نیمه‌ی مهارت‌ها

نیم‌سال دوم، فرصت مغتنمی است برای تبدیل دانش کسب‌شده به مهارت‌ها و همچنین تجزیه و تحلیل مهارت‌ها و توانمندی‌های فردی به نقاط قوت پایدار.

نیمه‌ی مهارت‌ها

اگر نیم‌سال اول را بر اساس حیطه‌های شناختی بنجامین بلوم، دوره‌ی کسب دانش، فهمیدن و به‌کاربستن نام‌گذاری کنیم، می‌توانیم نیم‌سال دوم را به دوره‌های سطح بالاتر همچون تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی شباهت داده و نام دهیم.

به‌عبارت دیگر، نیم‌سال دوم، فرصت مغتنمی است برای تبدیل دانش کسب‌شده به مهارت‌ها و همچنین تجزیه و تحلیل مهارت‌ها و توانمندی‌های فردی به نقاط قوت پایدار.

بنابراین تقویت مهارت‌های شخصی علاوه بر اینکه زمینه‌ساز سبقت آموزشی از دیگران یا جاماندن از دیگران خواهد بود، امروزه به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در سبک زندگی موفق، تعبیر و تلقی می‌شود.

چند نمونه از مهارت‌های مهم و لازم در شروع پرقدرت نیم‌سال دوم:

مهارت آغازگری:

1. پذیرفتن کارنامه‌ی نیم‌سال اول مدرسه و کارنامه‌ی آزمون‌های برنامه‌ای کانون ملاک اصلی تشخیص قوت‌ها و ضعف‌های درسی است.

2. بلافاصله پس از ارزیابی نتیجه‌ی آزمون روز جمعه (ازبین‌رفتن تعلل و بلاتکلیفی) دوباره برنامه‌ریزی و شروع کنید.

مهارت انضباط فردی:

1. برای نظم ذهنی برای آزمون آینده، هدف‌گذاری مشخص و کمی داشته باشید.

2. با توجه به اولویت‌ کارها آن‌ها را در زمان تعیین‌شده انجام دهید، فارغ از اینکه به آن درس علاقه دارید یا خیر.

مهارت سرعت زمان واکنش در تصمیم‌گیری:

1. بیشترین یادگیری‌ها در جلسه‌ی آزمون رقم می‌خورد. از روز جمعه‌ی آزمون برای تمرین مهارت سرعت در واکنش، غافل نشوید.

2. زمان واکنش و تصمیم‌گیری، بدون تردید، یکی از عوامل مهم اجرای ماهرانه‌ی تصمیم‌گیری است. البته تصمیم‌گیری درباره‌ی اینکه «چه کاری را انجام دهیم؟ چه چیزی را انجام ندهیم؟» یعنی تصمیم‌گیری سریع با ضریب اطمینان بیشتر.

توصیه‌های پایانی:

1. به‌هیچ‌وجه در آزمون‌های نیم‌سال دوم غیبت نکنید؛ زیرا آزمون‌ها، بهانه‌ی تقویت مهارت‌هاست و نیمه‌ی دوم سال، فرصت اهمال‌کاری تحصیلی نیست.

2. مهارت‌های خود را افزایش دهید تا بزرگ‌سالی موفق‌تری در انتظارتان باشد.

3. کارنامه‌ی آزمون‌های برنامه‌ای و جعبه‌ابزارهای موجود در صفحه‌ی شخصی سایت کانون، بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری راهبردی است. در نیم‌سال دوم با ذهنی شفاف حرکت کنید.

4. در آزمون‌های پیش رو، مدیریت هیجانات، مدیریت زمان، قدرت نه‌گفتن و هر مهارتی را که نیاز دارید، با توجه به ویژگی‌های فردی خود، جدی‌تر دنبال کنید.

منبع :

Menu