خلاصه‌نویسی و روش‌های آن (2)

خلاصه‌نویسی کاری مهم در مطالعه است. ازجمله کارهایی که می‌توان در خلاصه‌نویسی از آن بهره جست، حاشیه‌نویسی است.

خلاصه‌نویسی و روش‌های آن (2)

خلاصه‌نویسی کاری مهم در مطالعه است. ازجمله کارهایی که می‌توان در خلاصه‌نویسی از آن بهره جست، حاشیه‌نویسی است. در حاشیه‌نویسی می‌توانید کلیدی‌ترین بخش از پاراگراف را پیدا کنید و به زبان خودتان در حاشیه‌ی کتاب یا جزوه یادداشت کنید. هم‌چنین می‌توانید در حاشیه‌ی کتاب سؤال یا هر مطلب مرتبطی را حاشیه‌نویسی کنید. با حاشیه‌نویسی می‌توانید به  تمرکز، دقت و یادگیری بهتری برسید.

یکی دیگر از کارهایی که در خلاصه‌نویسی مورد توجه است، خلاصه‌نویسی به صورت نمودار درختی است. در مرحله‌ی اول باید کلیات موضوع را مورد توجه قرار دهید و موضوعات مهم و کلیدی را به صورت نمودار درختی درآورید. بعد از آن به جزئیات بپردازید. در خلاصه‌نویسی به شیوه‌ی نمودار درختی باید کلماتی مانند «نخستین»، «مهم‌ترین عامل» و ایجابی بودن یا نبودن افعال را مورد توجه قرار دهید.

از دیگر روش‌های مهم خلاصه‌نویسی می‌توان به «دسته‌بندی» اشاره کرد. در این روش باید مطالبی را که می‌توان در یک دسته قرار داد، یک جا بنویسید و آن‌ها را دسته‌بندی کنید. به طور مثال این روش در درس‌هایی مانند تاریخ ادبیات و احادیث دین و زندگی که شامل دسته‌ها و طبقه‌های مختلف هستند، کارآمد  است.

در مورد درس‌های محاسباتی و مفهومی مانند فیزیک، شیمی، ریاضی، قواعد عربی، گرامر زبان، اقتصاد و... خلاصه‌ها از طریق یادداشت فرمول و قواعد، رسم نمودارهای لازم و طبقه‌بندی هر مبحث فراهم می‌شود. در این درس‌ها لازم است برای یادآوری در خلاصه‌نویسی نیز مثالی آورده شود.

برای خلاصه‌نویسی درس‌هایی مانند دین و زندگی، تاریخ، جامعه‌شناسی، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و... که حفظ‌کردنی و تشریحی هستند، باید کل هر مبحث را بخوانید و مطالب مهم و برجسته را مشخص سازید و آن گاه نکات مشخص‌‌شده را در دفترچه‌ای یادداشت کنید.

با این کار می‌توانید به روند مطالعاتی خود سرعت ببخشید و دقت و یادگیری خود را افزایش دهید.

Menu