دانه‌های باارزش اسفند / راه دانشگاه (34)

ماه اسفند یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین ماه‌های سال تحصیلی است. برخی از عواملی که باعث اهمیت یافتن این ماه برای کسب نتیجه در کنکور می‌شود، عبارت‌اند از:

دانه‌های باارزش اسفند / راه دانشگاه (34)

ماه اسفند یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین ماه‌های سال تحصیلی است. برخی از عواملی که باعث اهمیت یافتن این ماه برای کسب نتیجه در کنکور می‌شود، عبارت‌اند از:

1- آخرین ماه سال و تمایل به رقم زدن یک پایان سال عالی

2- پایان یافتن بسیاری از مباحث درسی در مدارس

3- اتصال این ماه به دوران طلایی نوروز و... .

با توجه به این‌که آزمون‌های برنامه‌ای اسفندماه، به فاصله‌ی یک هفته از هم برگزار می‌شود، داشتن برنامه‌ریزی دقیق برای این ماه باارزش، بسیار ضروری است. از طرف دیگر، مباحث آزمون‌های 14 اسفند و 21 اسفند در رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی بسیار مهم هستند و جزء مباحثی‌اند که طراحان سؤالات کنکور، توجه زیادی به آن‌ها دارند. پس اگر برنامه‌ریزی دقیقی برای کسب نتیجه در این آزمون‌ها داشته باشید، قطعاً در کنکور سراسری هم نتیجه‌ی مطلوبی از این مباحث خواهید گرفت.

برای این‌که بتوانید نهایت استفاده را از این ماه ببرید، پیشنهاد می‌کنم اسفند 29 روزه را (با چشم‌پوشی از روز آخر سال) به 4 هفته تقسیم کنید و برای هر هفته یک برنامه‌ی ویژه داشته باشید:

هفته‌ی اول:

آغاز این ماه با روز شنبه مصادف شده و از این نظر اتفاق جالبی افتاده است. پیشنهاد من برای هفته‌ی اول این است که مباحث مهم درس‌های تخصصی را به‌دقت بخوانید، یادداشت‌برداری کنید و تست بزنید. با توجه به این‌که از 23 بهمن تا 30 بهمن باید مباحث اصلی آزمون 14 اسفند را خوانده باشید، این هفته را به 2 کار بسیار مهم اختصاص دهید:

الف) مطالعه‌ی مباحث آزمون 21 اسفند (چون این آزمون فقط یک هفته از آزمون قبلی‌اش یعنی 14 اسفند فاصله دارد و طبیعتاً یک هفته زمان زیادی برای مطالعه و تست محسوب نمی‌شود.)

ب) تست زدن برای مباحث آزمون 14 اسفند

هفته‌ی دوم:

از 8 تا 14 اسفند، غالب وقت خود را به تست زدن برای مباحث 14 اسفند اختصاص دهید. ضمن این‌که نیم‌نگاهی هم به مباحث 21 اسفند داشته باشید و تلاش کنید تا 90 درصد مطالب آزمون 21 اسفند را نیز بخوانید.

هفته‌ی سوم:

در پایان این هفته، آخرین آزمون سال 94 برگزار می‌شود. ضمن این‌که برحسب تجربه، با تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان کنکوری، این هفته و هفته‌ی پایانی را به صورت تمام‌وقت در منزل حضور دارند و از این نظر وقت بیش‌تری برای عملکرد بهتر در اختیار خواهند داشت؛ بنابراین در این هفته، اگر مبحثی از درس‌های اختصاصی باقی مانده است، در روزهای آغازین هفته جمع‌بندی کنید و بقیه‌ی هفته را به تست زدن بپردازید.

هفته‌ی چهارم:

پرونده‌ی آزمون‌های برنامه‌ای سال 94 بسته می‌شود. صرف‌نظر از هر نتیجه‌ای که کسب کرده‌اید باید با قدرت ادامه دهید؛ چون هنوز 124 روز تا کنکور فرصت باقی است. از 23 اسفند تا 7 فروردین، 2 هفته‌ی کامل برای مرور مجدد مباحث پایه‌ای که در نیم‌سال اول خوانده‌اید، وقت دارید.

توجه داشته باشید که در این مدت نباید از مطالب چهارم دبیرستان غافل شوید. موضوع مدیریت وقت، انرژی و تفکر در هفته‌ی پایانی اسفند بسیار اهمیت دارد. بیش‌ترین زمان هفته‌ی پایانی را به درس‌های پایه، اختصاص دهید ولی نیم‌نگاهی هم به مباحث چهارم دبیرستان داشته باشید.

هر روز از روزهای اسفند برای شما باارزش است و باید به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کنید. اگر توانستید از تمام 29 دانه‌ی اسفند امسال، بهره‌ی لازم را ببرید. آن‌گاه برای خود اسفندی دود کنید تا تلاش و زحمات‌تان چشم نخورد.

«ثبات و پایداری، شاه‌کلید موفقیت است.»

Menu