هر قفل آموزشی کلید خاص خودش را دارد. کتاب درسی اصلیترین منبع مطالعاتی دانشآموز برای حضور در آزمونهای ورودی دانشگاهها محسوب میشود؛ اما با نگاه به مفهومی و ترکیبیشدن سؤالهای کنکور طی سالهای اخیر، ضروری است که دانشآموزان در کنار فهم دقیق موضوعات کتابهای درسی، در آزمونها و پرسشهای چهارگزینهای نیز به تسلط و مهارت کافی دست پیدا کنند.
دانشآموزان تستهای چهارگزینهای را برای اهدافی از جمله تستهای آموزشی، آشنایی با پرسشهای آزمون سراسری، تستهای زماندار، تستهای جمعبندی و رسیدن به بیشترین تسلط تمرین میکنند.
مجموعهکتابهای آبی در آغاز هر فصل به بیان مختصر و مفید مباحث میپردازد و در ادامه با داشتن تستهای مطلوب تألیفی از جایجای کتاب درسی، آموختههای دانشآموزان را محک میزند. همچنین استفاده از پرسشهای برگزیدهی آزمونهای برنامهای سالهای گذشته و تمرکز بر تستهای مرتبط با آزمونهای سراسری از ویژگیهای برجستهی این منبع آموزشی است. تعداد تستها در مجموعهکتابهای آبی متعادل است و بهراحتی میتوان با بررسی پرسشها و پاسخهای مفهومی آن، با آمادگی بیشتر در آزمونهای برنامهای حضور پیدا کرد. دستهبندی سؤالات در پیمانههای ده و بیستسؤالی نیز برنامهریزی آموزشی را تسهیل میکند و سبب پیشرفت بیشتر میشود.
مجموعهکتابهای کمحجم سهسطحی همراه با پرسشهای برگزیده نیز سؤالات را در سه سطح نسبتاً دشوار، دشوار و دشوارتر دستهبندی کرده است تا دانشآموزان متناسب با سطح خود از پرسشهای جمعبندی آن استفاده کرده و برای سطوح بعدی پیشرفت، برنامهریزی کنند.
با مجموعهکتابهای مبحثی برای درسهای گوناگون از جمله درکمطلبهای عربی و زبان و نیز کتابهای موضوعی و ترکیبی در زیستشناسی میتوان بهخوبی نیازهای آموزشی مبحثی و موضوعی را رفع کرد.
بررسی دقیق قوت و ضعفهای آموزشی، در تشخیص منابع مطلوب مطالعاتی مطلوب و هموارسازی مسیر پیشرفت مؤثر خواهد بود.