بازخورد در آموزش

تحقیقات چند دانشگاه معتبر با عنوان «کدام روش‌ها مؤثرند؟ با چه هزینه‌ای؟» نشان می‌دهد، مؤثرترین روش برای پیشرفت درسی دانش‌آموزان بازخورددادن مداوم به دانش‌آموز است.

بازخورد در آموزش

تحقيقات چند دانشگاه معتبر با عنوان «كدام روش‌ها مؤثرند؟ با چه هزينه‌اي؟» نشان می‌دهد، مؤثرترين روش براي پيشرفت درسي دانش‌آموزان بازخورددادن مداوم به دانش‌آموز است. این موضوع نشان مي‌دهد اگر دانش‌آموز وضعيت خود را همان طور كه هست، بشناسد، مي‌انديشد و راهكارهاي لازم براي پيشرفت خود را جست‌وجو می‌کند. وقتي خود را همان گونه كه هستیم، بشناسیم، آن‌گاه تغيير آغاز مي‌شود. حتماً ورزشكارها را ديده‌‌ايد که مربی‌شان مداوم از آن‌ها تست مي‌گيرد و به آن‌ها بازخورد مي‌دهد. تصور كنيد ورزشكار بازخوردهاي منظم نگیرد. چطور مي‌تواند از وضعيت و نقاط قوت و ضعف خود مطلع شود؟ چطور مي‌تواند براي پيشرفت خود برنامه‌ريزي كند؟ در آموزش هم همين طور است.

در كانون فرهنگي آموزش، بازخوردهاي دقيق و منظم باعث مي‌شود دانش‌آموز وضعيت درسي خود را همان گونه كه هست، بشناسد و براي پيشرفت درسي خود برنامه‌ريزي دقيق و كامل انجام دهد. دانش‌آموزي كه از اين بازخوردهاي منظم استفاده می‌كند، پس از هر آزمون می‌انديشد و تك‌تك سؤالات آزمون را تحليل می‌كند. آن‌هايي را كه به يادگيري دوباره نیاز دارد، می‌نويسد و یاد می‌گيرد. روش‌ها و منابع خود را بررسي و اصلاح می‌كند و سپس هدف‌گذاري می‌كند و با برنامه پيش می‌رود. چنین دانش‌آموزی حتماً پيشرفت خواهد كرد.

Menu