اشتباه در آزمون در نتیجهی دو عامل اتفاق میافتد: یکی عدم تسلط و دیگری بیدقتی.
عدم تسلط حاصل یادگیریهای ناقص است و بیدقتی موضوعی کاملاً درونی و شخصی. بیدقتی هر دانشآموز متعلق به خودِ اوست. پس بهتر است آنها را بشناسیم و یادداشت کنیم تا با گذشت زمان، بتوانیم بر بیدقتیهای خود و عوامل آن مسلط شویم و در آزمونهای بعدی تکرار نکنیم. ریشهی بیدقتی در عجله کردن است. خطا اینجاست که میخواهیم سرعت عمل داشته باشیم و زمان را از دست ندهیم اما نکته اینجاست که سرعت عمل با سریع خواندن سؤال و سریع پاسخ دادن به دست نمیآید. سرعت عمل در نتیجهی تسط بر مطالب درسی و تکنیکهای آزمون دادن اتفاق میافتد.
بعضی از بیدقتیها را انجام میدهیم و بعضیها را ممکن است انجام دهیم. بیدقتیهای خودمان را با بررسی آزمون میشناسیم و بیدقتیهای دیگران را از کتاب اشتباهات متداول.
انواع بیدقتی
- دقیق نخواندن صورت سؤال
- عدم توجه به هر چهار گزینه و پاسخدهی عجولانه
- بیدقتیهای محاسباتی در حل مسئله
- جابهجا وارد کردن گزینهی صحیح در پاسخنامه
- جا گذاشتن پاسخ برخی سؤالات در دفترچهی سؤال و وارد نکردن در پاسخنامه
- ندیدن چند سؤال یا حتی یک درس در آزمون
راهکارهای مقابله با بیدقتی
در منزل:
1. درس خواندن با دقت بیشتر
2. استفاده از تکنیکهای افزایش دقت و سرعت مانند تکنیک دو خودکار، تست زدن زماندار و...
3. ثبت اشتباهات در دفترچهی آزمون یا دفترچهای مخصوص اشتباهات یا کتاب خودآموزی
4. مطالعهی اشتباهات ثبتشده در بازههای زمانی مختلف و قبل از هر آزمون
5. مطالعهی اشتباهات سایر دانشآموزان از کتاب اشتباهات متداول
6. شبیهسازی آزمون در خانه
در آزمون:
1. مدیریت زمان: هر درس را در زمان پیشنهادی خودش پاسخ دهید. از تکنیکهای «× و ـ»، زمانهای نقصانی، «ف، ش، ن، م» و... استفاده کنید. گاهی به ساعت نگاه کنید تا زمان از دست نرود.
2. تکنیک خطبر: کلمه به کلمهی سؤال و گزینهها را بخوانید. دست یا مدادتان را هماهنگ با چشم روی متن حرکت دهید. به هر کلمهی کلیدی که رسیدید، دور آن خط بکشید.
3. در پاسخگویی و حل سؤالات دفترچه و ثبت پاسخ در پاسخبرگ نظم داشته باشید و ترتیب را رعایت کنید.
4. سؤالات ساده و سؤالاتی که پاسخ آنها را میدانید دقیقتر بخوانید. بسیاری از دامهای آموزشی در سؤالات ساده قرار داده میشوند؛ چون در برخورد با سؤال ساده به دلیل خوشحالی، دقت کم میشود.