کامنت های(راهبردهای برنامه ریزی) به انتخاب آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم در رابطه با راهبردهای برنامه ریزی صحبت کنیم. امیدوارم مطالب بیان شده برای شما مفید باشد.

کامنت های(راهبردهای برنامه ریزی) به انتخاب آیدا علی بخشی

دغدغه هایی که گاها هرکدام از ما با آنها در طی مسیر رو به رو میشویم، ممکن است که فقط دغدغه و سوال ما نباشد و بسیاری از افراد هم مسیر با ما هم با آن چالش مواجه شوند.

مشورت کردن درباره چالش ها و دغدغه هایی که طی مسیر با آنها مواجه میشویم،  کمک بسیار زیادی در جهت حل آن مسئله برای ما و افرادی است که با آن مواجه هستند و همین اهمیت مشاوره را به ما نشان میدهد.

در این مطلب قصد داریم در رابطه با راهبردهای برنامه ریزی صحبت کنیم.

امیدوارم مطالب بیان شده برای شما مفید باشد.

کامنت های(راهبردهای برنامه ریزی) به انتخاب آیدا علی بخشی


آیدا علی بخشی

دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400



کامنت کاربر: یه برنامه ریزی درست چه ویژگی هایی داره؟ من مشکلم برنامه ریزیه نمیتونم برنامه بچینم.


کامنت کاربر: سلام روش برنامه ریزی درست رو میشه بگید.


سلام به همه ی دوستان عزیزم. امیدوارم که خوب باشید. موضوع مقاله ی مشاوره ای امروز، در رابطه با یکی از کلیدی ترین عناصر موفقیت نه تنها در کنکور، بلکه در تمام زندگی، یعنی "برنامه ریزی" است.

از اهمیت برنامه ریزی می‌توانیم به ایجاد نظم در زندگی، در نظر گرفته شدن تمامی بخش های مختلف زندگی از جمله استراحت و تحصیل و انعطاف در زندگی روزمره اشاره کنیم. ما با یک برنامه ی استاندارد، می توانیم با آرامش بیشتری به برنامه ی درسی و غیردرسی خود رسیدگی کنیم. همچنین این آرامش و نظم، نهایتا می تواند به گرفتن نتیجه ای مطلوب و مثبت در برنامه های متفاوت زندگی ما بینجامد.


برای داشتن یک برنامه ی استاندارد، باید تکنیک ها و روش های لازم آن را بدانیم. بدون دانستن راهبردهای برنامه ریزی، شاید موفق شویم اما برای این موفقیت، بهای زیادی می پردازیم و آن بها نظم و آرامش خود ماست. به علاوه اینکه ممکن است موفقیت ما ثبات و دوام مناسبی نداشته باشد یا ممکن است بعد از مدتی، احساس کنیم دیگر پیشرفت نمی‌کنیم و روی یک خط ثابت در حال حرکتیم.

در این مقاله به راهبردهای یک برنامه ی استاندارد اشاره می کنیم.


اولین نکته ای که باید در برنامه ریزی به آن توجه کنیم این است که بخش های مختلف زندگی مان را در نظر بگیریم. مهم نیست که در چه موقعیتی هستیم؛ کنکوری هستیم یا دهمی؛ چیزی که اهمیت دارد این است که تنها برنامه ی زندگی ما، قطعا فقط درس خواندن نیست. اگرچه ممکن است "یکی از برنامه های مهم ما" باشد. پس بخش های مختلف برنامه روزانه تان را در نظر بگیرید و سعی کنید به دور از کمالگرایی، به برنامه هایی که پیشبرد آن ها برایتان اهمیت دارد، بپردازید به طوری که تمام روز شما صرف انجام فقط یکی از برنامه های شما نشود.


دومین مولفه پس از در نظر گرفتن بخش های مختلف زندگی خود، این است که برنامه ی آزمون خود را برای برنامه ی درسی مان مورد توجه قرار دهیم. اگر هم آزمون ثبت نام نکرده ایم، سعی کنیم یک اولویت بندی برای خود داشته باشیم. به این شکل که تا پایان مرداد ماه، قصد داریم از ریاضی دهم، چه مقدار را مطالعه کرده باشیم. با توجه به برنامه ی آزمون یا اولویت بندی خود، برنامه ی کلی و بلند مدت را به برنامه کوتاه مدت هفتگی که روز به روز تقسیم می شود خرد کنیم. دروس مهم تر که نقطه ضعف ما محسوب می‌شوند را در بیشتر روزها قرار دهیم اما در ساعت های کوتاه‌تری به انجام دادن آن ها بپردازیم و دروس نقطه قوت خود را به اندازه ای که نیاز داریم، در برنامه قرار دهیم.


توجه: اصلا نیاز نیست و نباید تمام بودجه بندی یک درس را در یک روز انجام دهیم! با این کار فرصت مرور مناسب را از خود میگیریم.


سومین نکته توجه به فاصله های مرور است. توجه کنیم که برنامه ما نباید به شکلی جلو برود که صرفا مطالعه محور باشد. باید مرور را در آن در نظر بگیریم. مرور یک روز در میان، به شکلی که اگر شنبه دروس جدیدی مطالعه شده اند، در روز دوشنبه همان دروس را مرور کنیم، فاصله مرور کوتاه مدت مناسبی است. همچنین مرور در دو روز باقی مانده به آزمون، یعنی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز اهمیت دارد.


چهارمین مورد اینکه همواره ظرفیت خود برای اجرای برنامه را در نظر بگیریم و از کمال‌گرایی و کم کاری دوری کنیم. طوری برنامه ریزی کنیم که بتوانیم در حد توان خود مطالعه کنیم و این توان همواره و به تدریج افزایش بیابد. 


پنجمین نکته ای که باید رعایت کنیم این است که برای دروس مختلف ساعت گذاری کنیم. زمان مناسب هر درس را به آن اختصاص دهیم و سعی کنیم در زمان معین شده، درس را تمام کنیم.


ششمین مورد اینکه سعی کنیم در طول هفته فضای جبران با نام زمان انعطاف یا ایستگاه جبرانی داشته باشیم تا اگر در طول هفته، از برنامه عقب ماندیم، در این بازه ها به راحتی جبران کنیم.


هفتمین و آخرین مورد اینکه حواسمان به تست زنی و انواع آن باشد. برنامه ریزی یعنی هنر ایجاد تعادل بین تست و مطالعه و مرور. موازنه این عوامل که به هم بخورد، برنامه ریزی استانداردی نخواهیم داشت. تست یکی از عوامل تعیین کننده در برنامه ریزی است. تست دو نوع دارد. آموزشی که در ابتدای مطالعه، آن هم به تعداد کم در نظر گرفته می‌شود و مروری که هنگام مرور دروس به شکل زماندار و با تعدادی بیشتر از تست آموزشی آن را در نظر می‌گیریم.


نکته های بسیار دیگری است که باید برای برنامه ریزی موفق از آن ها استفاده کرده و آن ها را در نظر بگیریم. قطعا با تجربه و آزمون و خطا خود ما نیز متوجه نکاتی می شویم که سعی میکنیم در برنامه ریزی خود آن را در نظر بگیریم. تجربه شما ممکن است برای دیگر دوستانتان هم مفید باشد بنابرین اگر متوجه نکته ای شده اید، در قسمت کامنت ها بنویسید.


با تشکر از توجه شما🙏🏻💐

آیدا علی بخشی

دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه تهران


ارتباط با ما

برای رزرو پشتیبان ویژه و آشنایی با خدمات مشاوره و برنامه ریزی، لینک صفحه پشتیبان ویژه را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .

Menu