عدم تمرکز هنگام مطالعه و خیال‌پردازی

رعایت و اجرای نکات تأثیرگذار زیر می‌تواند این معضل درسی اکثر داوطلبان را کم‌تر کند و باعث افزایش سرعت یادگیری شود.

عدم تمرکز هنگام مطالعه و خیال‌پردازی

رعایت و اجرای نکات تأثیرگذار زیر می‌تواند این معضل درسی اکثر داوطلبان را کم‌تر کند و باعث افزایش سرعت یادگیری شود.

1- مکان مطالعه فقط برای مطالعه باشد نه خوردن، خوابیدن، اینترنت، تماشای تلویزیون، موبایل‌بازی. هنگام حضور در این مکان، فقط افکار درسی را به ذهن خورد بیاورید نه پارازیت‌های مزاحم را.

2- یک برنامه‌ی درسی حجمی و اجباری داشته باشید؛ یعنی خود را مقید کنید که در یک زمان خاص و مبحث تعیین‌شده، درس را به‌اصطلاح جمع کنید تا ذهن فرصت نکند به حاشیه‌های غیر از درس بپردازد و فقط درگیر درس خواندن شود.

3- برای تمرکز و فرار از افکار خیال‌پردازنه، از روش تندخوانی استفاده کنید. هرچند با این کار بر مبحث، ۱۰۰ درصد مسلط نمی‌شوید ولی برای تمرکز بسیار عالی است.

4- اگر در ضمن مطالعه، افکاری غیر از درس خواندن به سمت شما آمد سریع این افکار را روی یک کاغذ یادداشت کنید تا بعداً و در مکانی دیگر به آن فکر کنید.

5- مطالعه را به بازه‌های زمانی کوچک‌تر تقسیم کنید تا بیش‌ترین بازدهی را در یادگیری داشته باشید. هرچه این بازه‌های زمانی کم‌تر باشند باعث تمرکز زیاد شما در حین یادگیری می‌شود و مغز دیگر فرصت خیال‌پردازی پیدا نمی‌کند.

6- حتماً بعد از هر ۴۵ دقیقه مطالعه، ۱۰ دقیقه استراحت کنید. از جای خود بلند شوید و چیزی میل کنید. این استراحت کوتاه برای مغز شماست نه جسمتان و باعث خون‌رسانی بیش‌تر و ایجاد تمرکز بیش‌تر می‌شود.

7- اگر مغز شما شروع به خیال‌پردازی کرد با صدای بلند درس بخوانید. این تنها راه برگشت سریع به تمرکز است.

8- پویا و فعال مطالعه کنید. ضمن مطالعه حتماً خلاصه‌برداری و نکته‌برداری کنید. مطالب مهم را علامت‌دار کنید. با این کار داده‌های زیادی را وارد مغز می‌کنید و مغز درگیر پردازش این داده‌ها و ثبت اطلاعات می‌شود و دیگر فرصتی برای خیال‌پردازی نخواهد داشت.

Menu