از سایر رقبا سبقت بگیرید !

دراین مطلب تجربیات سارا شیردره رتبه 23 کنکور انسانی در خصوص مدیریت زمان را باهم میخوانیم...

از سایر رقبا سبقت بگیرید !

از سایر رقبا سبقت بگیرید

به قلم سارا شـــیردره رتبه 23 ایثارگران - دانشجوی حقوق تهــران

اولین قدمی که هر دانش آموز برای موفقیت در کنکور بر می دارد ، برنامه ریزی برای مطالعه و یادگیری مباحث است .

اگر کنکور را ماراتن در نظر بگیریم ، با برنامه ریزی برای مطالعه و در نهایت تسلط به مباحث مختلف دروس ، شما تنها وارد ماراتن شده اید. در واقع ذهن استراتژیک ، شما را از سایر رقبا جلو می اندازد.

بسیاری از دانش آموزان ، قبل از آزمون های آزمایشی ، با بررسی ساعات مطالعاتی و پشتکار خود ، احساس می کنند به تمامی مباحث مسلط هستند اما نتیجه ی مطلوبشان را نمی گیرند . دلیل این مسئله نداشتن استراتژی مناسب در آزمون و به تعبیر دیگر نداشتن هوش هیجانی بالا می باشد.

برای مثال اگر شما به تمامی مباحث مسلط باشید اما نتوانید زمان خود را در آزمون مدیریت بکنید ، بسیاری از سوالات را از دست خواهید داد . ممکن است نتوانید حتی صورت سوالات بعضی از دروس را ببینید.

بنابراین بحث مدیریت زمان برای داشتن تفکر استراتژیک اهمیت ویژه ای پیدا می کند که می توانیم آنرا در قالب سه تکنیک بیاموزیم : 

1) تکنیک ضربدر و منفی : هدف از به کار گیری این روش الویت بندی سوالات است . سوالاتی که با اختصاص دادن زمان کمتری پاسخ داده می شوند را بار اول پاسخ می دهیم و سوالاتی که زمان بیشتری نیاز دارند و به اصطلاح چالشی هستند را با علامت ضربدر و سوالاتی را که به دلیل عدم تسلط نمی توانیم پاسخ بدهیم ، با علامت منفی مشخص می کنیم .

الویت بندی سوالات در زمان کوتاه ، مستلزم شناخت تیپ سوالات و میزان تسلط خود بر هر تیپ خاص می باشد .

با این روش شما از زمان پیشنهادی دفترچه آزمون برای هر درس ، مقداری زمان ذخیره خواهید کرد و دور اول به تمامی سوالاتی که با صرف زمانی کوتاه می توانید به آنها پاسخ صحیح بدهید ، پاسخ خواهید داد . چراکه در نهایت مسئله ای که اهمیت دارد تعداد سوالاتی است که شما به آنها پاسخ درست داده اید نه سطح دشواری و چالشی بودن سوالات .

2) زمان های نقصانی: با به کارگیری تکنیک ضربدر و منفی و الویت بندی سوالات ، از زمان پیشنهادی هر درس و نهایتا در پایان آزمون(عمومی و اختصاصی)  ، زمانی را اضافه می آوریم و این همان تکنیک زمان های نقصانی هست که با رد شدن از سوالات چالشی و زمان بر در هر درس ، به آن رسیدیم. به طور مثال اگر زمان پیشنهادی 25 سوال درس ادبیات در آزمون عمومی ، 18 دقیقه باشد ، شما با رد شدن از سوالات چالشی چند دقیقه از این زمان پیشنهادی را ذخیره می کنید و در نهایت در پایان آزمون عمومی ، با توجه به زمان های ذخیره شده در هر درس ، بین 10 تا 15 دقیقه وقت اضافه خواهید داشت.

3) استراتژی بازگشت : حال این زمان اضافه را الویت بندی کنید و تصمیم بگیرید که این زمان را روی کدام درس و کدام سوالات بگذارید و استراتژی  خاص خود را داشته باشید و قطعا استراتژی هر دانش آموز متفاوت از سایر دانش آموزان است.

با آزمون و خطا ، روش ها و استراتژی های مختلف را امتحان کنید و به استراتژی خود پایبند بمانید.

Menu