روش‌های کاربردی برای مدیریت زمان

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین کارهایی که دانش‌آموزان موظف به فراگیری آن می‌باشند نحوه‌ی مدیریت زمان در جلسه آزمون است.

روش‌های کاربردی برای مدیریت زمان

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین کارهایی که دانش‌آموزان موظف به فراگیری آن می‌باشند نحوه‌ی مدیریت زمان در جلسه آزمون است. در اثر یادگیری این مهارت مهم دانش‌آموزان دیگر دغدغه‌ی کمبود وقت برای پاسخ‌گویی به سوالات را نخواهند داشت و از ثانیه به ثانیه‌ی خود به نحو احسن استفاده خواهند کرد.

موفقیت در کنکور فقط به آموخته‌های علمی بستگی ندارد. چه بسا دانش‌آموزان بسیاری هستند که با وجود داشتن اطلاعات علمی بسیار بالا، به دلیل عدم مدیریت زمان در جلسه‌ی آزمون، قادر به پاسخ‌گویی به همه‌ی سوال‌ها نیستند. بنابراین به منظور کسب نتایج عالی در کنکور در کنار تقویت آموخته‌های علمی، زیرکی و استفاده‌ی درست از زمان نکته‌ی مهمی است که باید به آن توجه جدی شود. مدیریت زمان بدون شک روی دقت، آرامش و تمرکز دانش‌آموزان تاثیر بسیاری خواهد داشت.

راهکارهای زیر در کنترل و استفاده‌ی بهینه از زمان به شما کمک خواهد کرد:

هدف‌گذاری چند از 10: قبل از شروع آزمون، با توجه به زمانی که برای هر درس اختصاص داده‌اید و تست کار کرده‌اید تا به تسلط کامل روی آن درس برسید، برای خود یک هدف‌گذاری واقع‌بینانه انجام دهید و در مرحله‌ی اول به این سوالات پاسخ دهید. این کار باعث افزایش آرامش و کاهش اشتباهات می‌شود.

روش ضربدر منها: بعد از جدا کردن سوالاتی که بر اساس هدف‌گذاری خود مشخص کرده‌اید و به آن‌ها در مرحله‌ی اول پاسخ دادید، حال به سراغ سوالاتی بروید که پاسخ آن‌ها را می‌دانید اما این سوالات نیاز به فکر بیشتر و یا محاسبات بیشتر دارند. این سوالات را با گذاشتن یک ضربدر در کنار آن‌ها مشخص کرده و در مرحله‌ی دوم پاسخ دهید. سوالاتی که جزو سوالات دشوار هستند یا اصلا توان پاسخ‌گویی به آن‌ها را ندارید با گذاشتن علامت منها در کنار آن‌ها مشخص کنید و اصلا به سراغ این سوالات نروید.

روش زمان‌های نقصانی: از زمانی که برای هر درس اختصاص داده شده، چند دقیقه را برای خود ذخیره کنید. به عنوان مثال زمان داده شده برای درس ادبیات 20 دقیقه می‌باشد. در مدت 15 دقیقه به هر تعداد سوال که توانستید پاسخ دهید و 5 دقیقه از این زمان را ذخیره کنید. بعد از پاسخ‌گویی به تمام سوالات دفترچه‌ی عمومی تقریبا 15 دقیقه وقت اضافه خواهید داشت که در این زمان باقی‌مانده می‌توانید به سراغ سوالات باقی‌مانده و وقت‌گیری که قبلا نشان‌دار کرده‌اید بروید. در این روش استفاده از ساعت مچی ضروری است.

استراتژی بازگشت: دانش‌آموزان می‌توانند با بهره‌گیری از دو روش ضربدر منها و زمان‌های نقصانی به موازات یکدیگر، از زمان ذخیره کرده‌ی خود نهایت استفاده را نموده و به سراغ سوالات نشان‌دار خود بروند. در این روش دانش‌آموزان ابتدا باید به سراغ درسی بروند که تسلط کامل روی آن درس داشته و به سوالات آن بهتر می‌توانند پاسخ دهند و ضرایب در‌س‌ها را هم حتما باید مدنظر داشته باشند.

مدیریت زمان یکی از مهارت‌های مهم فراشناختی است که در روند آزمون‌های منظم و برنامه‌ای فرامی‌گیرید و بعدها می‌توانید برای مدیریت زمان در سایر عرصه‌های زندگیتان از آن‌ها بهره گیرید.

Menu