قشنگ‌ترین عید برای سال سومی‌ها

همیشه ذهن‌های شفاف بهترین عملکرد را دارند. آن که می‌داند در کجا قرار دارد و به کجا می‌خواهد رهسپار شود.

قشنگ‌ترین عید برای سال سومی‌ها

در جلسات پنج نفره در بهمن‌ماه از دانش‌آموزانم خواستم تا برنامه‌ی خود را برای نوروز بیان کنند. عده‌ای فقط گفتند درس‌ها را مرور می‌کنیم عده‌ای گفتند نیم‌سال اول را مرور می‌کنیم ولی چند نفر بودند که دقیق می‌دانستند باید چه کنند، چه درسی را و چه بخشی را باید مرور کنند؛ آن‌ها این دقت و این اطلاعات را از ارزیابی‌های پیوسته‌ی آزمون‌ها، کارنامه ها و هم‌چنین تکمیل دقیق دفتر برنامه‌ریزی‌شان به‌خصوص صفحات فرد آن و صفحه‌ی 182 به دست آورده بودند و شاید هم رجوعی به انواع مختلف کارنامه‌های‌شان در صفحه‌ی شخصی خود در سایت کانون داشته‌اند.

از آن‌جا‌ که وقتی‌ همه‌ چیز مهم می‌شود هیچ ‌چیز مهم نیست باید برنامه‌ی خود را دقیق برای عید نوروز مشخص کنیم تا بتوانیم بهترین استفاده را از این فرصت ببریم.

همیشه ذهن‌های شفاف بهترین عملکرد را دارند. آن که می‌داند در کجا قرار دارد و به کجا می‌خواهد رهسپار شود و به دقت و هوشیاری بر کیفیت، کارهای آینده‌اش را می‌داند همیشه موفق‌تر است و با سرعت بیش‌تری پیش می‌رود؛ زیرا پیوسته فعالیت‌ها و عملکرد خود را بازبینی و اصلاح می‌کند و شهامت تغییر دادن خود را دارد.

باید بدانیم کدام مباحث کدام درس‌ها را بیش‌تر مرور کنیم، کدام قسمت‌ها را با دقت بسیار بخوانیم، در کدام مباحث تمرین بیش‌تری انجام دهیم و چه فصل‌هایی را فقط دوباره نگاهی بیندازیم و سعی کنیم بازیابی کنیم.

در طی ماه‌های گذشته شما در آزمون‌های بسیاری شرکت کرده‌اید سپس ارزیابی‌شان کرده‌اید، دفتر برنامه‌ریزی‌تان را تکمیل کرده‌اید و کارنامه‌های‌تان را بررسی کرده‌اید. با توجه به اطلاعاتی که از این منابع به دست می‌آید شما شناخت خوبی نسبت به خود دارید. اکنون برای این‌که برنامه‌مان در نوروز دقیق‌تر باشد در هفته‌ی آخر اسفندماه کتاب نوروز را از خود امتحان می‌گیریم و جواب سؤالات را در یک دفتر می‌نویسیم.

بعد از به اتمام رسیدن کتاب نوروز جواب‌های‌مان را از دو منظر بررسی می‌کنیم:

1. از نظر درستی 

2. از نظر نوشتاری (برای آن‌که نوشتارمان در امتحان نهایی دقیق و کامل باشد.)

سپس مباحث را روی برنامه‌ی راهبردی با توجه به سطح تسلطمان در آن مبحث با رنگ‌های آبی، سبز، زرد و قرمز رنگ‌آمیزی می‌کنیم و معلوم می‌شود که از مباحث برنامه‌ی راهبردی تا کنون به چه تسلطی دست ‌یافته‌ایم.

آبی: در آن درس خیلی خوب هستید (بیش از 8 پاسخ درست در 10 سؤال)

سبز: در آن درس خوب هستید (بین 6 تا 7 پاسخ درست در 10 سؤال)

زرد: در آن درس متوسط هستید (بین 4 تا 5 پاسخ درست در 10 سؤال)

قرمز: نیاز به مطالعه‌ی اساسی دارید (کم‌تر از 3 پاسخ درست در 10 سؤال)

با توجه به این برنامه‌ی رنگی اقدام به برنامه‌ریزی برای نوروز می‌کنیم و به‌ تناسب برای درس‌ها و مباحث زمان می‌گذاریم.

برای هر مبحث به اندازه و متناسب زمان می‌گذاریم و کارمان را بهینه می‌سازیم. برای مباحثی که آبی و سبز هستند می‌توانیم با روش بازیابی، مروری ماندگار و مؤثر داشته باشیم.

فرصت عید نوروز زمان بسیار خوبی است تا سال سومی‌ها مباحث قرمز را به طور کامل و اساسی جبران کنند.

هم‌چنین دقت داشته باشید در نوروز  2 روز را کامل تعطیل کنید. هم‌چنین برنامه‌تان از نظر ساعات مطالعه متناسب باشد و زیاده‌روی نکنید. دفتر برنامه‌ریزی برای مشخص کردن مرز افراط به شما کمک می‌کند.

حتماً نظام پاداش و تنبیه را برای خود قرار دهید؛ زیرا قرار است در نوروز به شما خوش بگذرد و به تفریحات متنوع بپردازید؛ بنابراین درس و برنامه‌ی درسی‌تان را در اولویت قرار دهید و اگر در اجرایش از خود رضایت داشتید تفریحات را به ‌عنوان پاداش قرار دهید در غیر این صورت تفریح خود را کم کنید.

سال خوب و خوشی را برای‌تان آرزو می‌کنیم.

Menu