چگونه به کمک عادت‌های کوچک تغییری بزرگ در زندگی ایجاد کنیم؟

عادت چیست ؟ عادت کاری است که بدون فکر و بطور خودکار انجام می‌دهیم.پس ممکن است همیشه از عادتهایمان آگاهی نداشته باشیم.

چگونه به کمک عادت‌های کوچک تغییری بزرگ در زندگی ایجاد کنیم؟

 عادت چیست ؟  عادت کاری است که بدون فکر و بطور خودکار انجام می دهیم.پس ممکن است همیشه از عادتهایمان آگاهی نداشته باشیم.

      عادت ها زندگی روزانه ما را شکل می دهند. چون عادت ها را بدون فکر انجام می دهیم ممکن است متوجه قدرت آن ها نشویم .اگر هر کاری را هر روز انجام بدهید در نهایت تاثیری بزرگ بر روی زندگیتان خواهد گذاشت بنابراین درک و شناخت ماهیت عادت ها برای کنترل کردن آن ها بسیار مهم است.

       اغلب ما انسان ها متوجه تغییرات کوچک نمی شویم چون تاثیر آنی آنها جزئی است و به چشم نمی آید. اگر شما اضافه وزن داشته باشید و بیست دقیقه بدوید فردا همچنان اضافه وزن خواهید داشت در مقابل اگر تناسب اندام داشته باشید و برای شام یک پیتزای بزرگ میل کنید یک شبه اضافه وزن پیدا نمی کنید.اما اگر اعمال کوچک را هر روز تکرار کنید نتیجه ای بزرگ بر زندگی شما خواهد گذاشت. اگر هر روز پیتزا بخورید بعد از یکسال خواهید دید اضافه وزن چشمگیری پیدا کرده اید ، اگر هر روز بیست دقیقه بدوید بالاخره به وزن مطلوبتان خواهید رسید.خلاصه اینکه تغییر زمان بر است.

ما در مواجهه با مشکلات و سختی های زندگی ، به دنبال راه حل هایی رضایت بخش می گردیم که در نهایت برایمان تبدیل به عادت می شوند.

چهار مرحله عملکرد عادت :

1-هر عادت بایک نشانه یا انگیزه ای برای عمل شروع می شود.(نشانه)

2-هر عادت اشتیاقی برای تغییر وضعیت است.(اشتیاق)

3-هر عادت نیاز به تکرار و دریافت پاسخ توسط شخص دارد.(پاسخ)

4-هدف نهایی هر عادت رسیدن به پاداش است.(پاداش)

چگونه عادت های جدید بسازیم ؟

محرک های خاصی موجب برانگیختن رفتارهای عادتی می شوند مثلا صدای نوتیفیکیشن گوشی همراه به ما خبر می دهد که پیامی دریافت کرده ایم و ما واکنش نشان می دهیم.

برای ایجاد عادت های خوب می توانیم :

  1. نشانه ی عادت های خوب را جلوی چشم خود و در دسترس قرار دهید تا برای انجام کار درست با دیدن این محرک ها به شما یادآوری شود که چه کاری باید انجام دهید .مثلا با چسباندن برنامه راهبردی به دیوار اتاق و یا جلوی میز مطالعه به شما یادآوری می شود که بهتر است با برنامه درس بخوانید.

2-راه دیگر برای ایجاد عادت استفاده از اهداف اجرای عادت است .اگر هدفتان را از درس خواندن بنویسید (مثلا بنویسید روزی چهار ساعت درس می خوانم ) و برای رسیدن به آن مشخص کنید چه کارهایی باید انجام دهید به نتیجه بهتری خواهید رسید.

آیا تا کنون برای ایجاد عادت جدید تلاش کرده اید؟

Menu