روش مطالعه برای زیست‌شناسی (4) - جمع‌بندی

زیست‌شناسی با بالاترین ضریب به عنوان اصلی‌ترین درس گروه آزمایشی علوم تجربی برای داوطلبان این گروه، به‌خصوص آن‌هایی که متقاضی رشته‌های پرطرفدار هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

روش مطالعه برای زیست‌شناسی (4) - جمع‌بندی

زیست‌شناسی با بالاترین ضریب به عنوان اصلی‌ترین درس گروه آزمایشی علوم تجربی برای داوطلبان این گروه، به‌خصوص آن‌هایی که متقاضی رشته‌های پرطرفدار هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر داوطلبی در درس زیست‌شناسی، ده درصد از شما عقب بیفتد و در هر کدام از درس‌های اختصاصی‌ دیگر، پنج تا شش درصد جلو باشد، به طور کلی از شما عقب می‌افتد. شواهد نشان می‌دهد که فقط 7 درصد از دانش‌آموزان، تست‌های زیست‌شناسی را بالای 50 درصد جواب می‌دهند. علت این موضوع در ساعات کم مطالعه‌ی این درس نیست، بلکه یکی از مشکلات بزرگی که داوطلبان دارند چگونه مطالعه کردن درس زیست‌شناسی است. در این مقاله سعی می‌کنیم تا شما را با نحوه‌ی صحیح مطالعه و تست‌زنی در این درس آشنا کنیم. مانند همه‌ی درس‌های کنکور، برای نتیجه‌گیری بهتر در درس زیست‌شناسی نیز رعایت سه مرحله‌ی مطالعه اولیه، مرور و تست‌زنی، بسیار مهم است.

جمع‌بندی، آخرین مرحله‌ی مطالعه

رعایت تک تک مراحل مطالعه باعث یادگیری مفهومی و درنتیجه ماندگاری یادگیری خواهد شد؛ البته جمع‌بندی می‌تواند متفاوت باشد:

·جمع‌بندی مبحثی

·جمع‌بندی فصلی

·جمع‌بندی تستی

·...

در این مقاله به اهمیت جمع‌بندی درس‌های نیم‌سال اول خواهیم پرداخت.

در برنامه‌ی دانش‌آموزان سال چهارم دبیرستان، مرز انتقالی بین نیم‌سال اول و نیم‌سال دوم شامل درس‌های پیش‌دانشگاهی و زوج‌درس‌ها می‌شود و فاصله‌ی زمانی این انتقال، تعطیلات بین دو ترم است؛ بنابراین برای استفاده‌ی بهتر از این برهه توجه به جمع‌بندی و پیرو آن شناسایی نقاط چالشی و رفع آن‌ها با اولویت‌بندی یک ضرورت است.

زمان موجود و حجم درس‌ها لزوم داشتن یک منبع جامع و در عین حال کم‌حجم را گوشزد می‌کند. اگر به کتاب‌های جمع‌بندی پیش و پایه‌ی نیم‌سال اول نگاهی بیندازید، مطمئناً موارد زیر توجه شما را جلب خواهد کرد:

1. متناسب بودن حجم کتاب و تعداد سؤالات با زمانی که در اختیار دارید.

2.هماهنگی کتاب‌ها با آزمون‌های پنجره‌ی باز

3. استاندارد بودن سؤالات

4.کمک به شناسایی یادگیری‌های ناقص

5.پاسخ‌نامه برای افزایش یادگیری

Menu