با روش زمان‌های نقصانی و استراتژی بازگشت خردمندانه آزمون بدهیم

دوران جمع‌بندی برای کنکوری‌ها خیلی اهمیت دارد. نحوه‌ی جمع‌بندی، روش درست جمع‌بندی، تأثیرگذاری آن و میزان یادگیری بسیار مهم است.

با روش زمان‌های نقصانی و استراتژی بازگشت خردمندانه آزمون بدهیم

دوران جمع‌بندی برای کنکوری‌ها خیلی اهمیت دارد. نحوه‌ی جمع‌بندی، روش درست جمع‌بندی، تأثیرگذاری آن و میزان یادگیری بسیار مهم است.

پس برای داشتن نتیجه‌ی ایدئال باید روش درست را انتخاب کنید و همچنین به آن پایبند باشید. روش پیشنهادی برای دوران جمع‌بندی «جمع‌بندی به‌روش سه‌روزیک‌بار» است. شاید اکثر شما با روش اجرای آن آشنا باشید؛ ولی ریزه‌کاری‌ها و کامل‌بودن اجرای روش در سرانجام آن تأثیر مستقیم دارد. شبیه‌سازی وضعیت آزمون، انتخاب سؤالات مناسب (کنکور سال‌های اخیر)، رعایت اصول آزمون و تست‌زنی و ... لازم و ضروری است؛ ولی رعایت دو روش نیز بسیار مهم و کلیدی است.

  • زمان‌های نقصانی

  • استراتژی بازگشت

زمان‌های نقصانی: زمان در جلسه‌ی کنکور عامل تعیین‌کننده‌ای است و باید در جلسه‌ی آزمون بتوانید زمان را مدیریت کنید، نه اینکه زمان عامل محدودکننده‌ی شما باشد. رسیدن به این میزان از تسلط در گرو تقویت سرعت تست‌زنی و مدیریت زمان است. در روش «زمان‌های نقصانی» مدت‌زمان اصلی هر درس را نادیده می‌گیرید و آن را برای خود کمتر می‌کنید. برای مثال زمان کل درس‌های عمومی 75 دقیقه است؛ اما سعی می‌کنید در مدت‌زمان 60 دقیقه به کل سؤالات پاسخ دهید و در نتیجه، 15 دقیقه زمان ذخیره می‌کنید. در این روش، به‌کارگیری روش «ضربدر و منها» نیز لازم است تا بتوانید سؤالات زمان‌بر را شناسایی کنید و همچنین سؤالاتی را که بلد نیستید یا شک دارید تشخیص دهید. بنابراین زمان این سؤالات را ذخیره می‌کنید. در انتها 15 دقیقه وقت دارید و می‌توانید به تمام سؤالاتی که می‌توانید، پاسخ دهید.

استراتژی بازگشت: در انتهای آزمون با به‌کارگیری دو روش گفته‌شده، زمان ذخیره‌شده خواهید داشت. چگونه باید از این زمان استفاده کرد؟ در این مرحله، استراتژی بازگشت به شما کمک خواهد کرد. این زمان ذخیره‌شده به‌راحتی به دست نیامده و فرصتی طلایی است که باید از آن به‌صورت بهینه استفاده کنید. باید در این زمان به سراغ سؤالاتی بروید که احتمال جواب‌گویی به آن‌ها زیاد است. پس در استراتژی بازگشت باید قدرت انتخاب درست داشته باشید. باید بدانید که در چه زمانی به سراغ کدام سؤال بروید و چقدر برای آن زمان صرف کنید.

در آزمون‌‌های سه‌روزیک‌بار با تعیین چند از ده خود این موارد را مشخص کنید: برای کدام درس‌ها به افزایش نمره نیاز دارید؟ کدام درس‌ها زمان بیشتری از شما می‌گیرند؟ تسلط و یادگیری‌تان در کدام درس‌ها زیاد است؟ بیشتر سؤالات شک‌دار در کدام درس‌ها و کدام مباحث است؟

دسته‌بندی اطلاعات به شما کمک می‌کند که در برگشت به سؤالات بتوانید مؤثرترین کار را بکنید.

Menu