نشانه‌های حضور فعال در مدرسه

اصولاً میزان برداشت و جذب شما از محتوای هر کلاس، ارتباط مستقیمی دارد با هدفی که پیش از ورود به کلاس برای خود در نظر گرفته‌اید.

نشانه‌های حضور فعال در مدرسه

هدفمند باشید: اصولاً میزان برداشت و جذب شما از محتوای هر کلاس، ارتباط مستقیمی دارد با هدفی که پیش از ورود به کلاس برای خود در نظر گرفته‌اید.

پیش‌خوانی کنید: این کار موجب می‌شود از همان ابتدای درس، با موضوع کلاس بیگانه نباشید و دائم به دنبال رفع نکات مبهمی باشید که در پیش‌خوانی برای شما ایجاد شده‌ است. این مسئله موجب می‌شود به پرسش‌های گوناگون در حین تدریس معلم راحت‌تر پاسخ دهید.

یادداشت‌برداری کنید: «من به مداد کوچکم بیشتر از ذهن بزرگم اعتماد دارم» این یک ضرب‌المثل چینی است. یادداشت‌برداریِ اصولی در کلاس، ذهن شما را فعال نگه ‌می‌دارد و از حواس‌پرتی و خواب‌آلودگی احتمالی جلوگیری می‌کند. روش درست یادداشت‌برداری این است که به نوشتن خلاصه و نکات کلیدی اکتفا کنید؛ نکاتی که دبیر روی آن‌ها تأکید می‌کند یا روی تخته می‌نویسد.

سؤال بپرسید: بزرگی می‌گوید: «ترجیح می‌دهم لحظه‌ای نادان به نظر برسم و بپرسم تا این‌که نادان بمانم و نپرسم.» بعد از خوب‌گوش‌دادن، مهم‌ترین کار، مشارکت در پرسش‌وپاسخ کلاسی است. معمولاً مهم‌ترین نکات درس، در پرسش‌های دیگران نهفته است.

در جای مناسب بنشینید: جالب است بدانید که رابطه‌ی مستقیمی بین نشستن در جای مناسب و پیشرفت تحصیلی وجود دارد. اصولاً نشستن در جایی که در میدان دید معلم باشد، عوامل حواس‌پرتی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

Menu