چگونه برنامه‌ی خوبی داشته باشیم؟

اگر از کسی که در آشپزی ماهر و خبره است بپرسید راز موفقیتش در چیست، قطعا نکات بسیار زیادی برای گفتن دارد.

چگونه برنامه‌ی خوبی داشته باشیم؟

اگر از کسی که در آشپزی ماهر و خبره است بپرسید راز موفقیتش در چیست، قطعا نکات بسیار زیادی برای گفتن دارد. نکاتی در خصوص پخت غذا، نکاتی در خصوص این‌که از چه موادی استفاده می کند و مواد را چگونه و با چه ترتیبی ترکیب می‌کند، نکاتی که بعد از هربار پختنِ همان غذا به‌دست می‌آورد  و ما از آن به عنوان تجربه یاد می‌کنیم، نکاتی که از دیگران برای بهتر شدن پخت آن غذا پرس‌و‌جو می‌کند و نکات بسیارِ دیگری که سبب بهتر شدن هنر آشپزی او شده و موجب شده است که این موفقیت را یک شبه کسب نکند‌.

 برای برنامه‌ریزیِ بهتر، شما نیز باید بتوانید چند نکته را مدنظر خود قرار دهید. دانش‌آموزی که با خود عهد بسته یک سال تحصیلی را با موفقیت پشت سر بگذارد باید بتواند نقشه‌ای را چراغ راه خود قرار دهد. نقشه‌ای که به کمک آن بتواند این مسیر را بهتر طی کند. برنامه‌ی راهبردی بهترین نقشه‌ای است که در طول این یک سال به همراه شماست. برنامه‌ای که در آن تمام فصول و تمام مباحث و جزئیات مشخص شده است.

 نکته‌ی بعدی این است که شما باید بتوانید این نقشه را برای خود شخصی‌سازی کنید. اگر از مبحثی جلو یا عقب هستید یا اگر طبق توانایی‌های خود به این نکته پی بردیدکه برای مبحثی به زمان بیشتر از ۲ هفته احتیاج دارید، می‌توانید آن مبحث را به مباحث کوچکتر تقسیم کنید و آن‌ها را براساس زمان تعیین شده توسط خودتان مطالعه کنید. اگر از مبحثی عقب هستید می‌توانید آن را پیش‌خوانی کنید. هم‌چنین می‌توانید وقت خود را روی مباحث دیگر سرمایه‌گذاری کنید و مباحثی را که جلو هستید با دوره کردن برای آزمون آماده کنید.

سعی کنید در کنار این نقشه‌ی کلی از دفتر برنامه‌ریزی استفاده کنید. به کمک این دو می‌توانید ساعات مطالعه‌ی خود را افزایش دهید. هم‌چنین می‌توانید با نحوه مطالعه هر درس آشنا شوید.

 

هنگامی که دو هفته را برای مبحثی سرمایه‌گذاری می‌کنید و نمی‌توانید به نتیجه‌ی مطلوب برسید درخواهید یافت که :

 یا به زمان بیشتری نیاز دارید، یا نیاز دارید تعداد تست و تمرین بیشتری حل کنید و یا نحوه‌ی مطالعه‌ی آن مبحث را تغییر دهید.

در طول این مسیر، مهارت تصمیم‌گیری وحل مساله‌ی شما نیز تقویت خواهد شد. سعی کنید از دوستانتان و یا دیگر معلمان و مشاورتان در خصوص برنامه‌ریزی و موفقیت بهتر پرس‌و‌جو کنید.

به یاد داشته باشید که برنامه‌ریزی امری ثابت نیست‌. درست است که شما نقشه‌ای کلی به نام برنامه‌ی راهبردی در اختیار دارید، اما قرار است این نقشه را شخصی‌سازی کنید.

قرار است بعد از دو هفته هدف‌گذاری، در مورد هر موضوعی که موجب شکست شما شد تجدید نظر کنید. اگر خسته شدید و یا اگر عقب ماندید بلند شوید و مجددا از این نقشه‌ی کلی کمک بگیرید و حرکت خود را رو به جلو ادامه دهید.

و در آخر این نکته را به یاد داشته باشید که مهم‌ترین نقش را در برنامه‌ریزی شخص خود شما دارید. چرا که تنها شما از توانایی‌ها، مهارت‌ها، نقاط قوت و ضعف خود مطلع هستید. پس شروع کنید و از این سفر یک‌ساله لذت کافی ببرید.

Menu