چگونه چیزهایی را که یاد گرفته ام را به خاطر بسپارم ؟

چگونه چیزهایی را که یاد گرفته ام را به خاطر بسپارم ؟ امروزه با توجه به اطلاعات زیادی که روزانه به مغز انسان‌ها وارد می‌شود

چگونه چیزهایی را که یاد گرفته ام را به خاطر بسپارم ؟

چگونه چیزهایی را که یاد گرفته ام را به خاطر بسپارم ؟

امروزه با توجه به اطلاعات زیادی که روزانه به مغز انسان ها وارد می شود به خاطر سپردن بعضی از اطلاعات مهم مخصوصا در حیطه های آموزش از جمه چالش هایی است که افراد با آن مواجه هستند . با افزایش درک و شناخت ما از مغز و علم روانشناسی تعداد زیادی از تکنیک های حافظه  ای  ابداع شده اند که در این مقاله به کارآمد ترین آنها برای شما در حیطه کنکور و یادگیری مباحث مدرسه می پردازیم .

1.تکنیک کاخ حافظه (Memory palace)

این تکنیک قوی تری ابزار یادیاری (mnemonic devices) است که تا به حال فرموله شده است . بنیادی ترین ایده ی این روش این است که اطلاعاتی را که قصد یاد آوری آنها را دارید مرتبط با یک ساختار مکانی می کند که خیلی باآن آشنا هستید .اصولاً مغز شما در به خاطر سپردن اطلاعات مکانی بسیار خوب است.


هنگامی که به اطلاعات زمینه ای مکان دهید، مغز خود را بیشتر فعال می کنید.بنابراین با قرار دادن اطلاعات در یک مکان تصور شده، شما از حافظه خود بیشتر استفاده می کنید که به شکل گیری قوی تر اطلاعات در حافظه کمک می کند.


هر چیزی را که می خواهید یاد آوری کنید مرتبط با یه شی یا فضا در مکان ذهنی مورد نظرتون کنیدو برای مثال برای یاد اوری لغات زبان می توانید لغات مرتبط با آب و هوا رو مرتبط با لباس های کمدتان کنید . مرتبط کردن اجزای یاد آوری با یک شی که وجود فیزیکی دارد موجب می شود برای اطلاعات ورودی مغزتان سازمانبدی داشته باشد و سازمان بندی اطلاعات از جمله مسایل ضروری برای یادگیری عمیق و کار آمد می باشد .

این روش می تواند برای یاد آوری زبان های مختلف ، مسائل آکادمیکی ،نام ها و تقریبا هر چیز استفاده کرد!

از همین تکنیک می توانید برای یادآوری دقیق جملات کتاب درسی استفاده کنید . اگر به خوبی با ساختار و طبقه بندی کتاب درسی آشنا باشید می توانید کتاب درسی را آن مکان فیزیکی در نظر گرفته و جملات موجود در آن را با یاد آوری مکان آن( بالا یا پایین صفحه بودن کنار یااطراف عکسی بودن ان )جمله یاد آوری کرد.

این روش به خوبی و با کارآیی بسیار بالا در دروس دینی و زیست شناسی  می تواند استفاده شود.


2. یاد آوری در فواصل زمانی منظم (spaced repetition)

تحقیقات نشان داده است بیشتر اطلاعات ورودی مغز تا چندین ساعت یا حداکثر چند روز بعد به فراموشی سپرده می شود، این به علت کارکرد مغز در حذف اطلاعات رندوم است.

وقتی با یک مطلب یک بار مواجه داشته باشید مغز به احتمال زیاد آن را به حافظه طولانی مدت منتتقل نمی کند، اما اگر یک مطلب در فواصل زمانی "منظم" و با یک الگوی خاص تکرار شود تثبیت آن در حافظه طولانی مدت ساده تر شده و به یاد آوردن آن تسهیل خواهد شد .

دقت کنید این فاصله منظم نکته کلیدی این تکنیک است ! زیرا تقریبا همه میدانیم اگر مطلبی تکرار شود به یاد اوری آن آسان تر خواهد بود !  برای مثال به جای اینکه یک مطلب کتاب درسی رو چندین دفع پشت سر هم در یک مواجهه بخوانید سعی کنید این مرور و تکرار را در یک فاصله زمانی انجام دهید .

می توانید مطالب حفظی که در طول روز خواندید رو شب دوباره مررور کنید . کارآیی این روش بیشتر است.

اگر یک مطلبی را به وضوح به یاد می آورید در بازه های زمانی منظم خود را امتحان کنید . وابسته به اینکه چطور به یاد می اورید این بازه زمانی رو کوتاهتر یا بلند تر بکنید .


3.گروه بندی مطالب

اگر در به یاد آوردن لغات یا مواردی مثل نام انواع گروه های عاملی شیمی و ... به مشکل بر می خورید سعی کنید آنها ر به دسته های شبیه به هم تقسیم کنید .

برای مثال synonym  های یک لغت را همراه ان یاد بگرید اینگونه هر وقت یک مورد را ببینید یاد موارد دیگر نیز می افتید .

این روش بر مبنای این حقیقت است که ذهن انسان به طور طبیعی به دنبال الگو ها می گردد و انها را بخوبی رمز گشایی می کند .

و بسیاری دیگر از تکنیک های یاد آوری وجود دارد که همگی آنهارا مدیون پیشرفت دانش ما مغز و نحوه کارکرد آن هستیم.

موارد گفته شده متناسب ترین تکنیک ها برای یادآوری مسائل آکادمیک (از جمله کنکور؟!) بودند.


امیدوارم از تکنیک های ارائه شده سود کافی را برده باشید

مهسا اسدی انار دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی

از مشاورین متا


به پیج اینستاگرام متا سر بزن

Menu