خردمندانه آزمون بدهیم (1)

این روزها که در دوران جمع‌بندی به سر می‌بریم، برای کنکوری‌ها روزهای حائز اهمیتی است.

خردمندانه آزمون بدهیم (1)

این روزها که در دوران جمع‌بندی به سر می‌بریم، برای کنکوری‌ها روزهای حائز اهمیتی است. نحوه‌ی جمع‌بندی، صحیح بودن روش جمع‌بندی، تاثیرگذاری آن و میزان یادگیری بسیار مهم است. پس برای رسیدن به نتیجه‌ی ایده‌آل باید روش صحیحی انتخاب شود. همچنین باید به این روش صحیح پای‌بند بود تا این روش اصولی و درست اجرا شود. روش پیشهادی برای دوران جمع‌بندی همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره شد «جمع‌بندی به روش سه روز یک‌بار» است. شاید اکثر شما با روش اجرای آن آشنا باشید، ولی توجه کنید که ریزه‌کاری‌ها و کامل بودن اجرای روش در سرانجام آن تاثیر مستقیم دارد. شبیه‌سازی شرایط آزمون، انتخاب سوالات مناسب (مثلاً کنکور سال‌های اخیر)، رعایت اصول آزمون و حل تست و ... همه لازم و ضروری است. ولی رعایت دو روش در این بین بسیار مهم و کلیدی خواهد بود.

  • زمان‌های نقصانی

  • استراتژی بازگشت

زمان‌های نقصانی‌: زمان در جلسه‌ی کنکور فاکتور تعیین‌کننده‌ای است و دانش‌آموز باید در حدی مسلط شود که بتواند زمان را مدیریت کند، نه اینکه زمان عامل محدودکننده‌ی او باشد. رسیدن به این میزان از تسلط در گرو تقویت سرعت حل تست و استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان است. در روش «زمان‌های نقصانی» دانش‌آموز از زمان در اختیار برای هر درس در جلسه‌ی اصلی صرف نظر کرده و برای خود محدودیتی قائل می‌شود. برای مثال زمان کل دفترچه‌ی عمومی 75 دقیقه است که در این روش دانش‌آموز سعی می‌کند در مدت زمان 60 دقیقه به کل سوالات پاسخ دهد و در نتیجه 15دقیقه زمان ذخیره شده داشته باشد.

در این روش به کارگیری روش «ضربدر-منها» مهم است تا فرد بتواند سوالات زمان‌گیر را شناسایی کند و همچنین سوالاتی را که بلد نیست یا شک دارد هم بشناسد. لذا برای سوالاتی که مطمئن نیست زمان از دست نمی‌دهد. در انتها 15دقیقه‌ی ذخیره شده دارد و همچنین به تمام سوالاتی که باید، پاسخ داده است. حالا فرصت کافی برای پاسخ‌گویی به سوالات زمان‌گیر را داشته و می تواند درصد پاسخ‌گویی خود را به صورت مطمئن افزایش دهد.

Menu