پنج رویکرد مهم برای بازخورد آموزشی مؤثر

بازخورد آموزشی یکی از عناصر اصلی بهبود روند یادگیری و ارزیابی مداوم و پیوسته است.

پنج رویکرد مهم برای بازخورد آموزشی مؤثر

بازخورد آموزشی یکی از عناصر اصلی بهبود روند یادگیری و ارزیابی مداوم و پیوسته است. ارائه‌ی بازخورد پیوسته و مداوم ابزار بسیار مؤثری برای بهبود روال یادگیری به حساب می‌آید. بازخورد درست و به‌موقع از وضعیت آموزشی دانش‌آموز طی زمان‌های متفاوت، گزارش‌های مؤثر و دقیقی را از وضعیت آموزشی او می‌دهد و پایه‌گذار تعیین راهبردهای مؤثر و درست برای ادامه‌ی مسیر حرکتش خواهد بود. اما چگونه می‌توانیم اثر بازخوردهای آموزشی را در بهبود کیفیت یادگیری ارتقا دهیم؟

1. به ماهیت آموزنده‌ی آن توجه کنید: ارائه‌ی بازخورد به معنای ارائه‌ی توضیحاتی است که نمایانگر وضعیت آموزشی است. عملکرد شما را مشخص می‌کند و توانمندی‌‌ها و نقاط ضعف را نشان می‌دهد. باید توجه داشت تمامی این اطلاعات قرار است به ارتقای کیفیت یادگیری شما کمک کند.

2. بازخوردها را در فواصل زمانی مشخص و معین دریافت کنید: وقتی بلافاصله پس از فرایند یادگیری بازخورد بگیرید، با میزان اثربخشی راهبردهای خود آشنا می‌شوید و متوجه می‌شوید که روش‌هایتان چقدر مؤثر و دقیق بوده است و در کدام قسمت‌‌ها بیشتر به پیشرفت شما کمک کرده است. دریافت به‌موقع بازخورد، فرصت را برای اصلاح راهبردها و تصحیح روش‌‌ها فراهم می‌کند.

3. بر مهارت‌‌ها متمرکز شوید: بعد از دریافت بازخورد، بیشتر زمان خود را به مهارت‌‌ها و توانمندی‌‌ها و نقاط روشن عملکرد خود اختصاص دهید. دقیق بررسی کنید که در کدام بخش‌‌ها مهارت بیشتری دارید و راهبردهای شما برای آن‌‌ها چه بوده است. راهبردهای موفقیت‌آمیز را تکرار کنید و دامنه‌ی مهارت‌های خود را افزایش دهید.

4. درباره‌ی بازخوردهای خود با دیگران گفت‌وگو کنید: درباره‌ی مهارت‌‌ها و توانمندی‌های خود با دیگران گفت‌وگو کنید و راهبردهای مؤثر و مفید خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. با افزایش راهبردهای اثربخش شانس موفیقت شما هم بیشتر می‌شود.

5. گزارش بگیرید و یادداشت‌‌برداری کنید: پس از دریافت بازخورد، آن را در جایی بایگانی کنید. نتایج مثبت را بررسی کرده و راهبردهای مؤثر را یادداشت کنید. علت راهبردهای اشتباه خود را نیز بنویسید. گزارش کاملی تهیه کنید.

منبع: www.teachthought.com

Menu