دوران انتقالی، جمع‌بندی و هفته‌ی تورق سریع

بعد از امتحانات نیم‌سال دوم وارد دوره‌ی انتقالی می‌شوید. این همان دوره‌ای که می‌توانید درس‌های نخوانده‌ی خود را بخوانید و درس‌های نیمه‌تمام را تمام کنید. 3 ،7 یا 10 روز را به این دوران اختصاص ده...

دوران انتقالی، جمع‌بندی و هفته‌ی تورق سریع

دوره‌ی انتقالی: بعد از امتحانات نیم‌سال دوم وارد دوره‌ی انتقالی می‌شوید. این همان دوره‌ای که می‌توانید درس‌های نخوانده‌ی خود را بخوانید و درس‌های نیمه‌تمام را تمام کنید. 3 ،7 یا 10 روز را به این دوران اختصاص دهید. اگر درسی را خوانده‌اید اما کافی تست کار نکرده‌اید، تست‌ زدن را شروع کنید و اگر درسی را نیمه رها کرده‌اید سعی کنید آن را کامل کنید.

زمان شروع دوران انتقالی: بعد از امتحانات نیم‌سال دوم تا 3 ،7 یا حداکثر 10 روز بعد از آن.

فارغ‌التحصیلان: فارغ‌التحصیل‌ها 2 دسته‌‌اند؛ برخی فکر می‌کنند که تمام درس‌های خود را تا به حال خوب خوانده‌اند، تمام تست‌ها را هم کار کرده‌اند و نیاز به دوره‌ی انتقالی ندارند. این گونه افراد می‌توانند بلافاصله بعد از امتحانات سراغ جمع‌بندی بروند. گروه دیگر فکر می‌کنند که به دوره‌ی انتقالی نیاز دارند زیرا باید برای برخی از درس‌ها زمان بیش‌تری بگذارند و تست بیش‌تری کار کنند یا نخوانده‌ها را تکمیل کنند.

در دوره‌ی انتقالی بهتر است دانش‌آموزان قوی بر نقاط ضعف و دانش‌آموزان ضعیف بر روی نقاط قوت خود تمرکز داشته باشند.

دوران جمع‌بندی: هر روز 10 الی 15 دقیقه زمان بگذارید و برنامه‌ریزی کنید. با این کار خیالتان راحت است که تا آخر شب راهتان مشخص است.

مطالب جدید نخوانید. اضافه کردن مطلب جديد، نظم فکري شما را به هم مي‌ريزد. سعی کنید اطلاعات ناقص خود را کامل کنید. قرار نيست اطلاعاتي را که ندارید به دست آورید؛ زیرا زمان تثبیت‌ داشته‌هاست نه یادگیری مطالب جدید). مهم‌ترین اصل در دوران جمع‌بندی درس خواندن با آرامش و بدون توجه به نتیجه است. در این دوران درس‌هایی را که در آن‌ها قوی هستید، رها نکنید. با تست، آن‌ها را مرور کنید تا فراموش نشوند.

روش بقچه‌ای برای جمع‌بندی اصلاً پیشنهاد نمی‌شود. با این روش کتاب اول را برمي‌داريد و شروع به خواندن مي‌کنيد و نگران باقي مطالب خواهید بود. وقتي نيمي از کتاب‌ها را مي‌خوانيد يک نگراني ديگر هم داريد که آیا کتاب‌هاي اولي را که خوانديد یادتان هست یا نه.

با توجه به بودجه‌بندي مباحث موضوعاتي را که مي‌خواهید حذف کنند کنار بگذارید. اين کار باعث مي‌شود حجم کار کم‌تر شود.

بهترین روش برای دوران جمع‌بندی: نیم‌روز اول کنکور را در خانه برای خود شبیه‌سازی آزمون کنید. لباس بپوشید، بر روی صندلی دسته‌دار بنشینید و سؤالات کتاب زرد 6 سال کنکور را با توجه به زمان و مطابق کنکور پاسخ دهید. هر آزمون، صندلی را در جاهای مختلف اتاق قرار دهید تا تمام مکان‌های اتاق برای‌تان عادی شود. سؤالات را در پاسخ‌نامه، مطابق کنکور پاسخ دهید. اگر یک مراقب هم داشته باشید خوب است. سعی کنید تمام تکنیک‌های تست‌زنی را در آزمون‌ها رعایت کنید. زماني که دانش‌آموز يک مجموعه سؤال را امتحان مي‌دهد، عملاً  همه‌ی کتاب‌هاي درسي را ورق مي‌زند. امتحان دادن جزئي از يادگيري است. بعد از امتحان بايد درصد بگيرید و مبحث‌شناسي کنید. مباحث مختلفي را که بلد هستید يا بلد نيستید يا شک دارید را شناسایی کنید. ببینید کجاها اطلاعات‌تان ناقص است و در چه مباحثی نياز به مطالعه دارید. بعد تصميم بگيرید که کدام مطالب را بخوانید و کدام مطالب را مي‌توانید سريع‌تر ياد بگيرید و کدام مطالب را نمي‌توانید ياد بگيرید و نمي‌خواهید بخوانید. بر اساس اين گزارش براي دو ‌روز و نیم دیگر برنامه‌ريزي کنید و خود را براي آزمون بعدي آماده کنید.

بهترین مکان برای آزمون‌های 3 روز یک‌بار: مسلماً در موسسه‌ی آموزشی بهتر است زیرا شرایط آزمون بسیار به شرایط کنکور نزدیک است و همین که سایر داوطلبان هم در آزمون هستند بسیار کمک می‌کند که شرایط کنکور را لمس کنید.

رشته‌ی تجربي و رياضي: هر نيم‌روز يک عمومي و يک اختصاصي را مرور کنند.

رشته‌ی انساني: چون تعداد درس‌ها بيش‌تر است در نيم روز يک عمومي و دو اختصاصي بخوانند.

هر چه به کنکور نزديک‌تر مي‌شوید سال‌هاي نزديک‌تر را آزمون دهید؛ يعني هفته‌ی آخر سال 92 را آزمون دهید. قطعاً نزديک‌ترين کنکور به کنکور امسال کنکور سال 92 است.

منابع دوران جمع‌بندی:

1. زرد اختصاصی، 2. زرد عمومی، 3. هفت‌کنکورها، 4. فلش‌کارت‌ها، 5. کتاب‌های شبیه‌ساز و 6. کتاب آبی

تورق سريع: هفته‌ی آخر را به مرور کتاب‌هاي خود با روش تورق سريع بپردازيد؛ یعنی فقط مرور قسمت‌هاي نشان‌دار، حاشيه‌نويسي‌ها و ... . تورق سريع کتاب خودآموزی، دوره‌ي خلاصه‌نويسي‌ها و يادداشت‌ها نيز منبع خوبي است. بهتر است پاسخ‌نامه‌ی کتاب زرد را هم کار کنید؛ زیرا نکات را با دو رنگ نمایش داده است.

Menu