ستون‌های موفقیت

شما به دنبال رسیدن به هدفتان در کنکور سراسری هستید. شما می‌خواهید در رشته و دانشگاه مد نظرتان پذیرفته شوید.

ستون‌های موفقیت

شما به دنبال رسیدن به هدفتان در کنکور سراسری هستید. شما می‌خواهید در رشته و دانشگاه مد نظرتان پذیرفته شوید. برای رسیدن به هدفتان در جست‌وجوی روش‌های موثر در جهت رشد و پیشرفت هستید و می‌خواهید مهم‌ترین پیش نیازهای لازم را برای کسب نتیجه اجرا کنید تا خیالتان از‌این بابت راحت باشد: چیزی نمانده که اجرا نکرده باشید.

چرا گاهی اوقات می‌بینیم که دانش‌آموزی برخلاف تلاش فراوان، نتیجه‌ی دلخواهش را کسب نکرده است؟ چرا با ‌این‌که هر آن چه را در مورد روش‌های صحیح مطالعه و تست زدن می‌دانسته اجرا کرده ولی در رسیدن به هدفش موفق نبوده است؟ علت را باید در مسائل بسیار مهم‌تری جست‌وجو کرد که بعضا از آن غافل می‌شویم.

یک بنای قوی و مستحکم، روی تعداد قابل توجهی از ستون‌ها سوار است. بیش‌ترِ وزن و فشار یک ساختمان خیلی بزرگ را ستون‌های آن ساختمان مهار می‌کنند. ستون‌ها از همان ابتدا ساخته می‌شوند و آن‌قدر باید قوی باشند که بتوان یک ساختمان عظیم را روی آن‌ها بنا کرد. اگر نتیجه‌ی نهایی مدنظرتان را همان ساختمان عظیم در نظر بگیریم، لازم است که برای رسیدن به هدفتان، ابتدا ستون‌های محکمی بسازید. ستون‌هایی که تا روز کنکور بیش‌ترین حجم از فشارها و نگرانی‌های شما را مهار کنند. ستون‌هایی که تمام زحمات شما روی آن‌ها سوار شود تا در پایان نتیجه‌ای عالی رقم بخورد.

ستون‌های موفقیت در کنکور سراسری، پیش‌نیازهایی هستند که در کنار تلاش‌تان برای پیشرفت در آزمون‌ها، بایستی به آن‌ها هم بپردازید.

1-اعتمادبه‌نفس: اولین و مهم‌ترین ستون همین است. اعتمادبه‌نفس یعنی باور به توانایی برای انجام یک کار. یعنی شما خودتان را در مسیر کنکور توانمند بدانید. یعنی خودتان را لایق رسیدن به هدفتان بدانید.‌ این همان نیاز اساسی‌ای است که بعضی از دانش‌آموزان به‌علت نداشتن آن، از رسیدن به هدف باز می‌مانند. اگر تمام تلاشتان را به‌کار بگیرید، ساعت مطالعه‌تان را افزایش دهید، تست بزنید و خودتان را باور داشته باشید، نتیجه‌ای که کسب می‌کنید شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

2- آرامش: ‌این ستون را برای مهار تمام استرس‌های مسیر کنکور، بسازید. دانش‌آموز موفق، فردی است که نگرانی‌هایش را مدیریت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که تنش و نگرانی مانع از رسیدن او به اهدافش شود. داشتن آرامش در سال منتهی به کنکور یکی از حیاتی‌ترین نیازهای هر دانش‌آموز است. به همین خاطر برای کسب و افزایش آرامش خود، وقت بگذارید.

3- تمرکز: ستون سوم اجازه نمی‌دهد تلاش و دانش شما به هدر برود. کسی که تمرکز ندارد، هرچه زحمت بکشد، نتیجه‌ی دلخواهش را نمی‌گیرد.‌ این دقیقا همان حلقه‌ی مفقوده‌ای‌ است که دانش‌آموزان به دنبالش می‌گردند و مدام می‌پرسند: چرا با ‌اینکه خیلی درس می‌خوانم، نتیجه نمی‌گیرم؟ چاره‌ی کار، تمرکز است. تمرکز یعنی پرداختن به مهم‌ترین کار در شرایط کنونی بدون ‌این‌که به حاشیه‌ها توجه کنیم. تمرکز حاصل سخت‌کوشی و ممارست و تمرین است. تمرکز اکتسابی است. برای هر فردی، مسائلی وجود دارد که بخواهد ذهنش را به خودش مشغول کند، اما افراد هدفمند، به‌این حاشیه‌ها اهمیت نمی‌دهند و فقط در مسیری که به مقصد مدنظرشان ختم می‌شود، گام برمی‌دارند.

4- اندیشه‌ی مثبت: ‌این ستون را برای رشد بیش‌تر بسازید. اگر می‌خواهید با قدرت حرکت کنید، اگر قصد دارید دامنه‌ی موفقیت‌تان گسترده‌تر شود و اگر احساس می‌کنید توانایی بیشتری دارید، از اندیشه‌ی مثبت بهره بگیرید. اگر مسیر کنکور را به مسابقه‌ی دو تشبیه کنیم و هر دانش‌آموز را به‌عنوان یک دونده ببینیم، خستگی در مسیر مسابقه کاملا طبیعی است. حتی نفر اول در هر مسابقه هم ‌این احساس خستگی را تجربه می‌کند. ولی آن‌چه باعث برتری او می‌شود، شور و شوق و حراراتی است که او را به سمت هدفش می‌کشاند. اگر قرار بود به محض احساس خستگی جا بزند، هرگز به مقام قهرمانی نمی‌رسید. یک دانش‌آموز کنکوری زمانی موفق خواهد شد که خستگی و رقابت را جزیی از مسیر کنکور بداند و با اندیشه‌ی مثبت و خوش‌بینی به تلاش خود ادامه دهد. نه ‌این‌که با برخورد به اولین مانع یا افت در نتیجه، از آزمون‌ها کنار بکشد و از کسب نتیجه نا امید شود. وقتی پای صحبت‌های رتبه‌های برتر می‌نشینیم، عنوان می‌کنند که در سال آخر، دچار افت در نتیجه‌ی آزمون و یا خستگی می‌شدند، اما با فکر کردن به هدف‌شان به خود انگیزه می‌دادند و قوی‌تر از قبل به تلاش خود ادامه می‌دادند.

این 4 ستونِ پنهانِ موفقیت را بسازید تا نتیجه‌ی بهتری کسب کنید. به یاد داشته باشید که دیدن آنچه همه می‌بینند، هنر نیست، هنر در دیدن چیزهایی است که خیلی‌ها از آن غافلند. تقریبا همه می‌دانند که برای کسب نتیجه در کنکور باید بیش‌تر خواند، بیش‌تر تست زد، بیش‌تر تلاش کرد و... اما همه نمی‌دانند که برای موفق شدن باید اعتمادبه‌نفس، آرامش، تمرکز و اندیشه‌ی مثبت را در خود تقویت کنند.

Menu