5 نکته‌ی مهم برای موفقیت در دوران طلایی نوروز

دوران نوروز یکی از مهم‌ترین بازه‌های زمانی برای هر دانش‌آموز است. برای کنکوری‌ها یک زمان مهم جمع‌بندی است.

5 نکته‌ی مهم برای موفقیت در دوران طلایی نوروز

دوران نوروز یکی از مهم‌ترین بازه‌های زمانی برای هر دانش‌آموز است. برای کنکوری‌ها یک زمان مهم جمع‌بندی است. برای ششمی‌ها و نهمی‌ها یک فرصت مهم برای مرور و تسلط بر مباحث آزمون تیزهوشان و برای سایر گروه‌ها تثبیت آموخته‌های گذشته و برنامه‌ریزی برای زمان پیش رو است.

بهینه‌سازی زمان مطالعه و برنامه بیشترین بهره‌وری را برای شما خواهد داشت. برای طراحی یک برنامه‌ی ویژه خودتان باید به چند نکته توجه کنید:

نکته‌ی اول: دوران طلایی نوروز زمان محدودی دارد. پس مسلماً باید روی یک یا چند مبحث برنامه‌ریزی ویژه کرد و برای مابقی مباحث و درس‌ها کار روال‌تر و جمع‌بندی را انجام داد. برای تعیین روش و برنامه‌ی خود ابتدا نگاهی به گذشته داشته باشید.

در سال‌های قبل، دوران نوروز خود را چگونه سپری کرده‌اید؟ آیا برنامه‌ی منسجم و هدفمند داشته‌اید؟ آیا برنامه‌ریزی داشته‌اید، اما به‌طور دلخواه مطابق هدف‌گذاری‌تان عمل نکرده‌اید؟ آیا اصلاً برنامه‌ای داشته‌اید؟

3 دلیل عدم موفقیت در این دوران عدم برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی غیرمنعطف و عدم استفاد از ابزارهای برنامه‌ریزی است.

نکته‌ی دوم: زمان مطالعه مهم‌ترین موضوع شروع برنامه‌ریزی است. طی شروع سال تحصیلی تا دوران نوروز چند ساعت مطالعه داشته اید؟ میزان زمان در نظر گرفته شده برای دوران نوروز باید مطابق استاندارد شما باشد یا حداقل کمی بیشتر نه خیلی‌خیلی بیشتر. البته این موضوع به شخصیت آموزشی شما مربوط می‌شود، اما باید طوری برنامه‌ریزی کرد که دور از دسترس و غیرواقعی نباشد. از دفتر برنامه‌ریزی طیف مطالعاتی خود را استخراج می کنید. حداقل و حداکثر میزان ساعت مطالعه شما چگونه است؟ تعادل مطالعاتی شما چگونه بوده است؟ این تعادل را در دوران نوروز حفظ خواهید کرد یا برنامه‌ی دیگری دارید؟

نکته‌ی سوم: نقشه‌ی راه یا خروجی برنامه‌ریزی یعنی اقدام جهت تکمیل تابلو نوروزی است. تصمیم مهم بعد از تعیین میزان ساعت مطالعه، تعیین درس‌ها و مباحث مورد هدف جهت مطالعه کلی یا عدم مطالعه، مرور، حل تست جهت تثبیت یا تسلط(تست‌های گزینشی، مجموعه ی تست یا...)  و تعیین تعداد سؤال و حجم مطالعه می‌باشد.

نکته‌ی چهارم: ابزارها تکمیل‌کننده‌ی تابلو نوروزی هستند: کارنامه‌ی 5نوع درس و کارنامه بازیابی.

در کارنامه‌ها پیشنهاد می‌کنم ابتدا کارنامه‌ی 5نوع درس را بررسی کنید. طبقه‌بندی نتایج شما در کارنامه‌ی 5نوع درس به چه نحوی است؟ درس‌های شما از نقاط قوت پایدار تا درس‌های نیاز به توجه بیشتر چگونه تقسیم‌بندی شده‌اند؟
تأکید من برای شروع از این کارنامه به این دلیل است که تعیین مباحث برای مطالعه عمیق، مرور یا تثبیت و تسلط بر اساس اولویت شخصی‌سازی‌شده‌ی شما باشد. برای تشخیص این کار به بودجه‌بندی مباحث کنکور (میانگین 2 سال گذشته در تابلوی نوروز آمده است)، آزمون تیزهوشان و درس‌های مدرسه توجه کنید. کنکوری‌ها به ضرایب زیرگروه ها توجه کنند. همچنین اگر در درسی عملکرد بسیار خوبی داریم و یک تیپ‌بندی خاص سؤال نقطه‌ی ضعف ماست و این درس ضریب بالایی در زیرگروه‌های کنکور دارد یا تیپ پرتکرار در آزمون‌های پیش رو است، پس این مبحث در اولویت مطالعه‌ی ماست تا مبحثی با نام و نشان معمولی در یک درس ضعیف. بررسی کارنامه‌ی 5نوع درس باعث تفکر عمیق‌تر در شناخت و انتخاب مباحث می‌شود.

قدم بعدی توجه به عملکرد شما در کارنامه‌ی بازیابی است. با تلفیق تصمیم‌گیری حاصل از بررسی کارنامه‌ی 5نوع درس و این کارنامه، مباحث منتخب استخراج می‌شوند و مسیر برای شما شفاف‌تر می‌شود.

نکته‌ی پنجم: منابع پیش رو، کتاب نوروز، جزوه‌ی هوشمند، سؤالات منتخب آزمون‌ها و دیگر منابع کمک‌آموزشی شما مطابق تصمیمات اجرایی شما در تابلوی نوروز می‌باشد. ویژگی مشترک تمام این منابع، توجه به تمام درس‌ها می‌باشد، جدای از اینکه شما برای مطالعه‌ی عمیق‌تر یا تثبیت و تسلط از منابع دیگر ممکن است استفاده کنید.

در پایان باید توجه کرد که برای موفقیت حتماً باید مطابق ویژگی‌های خود برنامه‌ریزی کنید. از ابزارها و منابع استفاده کنید. وضعیت خود را تحلیل کنید. طبقه‌بندی کنید. اولویت‌بندی کنید. تابلوی نوروزی را تکمیل کنید. شروع کنید و ادامه دهید. حتماً موفق خواهید شد.

Menu