دانش‌آموزان خلاق چه ویژگی‌هایی دارند؟

شناختن افراد خلاق در دنیای اطرافمان اصلاً کار دشواری نیست. برای شناختن آن‌ها کافی است به تمایز آن‌ها در اتفاقات روزمره دقیق شوید.

دانش‌آموزان خلاق چه ویژگی‌هایی دارند؟

شناختن افراد خلاق در دنیای اطرافمان اصلاً کار دشواری نیست. برای شناختن آن‌ها کافی است به تمایز آن‌ها در اتفاقات روزمره دقیق شوید. خلاق‌ها به‌طرز جالبی متفاوت‌اند و تفاوت‌های آن‌ها سرچشمه‌ی خلق نوآوری‌های سودمند است. تعدادی از هم‌کلاسی‌های شما به‌وضوح از خلاقیت خود استفاده‌ی خارق‌العاده می‌کنند. کلاس شما همان تیم شماست. می‌خواهیم ببینیم خلاق‌ها چگونه به پیشرفت تیم کمک می‌کنند.

راه‌حل‌های جدید

شاید مهم‌ترین نمود خلاقیت دانش‌آموزان، در اجرای فعالیت‌های درسی آن‌ها باشد. دانش‌آموزان خلاق کاردستی‌هایشان را متفاوت‌تر می‌سازند و ایده‌ی ساخت آن‌ها را با هدف پاسخ‌گویی به یک نیاز دنبال می‌کنند. آن‌ها روش‌های جالبی برای حل تکالیف درسی و حل مسئله‌ها بیان می‌کنند. راه‌حل‌های جدیدی که در ذهن پویای این افراد پرورانده می‌شود، کلید یادگیری عمیق است. آنچه از این ویژگی افراد خلاق می‌‌توان الگوبرداری کرد، فکرکردن به روش‌های جدید برای خلق نتایج جدید است. ازطرفی فراهم‌کردن فرصت برای طرح ایده‌ها، اعتمادبه‌نفس این دسته از دانش‌آموزان را شکل می‌دهد.

سؤالات خلاقانه

اگر پرسشگری را یکی از راه‌های یادگیری بدانیم، دانش‌آموزان خلاق پیشتاز طرح سؤالات نو هستند. این سؤالات گاهی برای مربیان آن‌ها نیز تازه است و آن‌ها را به چالش مطالعه‌ی دقیق‌تر فرا‌می‌خواند. منبع قوی خلاقیت این دانش‌آموزان به آن‌ها قدرت متمایزاندیشیدن می‌دهد؛ بنابراین از سؤالات جدید برای یادگیری خود بهره می‌برند. همگام‌شدن با مسیر دست‌یافتن آن‌ها به پاسخ این سؤالات، از نتایج جذاب‌ همراه‌شدن با افراد خلاق است. برای طرح سؤالات خلاقانه، مطالب را پیش‌خوانی کنید و قبل از رفتن به کلاس، با موضوع درس آشنا باشید.

نقش خلاق‌ها در کار تیمی

فعالیت‌های درسی که در قالب کار گروهی انجام می‌شود، همیشه فرصت کم‌نظیری برای به‌‌اشتراک‌گذاری توانمندی‌های دانش‌آموزان فراهم می‌کند. برای شکوفایی استعداد‌های آن‌ها در این روند پرتعامل، ابتدا باید به آن‌ها روش‌های آموختن از همتایان را یاد داده باشیم؛ اما همکاری آن‌ها، به‌تنهایی، زمینه‌ساز تبادل مهارت‌ها خواهد شد. ترغیب‌ دانش‌آموزان خلاق به طرح ایده‌ها و قراردادن چنین افرادی در گروه‌بندی‌های کلاسی، زیبایی خلاقیت را به کار گروهی دانش‌آموزان اضافه خواهد کرد.

منبع: www.edustudies.org

Menu