کامنت‌های (راهکارهای افزایش تمرکز هنگام مطالعه)، آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم راهکارهای افزایش تمرکز هنگام مطالعه را مرور کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود.

کامنت‌های (راهکارهای افزایش تمرکز هنگام مطالعه)، آیدا علی بخشی

دغدغه هایی که گاها هرکدام از ما با آنها در طی مسیر رو به رو میشویم، ممکن است که فقط دغدغه و سوال ما نباشد و بسیاری از افراد هم مسیر با ما هم با آن چالش مواجه شوند.

مشورت کردن درباره چالش ها و دغدغه هایی که طی مسیر با آنها مواجه میشویم،  کمک بسیار زیادی در جهت حل آن مسئله برای ما و افرادی است که با آن مواجه هستند و همین اهمیت مشاوره را به ما نشان میدهد.

در این مطلب قصد داریم، راهکارهای افزایش تمرکز هنگام مطالعه را مرور کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود.

کامنت‌های (راهکارهای افزایش تمرکز هنگام مطالعه)، آیدا علی بخشی


آیدا علی بخشی

دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400



کامنت کاربر: من تمرکزم موقع مطالعه خیلی پایینه مدام حواسم پرت میشه به نظرتون چکار باید بکنم؟

فاطمه زهرا حقیقت، دوازدهم انسانی: در هر صورت به خودتون بگید حتی اگه حواسم پرت بلشه باید بخونم،سریع بلند نشید ازجاتون،جوری که بشنوید با خودتون تکرار کنید: اینجا باش. من اینکارو میکردم. موفق باشید.


سلام به همه دوستان عزیز. امیدوارم که خوب باشید. در این مقاله می خواهیم درباره یکی از موانع مهم درس خواندن، حواسپرتی و تمرکز نداشتن، صحبت کنیم. حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام مطالعه مدام حواستان پرت موضوعات مختلف می شود. این افکار حواسپرت کننده لزوما مربوط به یک اتفاق مهم و قابل توجه در زندگی ما نیستند بلکه گاهی افکاری را شامل می شوند که کوچک، جزئی و بی اهمیت هستند. این افکار باعث کندخوانی می شوند زیرا نمی توانیم دروس را در زمان مشخص شده آن ها تمام کنیم و همین موضوع باعث استرس ما می شود.

حواسپرتی دلایل متعددی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.


1)روش مطالعه اشتباه

بسیاری از مواقع، حواسپرتی ما به علت داشتن روش های اشتباه مطالعاتی است. اصرار به حفظ کردن مطالب، بی حرکتی و منفعل بودن هنگام مطالعه از جمله روش های غلط مطالعاتی است که گاها سبب حواسپرتی می شوند.

 

2)مکان مطالعه نامناسب

این مورد را باید متناسب با سبک یادگیری خودتان انتخاب کنید. اما بهترین مکان برای مطالعه، مکانی است که نه خیلی ساکت و بی سر و صدا و نه خیلی شلوغ و پرسر و صدا باشد. باید توجه داشته باشید که مکان مطالعه نباید کاملا ایده آل باشد زیرا حتی در محل امتحانات و آزمون ها هم شرایط ایده آلی وجود ندارد و این محیط ها هم کاملا ساکت نیستند. پس بهتر است به صداهای ملایم، عادت کنید.

 

3)عادت های اشتباه مطالعاتی

گاهی عادت های اشتباه مطالعاتی باعث حواسپرتی می شوند و چون به شکل مداوم از آن ها استفاده می کنیم، اکثر اوقات تمرکزمان را از دست می دهیم. از جمله عادت های اشتباه مطالعاتی می توان به درس خواندن روی تخت اشاره کرد. برای مطالعه، باید یک مکان استاندارد پیدا کنیم. همچنین برای نتیجه گرفتن از مطالعه باید جدیت داشته باشیم. اینکه توقع داشته باشیم با دراز کشیدن روی تخت یک مبحث را به خوبی یاد بگیریم و حواسمان پرت نشود، غیر عقلانی است. سعی کنید عادت های مطالعاتی تان را تغییر دهید و عادت های مثبت ایجاد کنید. در ادامه به چند عادت خوب مطالعاتی اشاره خواهیم کرد.

 

4)اتفاقات مهم

گاهی نیز علت حواسپرتی ما یک اتفاق مهم و تاثیرگذار است. دعواها و اختلافات خانوادگی، به مشکل خوردن با یک دوست، مشکلات مدرسه و ... گاهی مشکلات بسیاری برای ما ایجاد می کنند که بخش بزرگی از ذهنمان را مشغول می سازند. در چنین شرایطی نمیتوانیم توقع داشته باشیم با استفاده از راهکارهای تقویت تمرکز، مشکل ما به شکل کامل برطرف شود. چون هرچقدر هم از این راهکارها استفاده کنیم، مشکل جای دیگری است و تا زمانی که مستقیما به آن نپردازیم، نتیجه مطلوبی نمیگیریم. پیشنهاد می شود اگر چنین مشکلی دارید، حتما از کمک یک مشاور یا روانشناس بهره مند شوید.

 

5)ساعت گذاری اشتباه

یکی از عوامل دیگر حواس پرتی، ساعت گذاری اشتباه است. ساعت های مطالعاتی نه باید خیلی کوتاه باشند و نه خیلی طولانی. اگر ساعت های مطالعاتی برای هر واحد خیلی کوتاه باشند، تا متمرکز می شوید، باید استراحت کنید و اگر این ساعت ها خیلی طولانی باشند، خسته می شوید و پس از مدتی دیگر بازدهی ندارید. از یک تایم بندی معقول بسته به نوع دروس استفاده کنید.

 

6)استرس داشتن

گاهی استرس خودش عاملی برای حواس پرتی است. آنقدر درگیر آینده می شویم که موضوع پیش رو را عملا از دست می دهیم. باید توجه کنیم که تنها کاری که از دست ما بر می آید، برای "این جا و اکنون" است. ما باید تمام تلاشمان را کنیم تا در "مسیر" باقی بمانیم. نگاه کردن به گذشته و دیدن اینکه چه فرصت هایی را از دست داده ایم، ما را "متوقف" می کند. تمرکز بیش از اندازه روی "آینده"، باعث از دست رفتن تمرکز روی "الآنمان" می شود و این چیزی به جز "داشتن چشم انداز" است. درگیر الآن و این لحظه باشیم. این لحظه ای که کتاب را روبه روی خود گذاشته ایم. به این فکر کنیم که باید چه کارهایی انجام دهیم تا در همین لحظه، این مبحث را به بهترین شکلی که می توانیم یاد بگیریم.

 

از چه راهکارهایی می توانیم استفاده کنیم؟


1)استفاده از تکنیک های مطالعاتی

سعی کنیم با جست و جو، تکنیک های مطالعاتی مفید برای خودمان را پیدا کنیم. مثلا یکی از تکنیک های بسیار مفید برای حواس پرتی، تکنیک پومودورو است. در این قسمت می توانید درباره این تکنیک بیشتر بخوانید:

درس‌های خود را با تکنیک مدیریت زمان مطالعه کنید1-آیدا علی بخشی

 

2)تنظیم ساعت خواب و بیداری

واقعیت این است که برای موفقیت لزوما نباید سحرخیز باشیم. اما یک برنامه خواب و بیداری آشفته یقینا در درازمدت به ما آسیب می زند. بنابرین سعی کنیم در یک زمان تقریبا مشخص بخوابیم و یک زمان تقریبا ثابت هم برای بیداری داشته باشیم. از دست دادن تایم شب برای خواب و بیداری در این زمان، در طولانی مدت آسیب زیادی به ما می زند و در کوتاه مدت نیز باعث میشود که برنامه ریزی دقیق و منظمی نداشته باشیم و هنگام مطالعه، مدام حواسمان پرت شود یا دچار خواب آلودگی شویم.

 

3)تغذیه صحیح

برای داشتن عملکرد خوب باید مراقب نعمت بزرگ سلامتی مان باشیم. تغذیه مناسب و صحیح یکی از مولفه های مهم داشتن سلامتی است. برای حفظ تمرکز همچنین می توانیم از کافئین، به شکل متعادل استفاده کنیم. اما به یاد داشته باشیم، مصرف بیش از حد کافئین یا استفاده از آن در زمان های نادرست مثلا آخرشب، اتفاقا به سلامتی مان آسیب می زند و زمان بندی خواب و بیداری مان را دچار اختلال می کند.

 

4)طرح سوال به هنگام مطالعه

سعی کنیم هنگامی که می خواهیم یک مطلب را مطالعه کنیم، ابتدا یک دور از روی آن روخوانی کنیم تا ایده ی کلی آن را متوجه شویم. سپس چند سوال از آن طرح کنیم تا بعد از مطالعه دقیق، به آن ها پاسخ دهیم و هنگام مطالعه نیز به مطالب دقت داشته باشیم. حتی حین مطالعه دقیق هم می توان سوالاتی از مطلب طراحی کرد.

 

5)استفاده از راهنما هنگام مطالعه

هنگام مطالعه، از یک مداد یا انگشت اشاره استفاده کنیم تا با دقت به مطالب توجه داشته باشیم. همچنین هنگام مطالعه دقیق هم سعی کنیم زیر یکسری مطالب مهم خط بکشیم.

 

6)یادداشت برداری و حاشیه نویسی هنگام مطالعه

منفعل بودن هنگام مطالعه، آفت آن است و باعث می شود بعد از مدتی موضوع برای ما بسیار خسته کننده شود و طبیعتا پس از آن دچار حواسپرتی شویم. سعی کنیم هنگام مطالعه بعضی مطالب را برای خود در حاشیه های کتاب یا روی یک برگه، یادداشت کنیم.

 

7)بازگو کردن مطالب

سعی کنیم مطالبی را که مطالعه می کنیم به زبان خودمان بازگو کنیم تا بهتر آن ها را یاد بگریم و همچنین هنگام مطالعه خسته نشویم. بازگو کردن مطالب به معنی حفظ کردن آنها نیست. باید  مطالب را "به زبان و به بیان خودمان" بازگو کنیم.

 

8)اجتناب از عوامل حواسپرتی سطحی

بسیاری از جوانب محیط که حواسمان را پرت می کنند تحت کنترل خودمان هستند. خاموش کردن نوتیفیکیشن های گوشی یکی از این موارد بسیار مهم هستند. یکی از مهمترین کارهایی که باید هنگام مطالعه انجام دهیم، کنار گذاشتن گوشی موبایل است. ترجیحا گوشی را در جایی قرار دهیم که هنگام مطالعه آن را نبینیم.

 

9)استفاده از تکنیک "تار عنکبوت"

اگر تار یک عنکبوت را تکان دهیم، تار تکان می خورد و عنکبوت به این تکان خوردن واکنش می دهد. اما اگر به شکل مداوم، به این کار ادامه دهید، عنکبوت دیگر واکنشی نمی دهد. شما هم سعی کنید هنگام مطالعه، از این تکنیک استفاده کنید. به موضوعات حواس پرت کننده واکنش نشان ندهید تا حواستان بیشتر پرت نشود و بعد می بینید، عادت کرده اید.


اگر شما هم توصیه ای دارید، در قسمت کامنت ها اضافه کنید.


سپاس از توجه شما، آیدا علی بخشی.

دانشجوی رشته ی روان شناسی دانشگاه تهران


عضویت در کانال تلگرامی کانون برترها

Menu