سه عادت دانش‌آموزان پیشتاز

کلید تبدیل‌شدن به دانش‌آموز پیشتاز، یادگیری این نکته است که چگونه به‌جای مطالعه‌ی پرفشار، دقیق‌تر مطالعه کنید.

سه عادت دانش‌آموزان پیشتاز

کلید تبدیل‌شدن به دانش‌آموز پیشتاز، یادگیری این نکته است که چگونه به‌جای مطالعه‌ی پرفشار، دقیق‌تر مطالعه کنید. مطالعه‌ی دقیق کلیدواژه‌ی پیشرفت مرحله‌به‌مرحله در فرایند‌های یادگیری است. تنظیم ساعت‌های مطالعاتی اگرچه یکی از اصول مهم در نظم برنامه‌ای و پیشرفت درسی است، بدون افزایش دقت در یادگیری، مهم‌ترین پیش‌نیاز تبدیل‌شدن به دانش‌آموز پیشتاز، نادیده گرفته شده است. با دراختیارداشتن این کلیدواژه، بررسی عادت‌های دانش‌آموزان پیشتاز، زمینه‌ساز دستیابی به راهکار‌های شخصی مؤثر در پیشتازی تحصیلی خواهد بود.

«تعیین محدوده‌ی مطالعاتی در هر بازه» نوعی هدف‌گذاری زمینه‌ای برای پیشرفت است. باید برای این پرسش پاسخی واضح بیابید که چه میزان از حجم منابع مطالعاتی شما، به‌تناسب آنچه در کلاس درسی آموخته‌اید، باید در بازه‌ی مطالعاتی تعیین‌شده مطالعه شود؟ تمام مطالب یا بخش مشخصی از آن؟ برای دانش‌آموزان پیشتاز، محدوده‌ی مطالعاتی، چهارچوبی برای افزایش دقت در مطالعه است، نه رکورد مطالعاتی. کاهش کیفیت مطالعه در ازای افزایش کمیت، یکی از نتایج مشخص‌نبودن محدوده‌ی مطالعاتی است. اگر به‌جای تعیین زمان‌های مطالعاتیِ جبرانی، از ساعت استراحت پایان روز کم می‌کنید، در حال برهم‌زدن بخش دیگری از تعادل برنامه‌ای خود هستید. از همان ابتدا میان توان مطالعاتی و محدوده‌ی آن تناسب منطقی برقرار کنید تا بتوانید در هر بازه با منظم‌کردن برنامه، پیشروی کنید.

«استفاده از بیشترین توان برای دشوارترین موضوع‌ها» ایجاد موازنه‌ی منطقی برای بیشینه‌سازی یادگیری است. گاهی هرچند بر کمیت مطالعه می‌افزایید، کیفیت آن کاهش می‌یابد. این مشکل زمانی بروز می‌کند که با علاقه‌ای که به موضوع‌های درسی خاص دارید، از بیشینه‌ی انرژی مطالعاتی خود برای موضوع‌های ساده استفاده می‌کنید. در ادامه، در ساعت‌هایی از روز که توان یادگیری کمتری دارید، به استقبال مطالعه‌ی درس‌هایی می‌روید که بیشینه‌ی انرژی شما را می‌طلبند. حفظ دقت در مطالعه، برای تبدیل‌شدن به دانش‌آموزی پیشتاز مستلزم توازن میان انرژی مطالعاتی و سطح دشواری مطالب است.

«اجتناب از حواس‌پرتی» یکی از ویژگی‌های دانش‌آموزان پیشتاز است. این گروه از دانش‌آموزان هنگام مطالعه ابتدا مطمئن می‌شوند که در بازه‌ی مطالعاتی پیشِ رو، عاملی برای برهم‌خوردن تمرکز و ایجاد بستر حواس‌پرتی وجود ندارد. پیدا و حذف‌کردن این عوامل اصلاً کار دشواری نیست. با نگاه تیزبین خود در جزئیات، به دنبال چیزها یا موضوع‌هایی بگردید که در فرایند مطالعاتی ساده، ذهنتان را از آنچه در حال مطالعه‌ی آن بوده‌اید، دور کرده‌اند. تعداد عوامل چنین فهرستی، به‌مرور زمان با کمی تلاش و انگیزه برای افزایش‌دادن دقت مطالعاتی، کمتر و کمتر خواهد شد.

منبع:  www.educationcorner.com

Menu