پنجره‌هایی باز به سوی موفقیت

با عبارت "پنجره‌ی باز" آشنایی کامل دارید. در برهه‌های زمانی خاصی از سال تحصیلی، با رویکرد پوششی و تکمیلی، مباحث درسی مجدداً مطالعه و مرور می‌شوند. در مورد یکی از اصلی‌ترین عوامل قابل اعتماد بودن...

پنجره‌هایی باز به سوی موفقیت

با عبارت "پنجره‌ی باز" آشنایی کامل دارید. در برهه‌های زمانی خاصی از سال تحصیلی، با رویکرد پوششی و تکمیلی، مباحث درسی مجدداً مطالعه و مرور می‌شوند. در مورد یکی از اصلی‌ترین عوامل قابل اعتماد بودن برنامه‌ی راهبردی صحبت می‌کنیم.

این‌که در برنامه‌ی مطالعاتی خود گاهی اوقات موفق به پوشش دادن تمام مطالب نشوید کاملاً طبیعی است. حتی دانش‌آموزان برتر کنکور هم از این اتفاق مستثنا نبوده‌اند. در اولین قدم باید تک تک مباحثی که در زمان اصلی خود مطالعه نشده‌اند مشخص باشند. فراموش نکنید که یک دانش‌آموز موفق، ذهن و تفکری شفاف دارد و برای داشتن یک ذهن شفاف باید با دید تحلیلی به همه چیز نگاه کرد و مزایا و معایب مشخص باشند؛ همان طور که نقاط قوت و ضعف نیز با دقت مشخص شده‌اند.

مبحث مطالعه‌نشده، نقطه‌ی ضعف نیست، اما اگر زمان مناسب برای مطالعه‌ی مجدد این مباحث را نشناسید و اگر در زمان‌هایی که ویژه‌ی مطالعه‌ی همین مباحث هستند منفعلانه عمل کنید باید در انتظار تولد یک نقطه‌ی ضعف جدید باشید. بدیهی است که دانش‌آموزان سخت‌کوش کانونی از نقاط قوت خود به‌خوبی آگاهی دارند و برای تبدیل وضعیت نقاط ضعف نیز فکر‌های خوبی در ذهن دارند.

فاصله‌ی زمانی بین امتحان‌های نیم‌سال اول و شروع نیم‌سال دوم، پنجره‌ی باز مطالعاتی بود که به مطالعه‌ی درس‌های پایه‌ی نیم‌سال اول یا کل درس‌های نیم‌سال اول برای دانش‌آموزان سال‌های پایه اختصاص یافت. به منطق برنامه‌ی راهبردی برای انتخاب این زمان خوب دقت کنید؛ در دو هفته‌ی آغازین نیم‌سال دوم حجم کار شما در مدرسه کم‌تر بود. علت آن هم کاملاً مشخص است؛ به‌تازگی امتحان‌های نیم‌سال اول را پشت سر گذاشته بودید؛ پس فرصت مناسبی ایجاد می‌شود تا در پایان نیم‌سال اول به‌خوبی تمام مباحث را دوره کنید و با اعتمادبه‌نفس بیش‌تر نیم‌سال دوم را آغاز کنید.

اولویت‌های مطالعاتی‌تان را در این ایام مشخص کنید. یک استراتژی موفق در این برهه‌های زمانی اولویت بخشیدن به مطالب مطالعه‌نشده است. هم‌چنین توجه کردن به مطالبی که همیشه برای مطالعه و بررسی‌شان به دنبال یک بازه‌ی زمانی آزاد و دور از برنامه‌ی عادی بوده‌اید، در این پنجره‌های باز کاملاً موفقیت‌آمیز خواهد بود.

شما پنجره‌ی باز مطالعاتی بعدی برنامه‌ی راهبردی را می‌شناسید؟

Menu