسانده اید.

در مقطع نهم، دفترچه اول شامل 50 سوال استعداد تحلیلی است و 50 دقیقه وقت دارد، شما برای هر سوال 60 ثانیه زمان دارید. دفترچه دوم که شامل سوالات استعداد تحصیلی است 50 سوال دارد و برای پاسخگویی 70 دقیقه زمان، که یعنی شما برای هر سوال 84 ثانیه زمان دارید.

در مقطع ششم، دفترچه اول 60 سوال و 75 دقیقه وقت دارد و شما برای هر سوال 75 ثانیه زمان دارید. اما دفترچه دوم که سرعت و دقت است، 60 سوال و 25 دقیقه وقت دارد، که یعنی شما برای هر سوال فقط 25 ثانیه زمان دارید.

پس لطفا در این یک ماه تست های زماندار بزنید و در یک زمان مشخص تعداد سوال هارا بیشتر کنید. 

بازیابی به روش سه روز یکبار را در آزمون های 3+3 به بهترین شکل ممکن تجربه میکنید.

آزمون هایی را برای ششم و نهم طراحی کردیم که در انجام این روش از نظر سوال و طرح آزمون آسوده خاطر باشید و تمام تمرکزتان را روی بازیابی بگذارید.

برای بازیابی، منبع مطالعاتی پیشنهادی ما به شما، جهت تسلط بیشتر روی مباحث، کتاب 12 آزمون جامع تیزهوشان میباشد.

دانش آموزان کانونی و غیر کانونی میتوانند در این آزمون ها شرکت کنند.

این را به خاطر داشته باشید، قبول شدن در آزمون تیزهوشان و نمونه به همان اندازه که عیار علمی بالا میخواهد، به تکنیک و روش آزمون دادن هم احتیاج دارد.

قبل از آزمون اصلی، چند بار برای خودتان محیط آزمون را شبیه سازی کنید.

در آخر از شما درخواست میکنیم که حساسیت تحصیلی دانش آموز را در مقاطع پایین تر ببینید و برای برنامه ریزی و تست زنی دانش آموزتان زودتر اقدام کنید.

ماندگاری و پیوستگی در آزمون، دانش آموز شما را در تست زنی قدر میکند.

برنامه ریزی، دانش آموز شما را ماهر میکند.

برنامه ی راهبردی آزمون، به دانش آموز شما چنان نظم مبحثی ای میدهد که محال است در مدرسه نمره ی کم بیاورد.

امتحانات نهایی ذهن همه ی دانش آموزان و اولیا را درگیر کرده

دقت کرده اید نهایی شدن امتحانات به مقاطع پایین رسید ؟ 

دانش آموزان ما در کانون از این موضوع نگران نشدند چرا که آزمون های تشریحی را از ابتدای سال در برنامه ی مطالعاتی خود داشتند.

لطفا با برنامه ریزی مناسب از سوپرایز شدن جلوگیری کنید!

امیدوارم با این روش بتوانید به بهترین شکل از این زمان استفاده کنید و نتیجه ای که در ذهن دارید را بدست بیاورید.

فقط این را بدانید قبولی در مدارس برتر تازه شروع ماجرا است و ماندگاری در این مدارس مهم ترین اصل.

با آرزوی موفقیت برای تمام دانش آموزان عزیز، بخصوص دانش آموزان دبستان و متوسطه اول

 

 

                                                                                                                  لطفــا موفـق باشیـد

                                                                                                                                                مهشیـد بریمانـی 

 

Menu