هدف‌گذاری چندتا از 10‌تا، یک هدف‌گذاری مطمئن

دانش‌آموز کانونی بعد از چند آزمون متوجه می‌شود که تک تک درس‌هایش در چه وضعیتی هستند و موقعیت واقعی خود را نسبت به سایر دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آزمون متوجه می‌شود. در هر آزمون باید تلاش کند وضع...

هدف‌گذاری چندتا از 10‌تا، یک هدف‌گذاری مطمئن

دانش‌آموز کانونی بعد از چند آزمون متوجه می‌شود که تک تک درس‌هایش در چه وضعیتی هستند و موقعیت واقعی خود را نسبت به سایر دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آزمون متوجه می‌شود. در هر آزمون باید تلاش کند وضعیتش را نسبت به گذشته بهتر کند یا حداقل، ثابت نگه دارد؛ یعنی گام به گام با برنامه‌ریزی دقیق ترازش را افزایش دهد. هدف‌‌گذاری چندتا از 10‌تا ابزار خوبی برای این کار است.

1. مشخص می‌کند که داوطلب باید برای چه ترازی تلاش کند و چه ترازی را از خود انتظار داشته باشد.

2. داوطلب با این ابزار آسان‌تر و بهتر هدفش را می‌شناسد و افراطی یا تفریطی فکر نمی‌کند و متوجه می‌شود برای رسیدن به تراز دلخواهش چند سؤال، فاصله دارد.

3. با این روش داوطلب میزان اشتباهاتش را به خوبی کنترل می‌کند. مثلاً اگر بداند کسی که برای تراز 6000، کافی است 6 تا از 10 سؤال زیست را جواب بدهد دیگر مجبور نیست تمام سؤالات زیست را (حتی سؤالات شک‌دار) جواب دهد. حساب‌شده عمل می‌کند و همان 6 تا سؤالی را که اطمینان دارد جواب می‌دهد.

4. این روش کاملاً قابل اعتماد است؛ زیرا با تجربه و طبق میزان پاسخ‌گویی داوطلبان به دست آمده است.

نکته‌ی 1: مثلاً برای دست‌یابی به تراز کل 6000، باید هدف‌گذاری چندتا از 10‌تا را برای تمام درس‌ها رعایت کنید نه صرفاً برای یک درس.

در هر آزمون، دانش‌آموزان کانونی نسبت به هم‌ترازهای خود سنجیده می‌شوند. برای مثال اگر کسی در آزمون، تراز کل 6000 را دارد و در درس زیست‌شناسی 5 تا از 10 تا را درست پاسخ داده است ولی هم‌ترازهای او (که در بازه‌ی تراز 6000 هستند) 6 تا از 10 تا را درست پاسخ داده‌اند، نسبت به هم‌ترازهایش 1 سؤال کم‌تر پاسخ داده است که در ارزیابی درس زیست‌شناسی 1- را می‌گیرد. اگر این داوطلب مانند هم‌قطارهایش 6 تا از 10 تا درست پاسخ می‌داد در ارزیابی، منطبق می‌شد و اگر 7 تا از 10 تا را درست پاسخ ‌دهد در ارزیابی 1 درج می‌شود.

در درس‌هایی که ارزیابی آن‌ها 1، 2، 3 و ... آمده است یعنی دانش‌آموز در همان درس از هم‌قطارهایش قوی‌تر است که می‌تواند برای دانش‌آموز امیدبخش باشد و به داوطلب انگیزه‌ی کافی بدهد تا در آزمون‌های بعدی نیز تلاش کند تا این نقاط قوت را پایدار نگه دارد. باید به این درس‌ها رنگ آبی اختصاص دهد.

برای درس‌هایی که منطبق ، 0، یا = نوشته شده است یعنی داوطلب در این درس‌ها مانند همترازهایش است و نه جلوتر و نه عقب‌تر از آن‌هاست. باید رنگ سبز را به این درس‌ها اختصاص ‌دهد؛ یعنی در این درس‌ها به نقاط قوت پایدار نزدیک است و باید تلاش کند تا این‌ها را در آزمون‌های بعدی هم حفظ کند و اگر هم 1 واحد پیشرفت کند و به رنگ آبی تبدیل شود بسیار بسیار عالی و قابل تحسین است.

اگر در ارزیابی 1- دیده شد یعنی دانش‌آموز در آن درس نسبت به هم‌ترازهایش 1 واحد عقب‌تر است و در جدول رنگ زرد را می‌گیرد.

برای درس‌هایی که 1-، 2-، 3-،... باشد یعنی این داوطلب نسبت به هم‌ترازهایش در آن درس‌ها ضعیف‌تر است و رنگ قرمز را می‌گیرد. رنگ قرمز برای دانش‌آموز هشدار است و نشان می دهد که در این درس باید بیش‌تر تمرکز کند تا خود را به هم‌ترازهایش برساند و از آن‌ها خیلی عقب نباشد.

نکته‌ی 2: هدف‌گذاری ده‌دهی برای آزمون بعدی بهتر است به اندازه‌ی 1 واحد یا 2 واحد پیشرفت، برنامه‌ریزی شود. مثلاً اگر در درسی 2- است برای 1- یا منطبق تلاش کند و قرمز را به زرد یا به سبز تبدیل کند و اگر بیش از 2 واحد هدف‌گذاری کند ممکن است استرس‌آور باشد.

Menu