کامنت های(توصیه هایی برای دوران طلایی نوروز)آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم توصیه هایی برای استفاده‌ی بهتر از دوران طلایی نوروز ذکر کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

کامنت های(توصیه هایی برای دوران طلایی نوروز)آیدا علی بخشی

دغدغه هایی که گاها هرکدام از ما با آنها در طی مسیر رو به رو میشویم، ممکن است که فقط دغدغه و سوال ما نباشد و بسیاری از افراد هم مسیر با ما هم با آن چالش مواجه شوند.

مشورت کردن درباره چالش ها و دغدغه هایی که طی مسیر با آنها مواجه میشویم،  کمک بسیار زیادی در جهت حل آن مسئله برای ما و افرادی است که با آن مواجه هستند و همین اهمیت مشاوره را به ما نشان میدهد.

در این مطلب قصد داریم توصیه هایی برای استفاده ی بهتر از دوران طلایی نوروز ذکر کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

کامنت های(توصیه هایی برای دوران طلایی نوروز)آیدا علی بخشی

آیدا علی بخشی

دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400




کامنت کاربر: سلام به همه🌸/ میشه لطفا راهنمایی کنین❤️جمع بندی دوران عید چطور باید باشه و باید از چه منابعی برای تست استفاده کرد( به جز کتاب‌های تست). 

 

سلام به همه ی دوستان، امیدوارم که خوب باشید. عیدتان پیشاپیش مبارک. همانطور که قطعا اطلاع دارید، یکی از طلایی ترین زمان ها برای مطالعه‌ی دروس، نوروز است. اهمیت این دوران صرفا به دلیل مرور نیست. بلکه ابن دوران، دوران جبران کم کاری های گذشته است و برای هر نوع دانش آموز با هر شرایطی، فرصت بسیار مناسبی است. هم دانش آموزانی که تا به حال، به خوبی پیش رفته اند و به اصطلاح در برنامه ی زمانی متناسب با شرایط خود قرار دارند و همین طور دانش آموزانی که متاسفانه تا به حال نتوانسته اند مطالعه ی مناسبی داشته باشند. در این مقاله ضمن توضیح کلی درباره ی اینکه دسته ی دوم بهتر است چگونه از فرصت نوروز خود استفاده کنند، به ذکر توصیه های مناسب برای دوران جمع بندی می پردازیم. 

 

باید گفت اساسی ترین دغدغه ی دانش آموزانی که تا کنون نتوانسته اند آنطور که باید دروس خود را مطالعه کنند این است که آیا می توانند خود را به دیگر دانش آموزان برسانند؟ برخی ممکن است حین این اضطراب، ناامیدی را تجربه کنند و به طور کل فرصت خود را از دست دهند اما اولین و مهمترین نکته این است که ناامید نباشید زیرا به هر حال، تلاش کردن و در مسیر بودن بهتر از دست روی دست گذاشتن و ناامیدی است. تلاش کنید که از روز قبل خود، از گذشته ی خود، بهتر باشید نه از افراد ديگر. اصولا، مقایسه ی خودتان با افرادی که مطالعه ی خوبی داشته اند، مقایسه ی منصفانه و درستی نیست اما مطمئنا اگر خود را با خود مقایسه کنید، انگیزه تان برای تغییر و تلاش بیشتر می شود. 

لازم است چه اقداماتی انجام دهید؟ قطعا پاسخ به این سوال بسته به شرایط، پایه و رشته ی تحصیلی شما متفاوت است اما ریشه ای ترین اشکالات خود را برطرف کنید. اگر کنکوری هستید و از پایه اشکال دارید، دروس پایه ی دهم را در اولویت قرار دهید. به خصوص دروسی که در پایه های یازدهم و دوازدهم، پیش نیاز دارند. در این مدت، حین مطالعه پایه ی دهم، از دروس دوازدهم غافل نشوید. ممکن است نیاز داشته باشید تا بعضی دروس که اهمیت کمتری دارند را نیز حذف کنید زیرا زمان تا کنکور، محدود است. 

 

همچنین به طور کلی توصیه هایی درباره ی استفاده ی مناسب از دوره جمع بندی نوروزوجود دارد که به شما کمک می کند، بازیابی بهتری انجام دهید. در این قیمت به ذکر این نکات می پردازیم. 

 

اول: اولین و مهمترین نکته این است که هرگز پایه به پایه مرور نکنید. یعنی برنامه ی مرور شما به این صورت نباشدکه ابتدا پایه دهم، سپس پایه یازدهم مرور شود. بااین نوع مرور، شما فرصت برقرار کردن ارتباط بین دروس را از دست داده، ممکن است حین مرور پایه ی یازدهم، پایه ی دهم را فراموش کنید. پس بهتر است دروس را به شکل ترکیبی از هر پایه در برنامه ی خود قرار دهید. 

 

دوم: هرگز کتاب درسی را فراموش نکنید. حتی با تصور اینکه بر کتاب درسی خود بسیار مسلط هستید، نباید کتاب درسی خود را رها کنید. مهمترین منبع کتاب وزارتی شما است و سختگیرترین طراح سوال کنکور نیز، سوالات را مستقیما از کتاب درسی شما طراحی می کند. 

 

سوم: زمان شما در این دوره باید ترکیب مناسبی از هر دو روش مروری بازخوانی و بازیابی باشد. همانطور که می دانید در دروس کم تسلط تر از روش بازخوانی(مرور کتاب درسی و منبع مطالعاتی و سپس حل تست) و در دروسی که تسلط بیشتری وجود دارد، باید از روش بازیابی(حل تست و مرور بر اساس نتیجه ی تست) استفاده کرد. پس صرفا تکیه کردن بر یکی از این روش ها اشتباه است. 

 

چهارم: حاشیه نویسی های خود را فراموش نکنید. همواره به یاد داشته باشید، اگر آزمون بدهید و تحلیل نکنيد، انگار آزمون نداده اید، اگر تحلیل کنید و حاشیه نویسی نکنید، انگار تحلیل نکرده اید و اگر حاشیه نویسی کنید و حاشیه های خود را در زمان های مناسب مرور نکنید، انگار از اول تحلیل نکرده اید. 

 

پنجم: در دوره ی جمع بندی به شکلی برنامه ریزی کنید که هم به نقاط قوتتان رسیدگی شود و هم نقاط ضعفتان. بهتر است نقاط ضعف شما در برنامه ی هرروزه ی شما، به خصوص در روتین و به شکل جزئی وجود داشته باشد. 

 

ششم: حتما تست نشاندار حل کنید. در کنار حل تست های نشاندار، تست جدید نیز حل کنید. 

 

هفتم: تست های زماندار حل کنید. به خصوص در دروسی که در زماندار حل کردن تست های آنها، چالش دارید. مثلا در رشته انسانی، دروس عربی، فنون، ریاضی و اقتصاد، چالشی ترین دروس برای حل تست های زماندار هستند. 

 

هشتم: صرفا روی کتاب های تست خود تمرکز نکنید. از آزمون های سال گذشته، برای جمع بندی های پایه استفاده کنید و بر اساس نتایج آنها، دروس را مرور کنید. 

 

نهم: نهایتا برای آن دسته از دانش آموزانی که درس یا دروس خاصی که دارای جزئیات بسیاری است، مطالعه‌ی خوبی داشته اند و دارای تسلط نسبتا بالا هستند، خلاصه نویسی در این دوران، توصیه می شود. 

 

امیدوارم که از دوره ی جمع بندی نوروز خود، به خوبی استفاده کنید. اگر شما هم توصیه ای دارید، در قسمت کامنت ها، برای دوستانتان بنویسید. 

 

سالی سرشار از موفقيت، سلامتی و شادی برای شما آرزومندم. 

 

سپاس از توجه شما، آیدا علی بخشی.

دانشجوی رشته ی روان شناسی دانشگاه تهران


ارتباط با ما

برای رزرو پشتیبان ویژه و آشنایی با خدمات مشاوره و برنامه ریزی،لینک صفحه پشتیبان ویژه را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .




Menu