قبل از مطالعه با سه کلید طلایی آشنا شوید...

معرفت پروردگار، چراغی است که چون در قلبی فروزان شد، با آثار و نشانه هایی همراه خواهد بود. توکل بر خداوند یکی از آنهاست.

قبل از مطالعه با سه کلید طلایی آشنا  شوید...

به نام خداوند لوح و قلم                          حقیقت نگار وجود و عدم

آغاز و پایان هر کاری با نام و یاد خداوند شروع می شود و شما که قرار است در این مسیر پر پیچ و خم کنکور حرکت کنید مطمئنا بدون یاری و مدد از ایزد حق تعالی نخواهید توانست مسیر خود رو به درستی طی نمایید.

 آن که بیند او مسبب را عیان                          کی نهد دل بر سبب های جهان

از مسبب هر که نابینا بود                    بسته اسباب این دنیا بود[1]

معرفت پروردگار، چراغی است که چون در قلبی فروزان شد، با آثار و نشانه هایی همراه خواهد بود. توکل بر خداوند یکی از آنهاست. آن گاه که بنده در شناخت خداوند بدان جا می رسد که جریان هستی را مقهور اراده او می بیند و حتی جریان سیل ها و جوی ها و افتادن برگ ها را نیز مشروط به اذن حق تعالی می داند، بی درنگ دست از اعتماد و توکل بر اسباب دنیوی می کشد و با تمام وجود به سوی پروردگارش روی می آورد و او را علت اصلی برآوردن حاجت ها و آرزو های خویش می داند. پس بهتر است به او توکل کرده و سرانجام امور را به خدا واگذار کنیم و البته این بدین معنی نیست که فقط توکل کنیم و هیچگونه حرکت و تحرکی در جهت رسیدن به اهداف و برنامه هایمان نداشته باشیم بلکه این توکل باید توام با تلاش و کوشش فراوان باشد و اینگونه خواهد بود که موفقیت دست یافتنی می شود.

پس نکته اول یاد و یاری خواستن خالق هستی بود و نکته بعدی که باید در مسیر کنکور به آن توجه شود باور داشتن خود است و به عبارتی همان اعتماد به نفس. وقتی از افراد مشهور و سرشناسی حرف به میان می آید یا از موفقیت های آنان صحبت می شود حتما به اعتماد به نفس آنها اشاره می شود یک تعریف کلی و بسیار ساده از اعتماد به نفس را اینگونه می توان بیان نمود " باوری که شما نسبت به خودتان در زندگی دارید و به عبارتی پذیرش شخصیت خود با تمام نقطه قوت ها و ضعف های که دارید." شما باید توجه داشته باشید که فکر و برداشت شما در مورد خود، توانایی ها و ضعف های شما چگونه است آیا خودتان را قبول دارد یا خیر؟ یادتان باشد که  اعتماد به نفس پایین یکی از مخرب ترین عادات فکری است خصوصا در این برهه. در وحله ی اول در هر امری بعد از توکل بر خدا باید به خودمان نیز توکل کنیم باید بپذیریم که نام ما هم می تواند در لیست افراد موفق کنکور درج شود. اعتماد به نفس بالا یعنی من می توانم...

با توجه به مطالب بالا، مهمترین مهارتی که پیش از هر چیزی باید به دست آورده و در صدد تقویت آن نیز باشیم، اعتماد به  نفس است. قبل از هر چیزی سعی کنید خودتان را دوست داشته باشید و به خود انرژی مثبت بدهید اعتماد به نفس حقیقی، به معنی ترسیدن نیست اعتماد به نفس واقعی آن است که روی آگاهی ها و توانایی ها شما اثر مثبت بگذارد و شما را به حرکت در آورد. مشکلات، کمبود ها و کاستی ها همیشه هستند این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم مانند آنها راکد باشیم و یا اینکه در حرکت باشم و از کنار آنها گذر کنیم. پس بیاییم از همین الان به هر چیزی، از دید اعتماد به نفس بنگریم عزت نفس خود را تقویت کنیم فکر های مثبت در سر داشته باشیم و انرژی مثبت نیز دریافت کنیم.

تا الان دو کلید طلایی برای آغاز کار مطرح شد یکی توکل بر خدا و دیگری اعتماد به نفس کافی، در کنار این ها ما به یک کلید طلایی دیگر نیاز داریم که مکمل موارد قبلی نیز می باشد و آن هم کلید" تلقین" است. بهتر است ابتدا در مورد مفهوم تلقین پذیری کمی با هم صحبت کنیم تلقین به عبارتی  اگر اندیشه ای برای مدت طولانی و پشت سر هم وارد ذهن شود, در ذهن می ماند و فرد آن را به صورت حقیقتی انکار ناپذیر, تلقی می کند و دیگر حاضر نیست هیچ گونه مطلبی را برخلاف آن قبول کند. روانشناسان هم معتقدند هرگاه فردی تمام ذهنیت خود را بر روی اندیشه یا عقیده ای متمرکز کند و هر روز آن را تقویت نماید, این باور شخص, در جهان بیرون, جنبه واقعیت پیدا می کند. حال فرض کنید شخصی در مسیر کنکور قرار گرفته است و برای دستیابی به موفقیت در کنکور در حال تلاش نیز می باشد ولی متاسفانه در کنار این تلاش و کوشش، همیشه باور  و پیش گویی منفی از خود دارد. به عنوان مثال : من نمیتوانم خوب تست بزنم. به اندازه کافی در درس ریاضیات تسلط ندارم و ... مطمئنا این تلقین منفی روند کنکور این فرد را با مشکل مواجه می کند ولی اگر در کنار تلاش و کوشش به تلقین مثبت روی بیاوریم و خودمان را دست بالا بگیریم اوضاع بهتری خواهیم داشت. نکته مهم دیگر اینکه  بد بینی نیز نوعی تلقین منفی است که اکثر اوقات به واقعیت می پیوندد. فرد آنقدر درباره مسئله مورد نظرش بدبینی به خرج می دهد تا بالاخره اتفاق می افتد در صورتی که شاید از اول اینطور نبوده است . که نتیجه این امر در مثال بالا کاملا مشهود می باشد . (هر چیز که در جستن آنی آنی).[2]

 از دیگر تلقین های منفی می توان به ترس های بی مورد که در وجودمان است و اعتماد به نفس پایین اشاره کرد. همانطور که در جملات آغازین اشاره شد اعتماد به نفس امری ضروری برا موفقیت در کنکور می باشد ولی چنانچه از اعتماد به نفس پایینی برخوردار باشیم نتیجه ی شدیدا عکس خواهد داشت و به عنوان یکی از تلقین های منفی از آن یاد می شود.

[1] مولانا

[2] ابوسعید ابوالخیر

Menu