اگر این سوال را غلط نمی‌زدم!

در تصحیح پرسش‌های آزمون‌ها برای هر پاسخ صحیح 3 امتیاز مثبت و برای هر پاسخ غلط 1 امتیاز منفی ثبت می‌شود قاعدتا 3پاسخ غلط یک پاسخ صحیح را خنثی می‌کند.

اگر این سوال را غلط نمی‌زدم!

"آخ که اگه پرسش هایی رو که غلط زدم، نمی زدم درصدم چقد بهتر می شد."

پس از اتمام آزمون ها در بین برخی از داوطلب ها این جمله را زیاد شنیده ایم شاید شما هم جزء همین برخی ها باشید این موضوع همیشه باعث رنجش و ناراحتی داوطلبان می شود که چرا به آن سوالات پاسخ اشتباه داده اند. اگر پاسخ نمی دادند چقدر بهتر بود.

قدیمیا میگفتن  هر کاری آداب خاص خودش را دارد مطمئنا همینطور است و کنکور از این امر مستثنا نبوده، تست زدن نیاز به مهارت تست زدن دارد که یکی از مهمترین این مهارت ها کنترل پاسخ هایی است که وارد برگه ی پاسخ نامه می کنیم. بی شک آزمون های آزمایشی بهترین فرصت برای کسب این مهارت است.

ممکن است اگر کسی از شما سوال کند که مفهوم نمره ی منفی چیست سریع بگید یعنی اگه سوالی رو بلد نبودیم نزنیم. بعضی از داوطلبان مفهوم نمره ی منفی را آنطور که باید و شاید درک نکرده اند. که نتیجه ی آن چیزی جز کارنامه ی سیاه و شلوغ و در عین حال تراز پایین نیست.

کمی عملی تر و تخصصی تر به این موضوع توجه کنیم

در تصحیح پرسش های آزمون ها برای هر پاسخ صحیح 3 امتیاز مثبت و برای هر پاسخ غلط 1 امتیاز منفی ثبت می شود قاعدتا 3پاسخ غلط یک پاسخ صحیح را خنثی می کند.

مثال: در درس دینی زندگی 25 سوال طرح می شود داوطلبی که قصد دارد به تمامی سوالات پاسخ بدهد و در نهایت به 13 سوال پاسخ صحیح و به 12 پرسش پاسخ غلط می دهد که با این ترتیب آن 12 پاسخ غلط،   4پاسخ صحیح را بی اثر می کند و صرفا 9 پاسخ صحیح و 16 سوال نزده داشته است.

که نمره ی او 36 درصد خواهد بود حال با فرض اینکه این داوطلب از تاثیر نمره ی منفی آگاه باشد و صرفا پاسخ های صحیح را وارد پاسخ نامه کند درصد او از 36 به 52 درصد ارتقاء پیدا خواهد کرد. طبیعتا همه ی ما از تاثیر 36 درصد و 52 درصد در کنکور سراسری آگاه هستیم خصوصا در دروس مهم و ضریب بالا. پس یادتان باشد همیشه قرار نیست پاسخ نامه  و تمام خانه ها سیاه شوند.

آقا اجازه پس شکیات چی میشه؟

تقریبا همه ی داوطلبان این سوال را دارند که اگر بین دو گزینه شک داشتیم چیکار کنیم

واقعیت این است که هر طور در مورد این مسئله فکر کنید چه از روی شانس و چه  احتمالات، هرگز نمی توانید پاسخ های اشتباه را توجیح کنید پس بهتر است پاسخ ندادن به این سوالات را تمرین کنید.

یادتان باشد که بسیاری از پرسش های آزمون بی پاسخ می مانند حتی برای نفرات برتر کنکور . پس بهتر است وقت ذخیره  ی این سوالات را برای سوالاتی صرف کنید که شک و تردید دارید تا شکتان به یقین تبدیل شود. اگر راهی برای تبدیل شدن شکتان به یقین پیدا نکردید پا فشاری نکنید و از پاسخ گویی به این سوالات صرفنظر کنید.

چون در ایام طلایی تابستان هستیم و هر چه قدر شما بیشتر تست کار کنید مهارت های تست زنی را بهتر تجربه می کنید این مقاله را نگارش کردم. تا از بدو درس خواندن عادت کنید و یاد بگیرید سیاه کاری در کنکور ممنوع می باشد.

حرف آخر

وقتی به پرسشی پاسخ نمی دهید صرفا نمره ی همان پرسش را نمی گیرید اما با پاسخ های اشتباه و گاها تصادفی ، پاسخ های صحیح خود را در معرض خطر قرار می دهید.

Menu