دوران طلایی تابستان

من دوره‌ی تابستان را در کنار عید نوروز، دوره‌ی طلایی می‌دانم. این نام‌گذاری به دلیل شباهت شیوه‌ی مطالعه در این دو دوره است.

دوران طلایی تابستان

من دوره‌ی تابستان را در کنار عید نوروز، دوره‌ی طلایی می‌دانم. این نام‌گذاری به دلیل شباهت شیوه‌ی مطالعه در این دو دوره است؛ یعنی، تکمیل، تعمیق و رفع نواقص یادگیری‌های گذشته. به دلیل این‌که بسیاری از دانش‌آموزان از مطالعه در تابستان غفلت می‌کنند، این دوره اهمیت دوچندان می‌یابد.

دوره‌ی تابستان دورانی است که می‌توان به شیوه‌ی مطالعه‌ی متناسب با نیازها، توانایی‌ها و به طور کلی شخصیت خودمان دست یابیم. برخلاف تصور برخی نقطه‌ی قوت دانش‌آموزان برتر در ساعات مطالعه‌ی زیاد نیست، بلکه در شیوه‌ی صحیح درس خواندن، برنامه‌ریزی و مدیریت خود و به طور کلی داشتن استراتژی است.
در این دوره فرصت داریم تا با بررسی شیوه‌های مطالعه‌ی خودمان به بهترین شیوه که متناسب با ویژگی‌های خودمان است برسیم تا با شروع سال تحصیلی بتوانیم بهتر و با بازدهی بالاتری به درس‌ خواندن ادامه دهیم.
جمع‌بندی تابستان:

الف- مباحث قوی (مباحثی که در طول 3 ماه به‌خوبی آن‌ها را یاد گرفته‌ایم و به تسلط رسیدیم.)

ب- مباحث متوسط (مباحثی که یادگیری ناقص داشته‌‌ایم و تمرکز کامل روی آن‌ها نداشته‌ایم.)

ج- مباحث چالشی (مباحثی که اصلاً آن‌ها را نخوانده‌ایم و هیچ گونه یادگیری نداشته‌ایم.)

در مرحله‌ی اول باید مرور را با مباحثی که در آن قوی هستید و به‌خوبی این مطالب را یاد گرفته‌اید شروع کنید؛ به‌عبارتی مرور مباحث قوی را در اولویت قرار دهید و از طریق مرور خلاصه‌ها، جزوه‌ی درسی، فرمول‌ها و نکات مهم و تمرینات مهم کتاب تابستان و دوسالانه که آن‌ها را مشخص کرده‌اید و با تست زدن به تسلط برسید.

در مرحله‌ی دوم مباحثی را که یادگیری ناقص داشتید به یادگیری کامل تبدیل کنید. منظور، مباحثی است که در طول آزمون‌ها بین دو گزینه شک داشته‌اید یا بر اثر بی‌دقتی گزینه‌ی غلط را انتخاب کرده‌اید.

در مرحله‌ی سوم برای مباحث چالشی که هیچ گونه یادگیری نداشته‌اید و برای شما مباحث جدیدی هستند پیشنهاد می‌شود که در دوره‌ی جمع‌بندی آن‌ها را نخوانید؛ زیرا فرصت کافی برای مرور مباحث قوی و یادگیری‌های ناقص نخواهید داشت. با آغاز سال تحصیلی فرصت خواهید داشت که مباحث چالشی را به طور کامل فرا گیرید.

Menu