نیمسال دوم: هوشیاری، برنامه‌ریزی، مدیریت

اصطلاحی در بین دانش‌آموزان وجود دارد که نیم‌سال دوم آغازی مهم‌تر است، پس باید بتوانیم مدیریتش کنیم .

نیمسال دوم: هوشیاری، برنامه‌ریزی، مدیریت

اصطلاحی در بین دانش‌آموزان وجود دارد که نیم‌سال دوم آغازی مهم‌تر است، پس باید بتوانیم مدیریتش کنیم و با توجه به نتایجی که از امتحانات نیم‌سال اول و آزمون‌های کانون به دست آوردیم، برنامه‌ریزی دقیق‌تر و هدفمندتری داشته باشیم. علاوه بر این باید بتوانیم روش‌های مطالعه‌ی خودمان را اصلاح کنیم. اما ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که چطور می‌توان این اهداف را عملی کرد.

مرحله‌ی اول برنامه‌ریزی جدید است. چرا برنامه‌ریزی جدید؟ چون در نیم‌سال اول با وجود آشنا نبودن با مباحث درس‌های جدید برنامه‌ریزی کردیم، اما حالا که وارد نیم‌سال دوم شدیم و نیمی از کتاب‌های درسی را مطالعه کردیم، با محتوای کتاب و شیوه‌های تدریس معلمان و سطح سوالات امتحان آشنا هستیم و از همه مهم‌تر کارنامه‌ی مربوط به همین سال را در اختیار داریم. پس بهتر این است که برای شروع نیم‌سال دوم، خود را بازیابی کنیم:

نام تمام درس‌های خود و نمره‌ی نیم‌سال اول هر درس را یادداشت کنیم.

ابزارها، منابع، شیوه‌های مطالعاتی و مدت زمان مطالعه‌ای را که برای هر درس استفاده کرده‌ایم، مقابل آن بنویسیم.

حالا اگر در درسی نمره‌ی عالی و مورد نظر خود را کسب کرده‌ایم به همان شیوه‌های قبلی ادامه دهیم و روش‌های موثر را به درس‌های دیگر تعمیم دهیم و درصورت عدم رضایت از نتیجه نیز ایرادات کار را پیدا کنیم.

   3. ابزارهای دیگری که می‌توانند در بهبود وضعیت درسی به ما کمک کنند کارنامه‌ها‌ی اشتباهات و ۵نوع‌درس است. درنیم‌سال دوم باید با استناد به کارنامه‌ها، اشتباهات را اصلاح کنیم تا دیگر اشتباهات گذشته تکرار نشود.

 دهمی‌ها و یازدهمی‌ها هوشیار باشید. بهتر است باتوجه به وقت بیشتری که تا کنکور داریم، بعد از ارزیابی هر آزمون، جدولی شامل موارد زیر درست کنیم:

نام درس، درصد، حد انتظار، روش قبلی، راهکار جدید

فایده‌ی این کار چیست؟

بعد از اینکه نام تمامی درس‌ها و درصدهایمان را وارد کردیم ارزیابی می‌کنیم که این درصد در حد انتظار ما هست یا پایین‌تر از حد انتظار عمل کرده‌ایم. یکی از این سه گزینه‌ی در حد انتظار- بالا تر از حد انتظار- پایین‌تر از حد انتظار را در ستون حد انتظار وارد می‌کنیم. حالا که روشمان را در طول 2 هفته‌ی گذشته بررسی کردیم اگر در درسی در حد انتظار یا بالاتر از حد انتظار عمل کردیم به معنای این است که روش ما برای مطالعه‌ی این درس مناسب است. اما اگر در درسی نمره‌ی پایین‌تر از حد انتظار گرفتیم روشمان در این درس نیازمند تغییر است.

Menu