شب امتحان چه کنیم؟

همیشه سعی کنید قبل از این‌که به دقیقه‌ی 90 یعنی شب امتحان برسید تسلط خود را بر تک تک درس‌ها بسنجید تا قبل از این‌که خیلی دیر شود اشکالات و یادگیری‌های ناقصتان خود را نشان دهند.

شب امتحان چه کنیم؟

همیشه سعی کنید قبل از این‌که به دقیقه‌ی 90 یعنی شب امتحان برسید تسلط خود را بر تک تک درس‌ها بسنجید تا قبل از این‌که خیلی دیر شود اشکالات و یادگیری‌های ناقصتان خود را نشان دهند. این گونه فرصت خواهید داشت تا آن‌ها را جبران کنید.

می‌توانید از دوستانتان کمک بگیرید یا از دبیرتان بپرسید یا به کلاس رفع اشکال بروید یا از دی‌وی‌دی‌های آموزشی استفاده کنید؛ اما شب امتحان به‌خصوص شما سال سومی‌ها باید تمام کتاب را مطالعه کنید، جزوه‌ها، خلاصه‌نویسی‌ها و یادداشت‌‌های‌تان را مرور کنید و بر مثال‌ها و تمرین‌های کتاب مسلط شوید.

عصر همان روز خودتان را در شرایط مشابه امتحان نهایی قرار دهید و از خود امتحان بگیرید. سپس آن را تصحیح کنید و به خود نمره دهید.

توجه کنید که در این امتحانِ شبیه‌سازی‌شده از عجله کردن بپرهیزید تا درصد پاسخ‌های اشتباه شما به دلیل حواس‌پرتی زیاد نشود.

پس از تصحیح، تا انتهای شب فرصت دارید تا این یادگیری‌های ناقص را تکمیل کنید تا دیگر در امتحان واقعی دچار مشکل نشوید.

یک ساعت قبل از خواب جزوه و کتاب خود را برداشته و توریق سریع کنید؛ یعنی از ابتدا به مرور سریع بپردازید. در این توریق به موارد زیر دقت کنید:

  • تصاویر و اشکال و اجزای آن

  • یادداشت‌ها و حاشیه‌نویسی‌های‌تان

  • مطالبی که دارای اجزا یا موارد بسیار هستند به‌خصوص در درس‌هایی مثل دین و زندگی و زمین‌شناسی

  • توجه به فرمول‌ها

  • هر مبحث و مطلبی که فکر می‌کنید امکان فراموشی‌اش زیاد است.

در توریق سریع سعی کنید یادداشت‌برداری انجام دهید و موارد، اجزا و فرمول‌ها را یادداشت کنید. صبح امتحان، زمانی را برای مرور یادداشت‌هایی‌ که شب قبل تهیه کرده بودید در نظر بگیرید. می‌توانید در راه تا حوزه‌ی امتحانی به مرور آن‌ها بپردازید. این کار باعث طبقه‌بندی و مرتب شدن اطلاعات در ذهن شما می‌شود؛ هم‌چنین درصد فراموشی را کاهش می‌دهد.

در جلسه‌ی امتحان عجله نکنید و زمان را مدیریت کنید. تا پایان امتحان روی صندلی خود بنشینید و به مرور پاسخ‌های‌تان بپردازید. دقت کنید که سؤالاتی را که از چند بخش تشکیل شده‌اند کامل جواب داده باشید.

سعی کنید سؤالات را به ترتیب جواب دهید و از آدرس‌دهی پیچیده در برگه‌ی پاسخ بپرهیزید. در انتهای هر سؤال زیر آن با کمی فاصله خط بکشید و سؤال بعدی را شروع کنید. سؤالات را با دقت و تا انتها بخوانید و ابتدا مفهوم را درک کنید و سپس پاسخ دهید.

در درس‌هایی مثل فیزیک ابتدا فرمول‌ها را بنویسید، سپس به جای‌گذاری مقادیر اقدام کنید. در انتها جواب را با واحد اندازه‌گیری خودش بنویسید. می‌توانید در انتها جمله‌واره‌ای را که حاوی جواب انتهایی سؤال است  بنویسید؛ مانند: اختلاف پتانسیل در دو سر نقطه‌ی (ب) 5 ولت است.

Menu