سخت‌کوشی = شانس

اغلب افراد وقایع و پدیده‌های تصادفی را از خوش‌شانسی یا بدشانسی می‌دانند. آیا واقعاً شانس وجود دارد؟

سخت‌کوشی = شانس

اغلب افراد وقایع و پدیده‌های تصادفی را از خوش‌شانسی یا بدشانسی می‌دانند. آیا واقعاً شانس وجود دارد؟

چیزی که آن را شانس می‌دانیم، کاملاً از اختیار ما بیرون است و بدون اراده‌ی ما رخ می‌دهد. نکته این است که شانس همواره با عواملی همراه است که می‌شود آن‌ها را کنترل کرد.

اقبال در موفقیت و شانس دو مفهوم کاملاً متفاوت است. به فرمول اقبال در موفقیت توجه کنید:

فرمول ۱) سخت‌کوشی * استعداد * شانس = اقبال در موفقیت

اقبال شما زمانی افزایش می‌یابد که با سخت‌کوشی و شکوفایی استعدادتان از فرصت‌هایی که برایتان به وجود می‌آید، نهایت استفاده را ببرید.

تابه‌حال فکر کرده‌اید چرا مسی و رونالدو چندین سال است همواره در صدر فوتبال دنیا هستند و در بازی‌های حساس با گل‌زنی، پاس گل یا توپ‌گیری از حریف، سرنوشت بازی را عوض می‌کنند؟ آیا همه‌ی این‌ها شانسی است؟

مسی و رونالدو با استعداد، سخت‌کوشی و سخت‌کوشی و سخت‌کوشی خود در مناطقی از زمین جاگیری می‌کنند و به همین دلیل است که با مهارت کامل کار را تمام می‌کنند و می‌درخشند.

مهارت چیست؟

فرمول ۲) سخت‌کوشی * استعداد = مهارت

بنابراین:

فرمول ۳) سخت‌کوشی * مهارت = اقبال در موفقیت

هرچه مهارت خود را با تلاش فراوان بیشتر کنید، اقبال بیشتری در موفقیت خواهید داشت. استعداد نیز با سخت‌کوشی پرورش می‌یابد. با سخت‌کوشی می‌توانید استعداد خود را در زمینه‌های گوناگون، تشخیص دهید و به کار بگیرید.

اکنون فرمول 2 را در فرمول 3 جای‌گذاری می‌کنیم:

فرمول ۴) سخت‌کوشی * سخت کوشی * استعداد = اقبال در موفقیت

اقبال در موفقیت به سخت‌کوشی، سخت‌کوشی و استعداد و مهارت بستگی دارد. همان طور که می‌بینید، سخت‌کوشی دو بار تکرار شده است.

فرمول 1 را با فرمول 4 همسان می‌کنیم:

فرمول ۱) سخت‌کوشی * استعداد * شانس = اقبال در موفقیت

فرمول ۴) سخت‌کوشی * سخت‌کوشی * استعداد = اقبال در موفقیت

با مساوی‌قراردادن عبارت‌های دو طرف اقبال در موفقیت خواهیم داشت:

سخت‌کوشی * سخت کوشی * استعداد = سخت‌کوشی * استعداد * شانس

با ساده‌‌سازی معادله به فرمول زیر می‌رسیم:

سخت‌کوشی = شانس

چه جالب! هرچه سخت‌کوش‌تر باشید، صرف‌نظر از استعدادی که دارید، شانس بیشتری خواهید داشت. تصور کنید که روز کنکور با مجموعه‌سؤالی روبه‌رو می‌شوید که پاسخ‌گویی شما به این سؤالات نتیجه‌ی زحمات سال‌ها درس‌خواندن شما را مشخص می‌کند و شما را به رشته و دانشگاه دلخواه خود می‌رساند. اینکه نوع سؤالات چگونه طراحی شده‌اند؛ از اراده‌ی شما بیرون است. اینکه از کدام مباحث، سؤال بیشتری می‌آید نیز تحت اراده‌ی شما نیست. پس برای موفق‌شدن در کنکور نباید در تلاش‌کردن کم‌کاری کرد و به شانس اکتفا کرد. برداشت خود را از شانس تغییر دهید. با سخت‌کوشی است که می‌توانید خود را خوش‌شانس ببینید.

در آخر فرمول نهایی اقبال را می‌آورم:

سخت‌کوشی * استعداد * شانس (سخت‌کوشی) = اقبال در موفقیت

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که از ابتدای تابستان به‌طور پیوسته با سخت‌کوشی در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنند، اقبال بیشتری در کسب نتیجه‌ی دلخواه دارند؛ چراکه مانند مسی و رونالدو در جای درست قرار می‌گیرند (حضور در آزمون‌ها) و از هر بازی درس می‌گیرند (تحلیل کارنامه در هر آزمون و شناسایی نقاط قوت و ضعف و برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت) و در بازی‌های حساس (کنکور و امتحانات ورودی مدارس برتر و امتحانات مدرسه) می‌درخشند.

تلاش کنید همواره در جای درست قرار بگیرید. پیوسته و هدفمند تلاش کنید. متمرکز باشید و ادامه دهید. حتماً موفق خواهید شد.

Menu