راه دانشگاه (19) – سومین پنجره

امتحانات نیم‌سال اول گذشت و اکنون در روزهای آغازین نیم‌سال دوم هستیم؛ اما آزمون پیش رو یعنی آزمون 11 بهمن‌ماه آزمون جمع‌بندی درس‌های پایه است که فرصت بسیار مناسبی برای جبران عقب‌افتادگی‌ها در در...

راه دانشگاه (19) – سومین پنجره

قسمت نوزدهم: سومین پنجره

امتحانات نیم‌سال اول گذشت و اکنون در روزهای آغازین نیم‌سال دوم هستیم؛ اما آزمون پیش رو یعنی آزمون 11 بهمن‌ماه آزمون جمع‌بندی درس‌های پایه است که فرصت بسیار مناسبی برای جبران عقب‌افتادگی‌ها در درس‌های پایه است.

برای دانش‌آموزان در طی یک سال (خصوصاً دانش‌آموزان کنکوری) 5 فرصت جبران وجود دارد که اصطلاحاً به آن‌ها پنجره‌های باز گفته می‌شود. می‌توان این‌طور بیان کرد که پنجره‌ها در این دوره‌های زمانی برای دانش‌آموزان باز می‌شود و آن‌ها می‌توانند نهایت استفاده را از این فرصت ببرند؛ چون ویژگی این ایام این است که بسیاری از دانش‌آموزان به استراحت می‌پردازند و هنوز آمادگی کافی برای شروع درس خواندن را پیدا نکرده‌اند و این باعث می‌شود دانش‌آموزانی که در این ایام تلاش می‌کنند از بقیه پیشی بگیرند.

بازه‌‌های زمانی پنجره‌های باز به این ترتیب است: فصل تابستان- اوایل مهرماه- اوایل بهمن‌ماه- دوران طلایی نوروز- دوران جمع‌بندی خردادماه.

مشاهده می‌کنید که اکنون پنجره‌ی سوم به روی شما گشوده شده است، پنجره‌ای که از طریق آن می‌توانید درس‌های پایه را بازنگری کنید؛ یعنی نقاط قوت خود را حفظ و نقاط ضعف‌تان را به نقطه‌ی قوت تبدیل کنید. همان‌طور که می‌دانید درس‌های پایه سهم قابل توجهی در سؤالات کنکور دارند؛ پس هرگز این دوره‌ی دوهفته‌ای و این درس‌ها را دست‌کم نگیرید؛ در جلسه‌ی کنکور خواهید دید که درس‌های پایه تا چه میزان به کمک شما می‌آیند.

برای این‌که بتوانید از این فرصت بهترین استفاده را ببرید، چند راهکار را پیشنهاد می‌کنم که هر دانش‌آموز می‌تواند بسته به موقعیت و شرایطی که نسبت به درس‌های پایه دارد، از آن‌ها استفاده کند:

1- در اولین قدم تمام کارنامه‌های آزمون‌های برنامه‌ای نیم‌سال اول را بررسی کنید و ببینید در درس‌های پایه چه درصدهایی کسب کرده‌اید.

2- بالاترین و پایین‌ترین درصدهای‌تان را برای هر درس به صورت جداگانه بنویسید.

3- مباحث مربوط به درصدهای پایین را با کمک برنامه‌ی راهبردی (تاریخ و مبحث آزمون مربوط) بیابید و آن مباحث را با دقت بیش‌تری بخوانید.

4- حتماً از کتاب جمع‌بندی درس‌های پایه برای تست زدن استفاده کنید.

5- اگر حجم چند درس برای‌تان زیاد است می‌توانید قسمتی از مباحث هر کدام را به آزمون 7 فروردین  سال آینده موکول کنید (مباحث آزمون 7 فروردین مانند آزمون 11 بهمن است).

6- حین مطالعه‌ی درس‌های پایه، حتماً خلاصه‌برداری و حاشیه‌نویسی کنید تا برای آزمون 7 فروردین مطالب مهم‌تر را بخوانید (با این کار در ایام نوروز استفاده‌ی بسیار بهتر و بیش‌تری از وقت خود خواهید برد).

7- اگر تسلط بسیار خوبی روی درس‌های پایه دارید، می‌توانید قسمتی از وقت خود را در این 2 هفته به برنامه‌ریزی و مرور مباحث نیم‌سال دوم اختصاص دهید.

این 7 مورد را تا تاریخ 11 بهمن انجام دهید و بدانید که سومین پنجره‌ی باز امسال در تاریخ 11 بهمن بسته می‌شود؛ پس نهایت تلاش خود را برای استفاده‌ی هر چه بهتر از این فرصت مناسب به کار برید.

"هرگز به باورهایت شک نکن، هرگز شک‌هایت را باور نکن."

Menu